Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43 >> 1 besök senaste veckan (207037 totalt) |
Re:
Japp funkar fint bara man inte kör för sakta ![]() alltså inte så mycket köring i depå. Senast på gellesåsen var det mellan 22-27 grader under dagen. Vattentempen höll sig på 100 grader hela tiden & oljan likaså. Så oljetempen var riktigt låg & fin. Får jag ner vattnet till 90 grader som mest är jag helt nöjd. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Igår var det dax för onsdagsträning på gelleråsen igen.
Då jag haft lite semester har det inte hunnits med så mycket som man önskat. Dock har det viktigaste åtgärdats & det var växellänkaget & infästningen till krängaren bak. Bilen & alla prylar lastas tisdag kväll för att det hinna åka efter lunch på onsdag. Kom iväg i hyfsad tid hann köra ca 15mil innan ena däcket på släpet separerar & tar med sig en del av skärmen. Så är det när man är snål & inte köper nya däck ![]() En 20min senare sitter reserven på dock med för lågt tyck så en mack måste uppsökas för att våga köra vidare allt som allt ca 40min försenad. ![]() Kom fram lite sent lagom till första bilpasset var ute & körde. Passindelningen var idag ett pass bilar & ett pass mc varje timme dock inga transpondrar att låna så det fick bli laptimer & racechrono för att hållakoll på tiden. Som vanligt glömmer man alltid nått & idetta fallet glömde jag lasta in en extra uppsättning däck ![]() Så det blev samma däck som förra onsdagen. Första passet blev det 10 varv bästa tid på deprimerande 1.20.0 Justerade ner tycket till lämplig nivå igen. Måtet för dagen var att komma under 1.18 men det ska erkännas att efter första passet känndes denna målsättning avlägsen. ![]() Justering av trycket gjorde att det blev lite bättre lite svårt med fria varav ibland då det både finns snabbare som vill om & långsammare som ska varvas. Men på varav 3 visade laptimern 1.18.44 det såg låvande ut på varav 6 sjönk det till 1.18.33. Laddade på lite mer & på varav 8 blev det 1.17.69 På varv 10 gick jag i för hög fart genom den svaga vänsten innan startkurvan när jag sen svände över till höger där det är lite öjämt detn brukar hitta fästet här igen men inte denna gång ![]() Så det blev en piruett stannade kvar på asfalten så det var bara att fortsätta. Med tanke på däcksgreppet fick det bli lite andra spårval för att inte hamna utanför det svarta det lönade sig på varav 15 visade uret 1.17.09 då med kraftig understyrning genom hela startkurvan. Det känns som det finns en hel del att hämta till med mera träning & fäste samt att jag måste får ordning på bromsarna till nästa gång då jag har sämre bromsprestanda nu än innan jag bytte till bromsvåg. Till tredje passet kollades bara trycket i däcken & bilen tankades. i början va passet sattes några hyfsade tider på mellan 1.17.15 - 1.17.52 andra delen av passet ängnades åt att skruva lite på bromsvågen vilket resulterade i att escapen både i trösen & ejes testades ![]() Totalt blev det 44varv denna dag ![]() Är som sagt inte nöjd med bromsarna så det ska ser över & så lite fler bilder från dagen ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
om pengar & tid finnes blir det träning även nästa onsdag på gelleråsen.
Innan dess ska lite saker ses över. Bromsarna som inte tar som jag vill, känns som jag tycker hårdare än innan jag bytte till bromsvåg med mindre resultat i bromsverkan. Har säkert skruvat bort mig här det en ska som ska ordnas innan nästa körning. Även om motortempen ligger stabilt vill jag ha lite mera marginal så en 80 graders termostat ska monteras Även montera styrningen av kylluften som ligger i garaget. Diffbromsen känns som den har fått nog ev blir det att byta klumpen till en annan. Det spann på innern ut ur hårnålen men inte ut ur ejes som det brukade göra när jag körde utan diffbroms. ![]() Splittern ska modifieras så den blir enligt reglementet likaså vingen Nya däcken ska krängas på fälg. Samt 1001 olika så saker ![]() Så målet till nästa körning är att sätta en 1.16 tid fast en en 1.15 tid skulle smaka ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Fin putsning
![]() |
||||
Re:
Den röde gick som snabbast på 1.19.5 runt gelleråsen mot 1.17.09 för nuvarande bilen dock är det en del skillnader. 318is 970kg 167hk 0,81 låda 3.46 splitter vinge 323i 1040kg 220hk 1.1 låda 3.46 ingen vinge & splitter (effekten är uppskattad ska bromsas på knutan) samt att däcken var i bättre skick & ingen understyrning med den röde. Till nästa körning blir det både vinge & splitter samt bättre däck, bara att hoppas på 1,16 tider ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Vikterna är full tank med förare Gamla bilen 970kg 167hk 5,8 Kg/Hk Nya bilen 1040kg 220hk 4,72 Kg/Hk (effekten uppsakttad ska bromsas om 2 veckor) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Bromsmeck idag.
Började med att lista ut hur bromsvågen funkgerade vilket som var fram och bak ![]() För att få lite mera kraft i pedalen flyttades hålet till tryckstången upp 9mm. Ut & testa tycker inte det är den känslan jag vill ha i bromsen dock låser den hjulen utan vidare. Justerade även så hjulen fram låser samtidiget vilket inte var fallet förut. Även bilsläpet har fått sig en översyn beträffande elsystemet,bromssystemet & lite riktning av skärm ska bes i morgon så vi får se om de är nöjda. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Inte mycket gjort idag. Besiktigade släpet med blankt papper idag.
Lite service av bruksbilen med tändstift,soppapump & soppafilter. 323:an fick fästen för bakvingen imorgon ska nya endplates tillverkas samt luftning av bromsarna hjulinställning byte av termostat _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Idag hämtades hjulen med nya däck på
![]() Sen har det meckats bakvinge en stor del av dagen Mycket mätande & testande för att hålla sig inom reglementet nu har jag 1mm tillgodo både uppåt & bakåt ![]() ![]() ![]() Sen var det dax för splittern tyckte dit den gamla den har ett utstick på ca 130mm Efter lite mätande fick jag fram att 65-70mm utstick är ok & ändå hålla sig på rätt sida reglerna bättre än jag vågat hoppas på. Imorgon ska den kapas till & fästen monteras i karossen. ![]() ![]() En av katterna visar att hon gör rätt för sig ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Då var knutan avklarad & premiär i bmw cup för min del men vi börjar som vanligt från början.
![]() Man kan säga att problemen började direkt ![]() den inte starta allt ![]() att jag glömt nått. Efter en stund hoppade den igång utan att jag egentligen hittat nått fel ![]() Men den gick inte på alla cylindrar körde en uppvärmning & den började gå riktigt trodde nu problemet var löst med det var det inte skulle det visa sig senare. Flera timmar försenad är det dax att sätta fart mot skåne & knutan. Med hela familjen i bilen går inte resan lika fort som när man åker själv nonstop 67mil så vi kom fram ca 0100 lördag. Tack vara brosan stod tältet uppsatt ![]() dock inte helt lätt att hitta i mörkret ![]() Lördag: lastade av bilen på morgonen ställde in däckstryck & dämpare monterade splitter & front. Kvalet är uppdelat i 4st 20 min pass. Denna dag skulle std kvala för sig & mod/spec för sig. ![]() Lagom till första börjar det regna inget jag uppskattar då jag inte gillar regn ![]() det är lika för att (nästan i alla fall då std fick sitt första pass i torrt). Väl ute på banan visar det sig att bilen går allt annat än bra missar hela tiden så det blev bara 3 varv inna det är dax att uppsöka depå lätt irriterad kan tillläggas ![]() Vi blev kallade till möte av TL för att alla bilar i mod /spec lät för mycket. Efter detta blev det många kreativa lösningar för att få ner ljudet. Det skulle mätas mer under kval 2 då jag inte kunde köra detta pga trilskande bil tog jag det säkra före det osäkra & satte dit en rörbör som ledde ner avgaserna mot marken. Felet hittades det visade sig vara redigt med vatten i 3st tändstiftsbrunnar. Fick starta sist i race 1 vilket egenligen var rätt bra så här i premiären. Det gick riktigt bra de första 10 varven. Hade kul fighet med Dan i Team Nydrätt & Johan Loftén. ![]() ![]() Startade som bil 28 & efter 10 varav var jag uppe på plats 16 men nu börjar problem med soppatrycket märker på rakan att trycket sjunker. Jag klarar bilen imål på en 18 plats sista varvet efter målgång visar tryckmätaren noll efter att ha stannat i depån går den inte att starta igen. Så det blir att dra den ner till depån. Bästa tid under race 1 blev 1.12.253 Det visar sig att förpumpen slutat funka. Förpumpen gick igång efter ett välriktat slag från brosan ![]() Men den ska bytas till nästa race. Söndag Dagen börjar med en timmes fri träning jag fick mig 16varv. Det var torrt så jag tänkte få mig lite varv kul att köra glömde av att gå in & släppa ut till lämpligt tryck i däcken. Brosan vinkandes med däckstrycksmätaren vid depå muren fick mig att vakna till & gå in i depån med 11 min kvar av passet. Mycket riktigt hade trycket stuckit iväg till mindre bra nivåer väl justerat var det dax att se om det gick att sätta nån vettig tid. Fick till en 1.11.255 vilket är pb. Till race 2 var det att starta mitt i smeten klart maffg känsla om man jämnför med gatbilskörning man kört innan. Hade högerspår men det blev trångt så jag var visst uppe en bra bit på gräset med högerhjulet i startkurvan detta gjorde att jag inte fick stopp i tid & tryckte till Per som körde Team Nydrätts 325:a i höjd med bakdörren (sorry Per). Det var riktigt tätt först varven & kul lite tajt några gånger. På varav 3 dök Samson upp i backspegeln några kurvor senare var han förbil ![]() dax att lära sig kör bil. ![]() Jagade Nydrätt & varv 10 gick det för fort över ngk & det blev att leka gräsklippare ![]() förlorade 2 platser & kom upp på banan på p19 lite jagaden så gick jag i mål som nummer 16. Snabbaste tid under race 2 blev 1.11.249 nytt pb I klass mod slutade jag som 5:a på lördagen & 6:a på söndagen & fick med mig 11 poäng. Trost alla problem ganska nöjd med premiären. Nu blir det hem & fixa till en diiffbroms som funkar. Utröna vad det är för problem med bromsarna så man kan bromsa sent & slippere stå på hejdarna 20-30 m för tidigt. Sen måste jag labba vidare med chassit för at få tillbaka den balans jag hade med den röde som var mycket trevlig att köra med mindre understyrning. ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Det det blivit lite av en tradition att bromsa bilen på knutan träffen, det gjordes inget undantag i
år då Masens Motor åter fanns på plats på knutan. Bilen körde bort efter fria träningen på söndag för bromsning. Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl den har 193 hk i orginalutförande. Min är moddad med följande insug från M50B25 Grenrör från M3 E36 3.0 Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat. Jag hade förhoppningar att maskinen skulle ge runt 215-225hk När först bromsningen säger att den ger 226,7 hk känns det bra bara det att detta visar sig var på bakhjulen & inte i motorn, motorn skulle ge 251,6 hk ![]() från skroten med lite lull lull. Visst blir man nöjd men samtidigt lite misstänksam den känns inte så pigg. Efter en stund visar det sig att det varit glapp i sladden som registerar insugstempen detta korrigerar bänken för då siffrarna den ger är korrigerade enligt en standard. Innan jag åker hem för dagen bromsar vi bilen igen nu ger den 200,6 hk vid 5770rpm på hjulen 222,6 hk vid 5770rpm motorn 282 Nm i vrid vid 5220rpm effektkurvan dippar vid ca 5700rpm samtidigt som lambdan minskar så det finns nog en del effekt över 5700 rpm att hitta genom att höra den lite snålare. Så till vintern ska den mappas & varvstoppet ska flyttas till drygt 7000rpm Bert-ola Runesson i bromsningstagen ![]() ![]() Nedan lite kurvor från bromsningen Hjul effekt & hjulvrid ![]() Motor effekt & vrid ![]() Lambda ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Intressant info! Tror att det finns 5-8hk till att hämta med ett väl avstämt avgassystem.. ![]() Sen får du blueprinta i vinter så har du 240hk/290Nm till 2011 ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Det blir lite motor meck i vinter tänkte försöka mig på att balasera det hela samt att kasta bort orginal svänghjul på 11kg som fortfarande sitter kvar blir ett lättat 4kg istallet så det blir lite trevligare repons på det hela Får se hur det blir med avgasystemet max vrid ligger ju just nu vid 5200. Sen en liten mappning på det borde ge några pållar till Fast det är inte det viktigaste jag måste lära mig köra bil först ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Bra tryck i puffran för pengarna
![]() Jävla motorer till att lämna effekt dom där m50 och m52 ![]() ![]() |
||||
Re:
Japp det är helt klart ett väldigt bra alternativ rent ekonomiskt hoppas som sagt få några pollar till med balansering,mappning & lite småfix runt omkring. Då kanske man når 240hk ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Då börjar planering inför Gotland samt de åtgärder som behöver vidtas.
1: Byte av strulande förpump som matar chatch tanken. 2: Reda ut de bromsproblem som finns. 3: Byta ut diffklumpen till en med diff verkan då den nuvarande funkar lika dåligt som en utan diffbroms. 4: Bygga om splitterfästena så det blir lättare att lasta bilen. 5: Komma till rätta med den understyrning jag har få tillbaka de goa köregenskaper is:en hade. 6: Byta ut bakrutan till plast 7: Få ratten lite närmare mig för bättre körställning KLART 8: Göra hjulinställning detta borde ju redan gjorts ![]() ![]() 9: Byta en trasig brytare i ratten 10: Montera dzus lås till fronten 11: Få igång torkarna som slutat funka. 12: Montera de sista dekalerna Sen lite utprovning på gelleråsen innan gotland. ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
[quote="Michael Bäck"]Bromsmeck idag. Började med att lista ut hur bromsvågen funkgerade vilket som var fram och bak ![]() För att få lite mera kraft i pedalen flyttades hålet till tryckstången upp 9mm. Ut & testa tycker inte det är den känslan jag vill ha i bromsen dock låser den hjulen utan vidare. Justerade även så hjulen fram låser samtidiget vilket inte var fallet förut. Lustigt detta med broms våg ![]() Vi har samma problem som du verkar ha > ![]() Vi e snart sugna på att slänga på den gamla skiten igen så man kan bromsa senare än alla andra ![]() De va ju de som va tanken med att montera våg o utan servo ![]() _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||
Re:
Jo billigt smakar bra ![]() Till vintern blir det att försöka krama ur en hög pollar till skulle sitta fint med 15-20 till fast då börjar det väl kosta mer än det smakar. Då börjar man i alla fall närma sig de starkaste i klassen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43 >> 1 besök senaste veckan (207037 totalt) |