Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
SÄLJES: Torsendiff till BMW's 188-slutväxel. ** Såld **
3141 besök totalt
mobimech
Göteborg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 65


Trådstartare
SÄLJES: Torsendiff till BMW's 188-slutväxel. ** Såld **

Prisidé: 5000 kr.

Svar till peder@mobimech.com






_________________
Peder Westerberg
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1844

Namndispens
Namndispens

Vilken bmw sitter 188 huset på, passar det på m3 3.2 ?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
mobimech
Göteborg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 65


Trådstartare
Re:

blixten skrev:
Vilken bmw sitter 188 huset på, passar det på m3 3.2 ?

/Johan B


Nej, det gör den inte. 3.2:an har 210-diffen.

/Peder

_________________
Peder Westerberg
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Denna bör då alltså passa e28:ans 188 diffhus?

Hur mkt spärrar den så att säga, är färsk inom torsendiffar.

Går det fortfarande att ha hastighetgivaren kvar med den diffen? Har för mig att den ryker då med denna diff?

Mvh

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
mobimech
Göteborg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 65


Trådstartare
Re:

pampers138 skrev:
Denna bör då alltså passa e28:ans 188 diffhus?

Hur mkt spärrar den så att säga, är färsk inom torsendiffar.

Går det fortfarande att ha hastighetgivaren kvar med den diffen? Har för mig att den ryker då med denna diff?

Mvh


Måste erkänna att jag inte är helt på det klara på hur en torsendiff funkar. Vad jag förstår ska den vara progressiv, men hur mycket den håller emot är jag osäker på. Kanske någon rejsabesökare kan ge oss okunninga en förklaring.
Den passar i alla fall i ett E28-hus och senorhjulet för hastighetsmätaren går att montera.

//Peder

_________________
Peder Westerberg
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Torsendiffen är en drev växel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.

När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan "flytta" kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs skulle man åka med mycket breda slicks och köra på tex en oljefläck så kan en stel axel göra så att drivaxeln går av genom att den får "ta" all kraft. men det händer inte med torsendiffen.

Den är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally,bana, dragracing samt fick även höra på Rudskogen att den funkar även bra att drifta med.


Från bakaxel.se hemsida

_________________
Daniel Carlsson
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Peder fick ett mail

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14556



Nu kan ni glömma denna.....för jag har köpt den...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Re:

ButterflyRacing skrev:
Nu kan ni glömma denna.....för jag har köpt den...


Som vanligt då Håkan...


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 349



PS. det kan hända att den inte passar direkt i "gamla" 188 hus. brorsan köpte en torsen diff och skulle montera i ett e30 hus + att han monterade 4.44 utväxling men hamnade att speca ut krondrevet med en ganska tjock spacer. vi antar att det var torsen som skilde för utväxlingarna var båda ur gamla (e30/e34) hus och torsen från något nyare.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SÄLJES
SÄLJES: Torsendiff till BMW's 188-slutväxel. ** Såld **
3141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande