| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight - hur optimera
|
1796 besök totalt |
|
Corner weight - hur optimera
Hej detta gäller min Westfield. Är mitt uppe i corner weight setup av bilen
Till knepigheten hör att jag fått till vikterna som jag ville förut med nästan exakt 50% cross weight, men bilen hängde åt vänster. Detta pga den tunga köttklumpen bakom ratten (långt bak till vänster i bilen)
Nu vill jag ha två saker, en bil i våg horisontellt samt gärna lika cross weight. Det betyder dock att höger fram är lätt och låser alltid först (det är ok kompromiss). Däremot, hur jag än gör, lyckas jag inte Antingen lutar bilen, eller så är det 50% cross weight...jag fattar inte vad jag gör fel. Så här är datan just nu så bra jag lyckas, är detta ok eller är det något fel på mig som inte får till det, är det så att man inte alltid kan få det exakt 50% kanske? Till saken hör att höger bak fjädersäte är kanske 3cm lägre än på vänster sida...det skiljer alltså massor (mjuka fjädrar antar jag).
kg:
Ska man stanna så här eller vilket hjul ska jag skruva åt vilket håll? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Brukar göra så här
1) Ställ bilen i den höjden du vill ha(fram och bak) med alla vikter i ( förare, bensin osv...) 2) Fyll i siffor i detta xls arc -> http://www.924.org/Downloads/carxwt. 3 ) Följ sen xls arc rekommendationer slaviskt tills det är bra, bilen kommer se skum ut efter men det funkar Edit
Nej det är inte bra, skiljer för mycket mellan diagonalerna , skall ner på 5 kg innan det är godkänt ! VF + HB = 331 vs HF + VB = 357 = 26 kg _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
förutsätter att du släppt krängare ,har plant underlag ,tankad , "raceready skick" osv efter konstens alla regler samt att inga stag ,länkarmar osv tröga i uniballs
spontant tycker jag 3cm låter mycket men är det väldigt mjuka fjädar så .hmm min erfarenhet är om chassit är rakt och alla fjäderinfästningar stämmer så löser sig höjderna alltefersom bara man är i närheten av tänkt höjd och justerar på rätt fjäder vid x-viktjusteringen _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Hej
ok, ska kolla excel-arket. Ja, glömde säga, underlaget är så plant det går i ett 3x3m tält på en sluttande grusuppfart har mätt upp att det är hyffsat plant. Bilen är i "race"-skick med betongklossar att simulera min vikt, krängare lösa, halvfull tank och alla vätskor. Dessutom har jag under framhjulen glidplattor med olja och o-oljade glidplattor bak (de rör sig när man släpper ned).
Excel-arket säger att jag är ca 5kg fel runt om. Vänster fram ska ha +5, höger fram -5 och samma situation bak fast omvänt, vänster -5 och höger +5. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
försök tillbörja med att hitta en bättre plats att vara på om du nu inte kan garantera att plattorna ligger rätt
prova att ha en 3mm masinitskiva/alt plåt och flytta runt under hjulen så ser du vad som händer med vikterna _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Ja, jag vet att det är känsligt med underlaget men flera faktorer spelar in att jag måste just nu - jag har ändrat en massa och måste hitta någorlunda rätt. Dessutom Gotland Ring hägrar om fem dagar. Garaget (med helt plan yta) är färdigt om två månader, plattan gjuts nästa vecka
. Det är just masonitskivor jag har använt för att hitta vad jag tror är jämna höjder. Det blir ju bara så exakt som 2m vattenpasset är, dvs det är plus minus några mm ändå. Blir bättre i riktiga garaget sen Hursomhelst ska jag ut och hitta de där 5kg runt om så cross weight blir samma. Men jag tar ditt råd och lägger en skiva fel får vi se vad det ger för effekt. Är det >5kg diff kan jag lika gärna stanna där jag är för det är ju precisionen på underlaget ändå... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Nu har jag gjort så att jag fick inte till perfekt cross weight. Däremot är framhjulen lika belastade så när man bromsar blir det i alla fall jämnt.
Så här blev slutresultatet:
2 kg diff höger vänster kan inte märkas. Att lägga en skiva fel betydde ingenting. Två skivor och det slog 10kg. Ställde också hjulvinklarna när jag ändå hade "i våg". 0 toe fram, 3mm toe in per sida bak. Hoppas det blir bra Längtar till Gotland Ring!
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
Visste att någon skulle säga så! Det rättar jag till sen under vintern.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Corner weight - hur optimera
|
1796 besök totalt |
