| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Generatorlampan lyser när det laddar?
|
3984 besök totalt |
|
Har nu äntligen startat upp min motor som går fint, men... Jag bytte den tunga Bosch generatorn mot en mindre lättare Nippon Denso. Den gamla hade två sladdar som jag gissar är till batteriet och till laddlampan. Den nya har fyra anslutningar: Batteri, Lampa, Tändning och Referensspännaing (L,IG,S) om jag kopplar batteri och lampa laddar den inte och generatorlampan lyser inte. om jag kopplar till tänding och referens till + så får jag 14V i systemet men generatorlampan lyser bara under gång!? Så frågan är laddar den eller inte? Vad har jag kopplat tokigt? _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
OK, så på gamla generatorer är laddlampan "direktkopplad" till generatorn, dvs 0V när den står still och 14V när det laddar? Då lyser lampan BARA när tändingen är påslagen och motorn är stilla.
Så ska denna Nippon Denso också fungera enligt kopplingsdiagram. Men verkligheten ser annorlunda ut min lyser BARA när motorn går. Så om jag drar om lampsladden från 12+ till jord så "borde" jag få rätt signal, eller...
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Re:
Jag känner inte till nya generatorer, men på de flesta (tror jag) gamla är ena kabeln på laddlampan kopplad till "tändnings-plus", och den andra till generatorn. När generatorn inte snurrar (dvs inte laddar) så jordas lampan genom generatorns laddkrets. När sen motorn går igång och (förhoppningsvis) laddningen går igång, "droppas" jorden och det blir plus-spänning även där=lampan slocknar. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
|
Mätte upp spänningarna i respektive kontakt och det visade sig att laddlampan är "tvärtom", +12 med tändning på och 0 med motor igång. En av kontakterna spelade ingen roll om jag had ei och den andra tänder laddlampan och drar upp spänningen till 14V. Gissar att jag får dra om och jorda lapplampan.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3984 besök totalt |