Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bältesstag, håller dessa?
3670 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag har sett att de finns "harness bars" att köpa till flera olika bilar för att montera fyrpunktsbälten utan bur. Är detta ett säkert sett att montera 4punkts bälten? Kommer ett sådant stag att hålla ifall man kör av ordentligt in i ett räcke?

om man bygger ett eget stag i 40*2mm stålrör och inte kan bygga ett rakt stag som på första bilden utan bygger med ett bockat eller kapat/svetsat rör vad ska man då ha för tjocklek på stagen till undre bältesinfästningen?

Lund
Här sen Jun 2004

ska man inte ha så långa bälten som möjligt?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Babbe skrev:
Det finns anledningar till att undvika extremt korta bälten (jag har för mig att en av dem är att man vill ha lite flex för att inte bromsa kroppen för fort), men det borde ju finnas en gräns när flexet blir för stort (så man riskerar glida ur axelremmarna efter första smällen).

Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:
Det finns anledningar till att undvika extremt korta bälten (jag har för mig att en av dem är att man vill ha lite flex för att inte bromsa kroppen för fort), men det borde ju finnas en gräns när flexet blir för stort (så man riskerar glida ur axelremmarna efter första smällen).

Formelbilar och racersportvagnar etc. har väl ännu kortare bälten?
om man har slack så får ju kroppen rörelseenergi och "krockar" med bältena med följd att de töjs ut betydligt mer. Borde vara samma princip som vid lastsäkring med spännband, långa bälten men hårt åtdragna låter mer vettigt i mina öron.
Eller tänker jag fel nu?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Bengtsson skrev:
om man har slack så får ju kroppen rörelseenergi och "krockar" med bältena med följd att de töjs ut betydligt mer. Borde vara samma princip som vid lastsäkring med spännband, långa bälten men hårt åtdragna låter mer vettigt i mina öron.
Eller tänker jag fel nu?
Formelbälten är väldigt korta och de har ofta lite hjälp av ganska liggande ställning (stolen tar upp mer).
FIAbälten fjädrar betydligt mer än lastsäkringar. Med långa bälten blir det inte så bekvämt att spänna åt så hårt att fjädringen vid smäll bli "lagom", det är ju bra om man kan andas .

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Eller tänker jag fel nu?
Formelbälten är väldigt korta och de har ofta lite hjälp av ganska liggande ställning (stolen tar upp mer).
FIAbälten fjädrar betydligt mer än lastsäkringar. Med långa bälten blir det inte så bekvämt att spänna åt så hårt att fjädringen vid smäll bli "lagom", det är ju bra om man kan andas .

Jag brukar spänna mina axelremmar så det nästan gör ont i axlarna då sitter man ju
i alla fall still

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Eller tänker jag fel nu?

ok. thumbs up

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Någon som har tankar om själva utformningen?
Det verkar som om de är OK att ha dessa i olika rs banor mm i usa. Sen om det det betyder att de är säkra?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Verkar mycket enklare att ordna förstärkta fästpunkter i hatthyllan om det finns en sådan.

Guson

Trollhättan
Här sen Jul 2004

I en del fall kallas dessa rör även för "harness guide bars" och då är de enbart till för att styra bältena rätt från en infästning som inte sitter i rätt position för att gå igenom stolen. Då kan man använda infästningen för bakre säkerhetsbältet nere vid sittdynan och låta bältet passera över röret och in i stolen.

Från detta:

Till detta:

Saab 9-3 -07
Citera
Skruva banåkabil
3670 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande