| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorbytes fråga
|
2818 besök totalt |
|
Motorbytes fråga
Vet inte om den här hamnar rätt men tror det
Funderar om det finns möjligheter att byta motor i en Opel kadett c -76 till en volvo turbo motor? Kommer givetvis stärkas upp med bur och fundrar om att ta bromsar från en calibra eller liknanade? Läser om ombyggnationer på sfro men förstår inte riktigt så kanske någon här som kan ge en förklaring om vad som bör göras om det går. Antar karossen är dålig från början så med bur och riktiga bromsar så kanske det går att få igenom? tänker köra med originalsprut och inte göra något åt motorn alls. Hoppas kunna få lite hjälp av er här
MVH Pär _________________ Pär Lindkvist |
||||||||
|
Visst finns det möjligheter. Har för mig att Opel var ganska givmilda när det gällde godkännanden för mer effekt i bilarna från den tiden, så det är inte alls omöjligt att du kan få stoppa i uppåt 160-180hk utan att ändra mer än eventuellt bromsarna. Någon med tillgång till uppgifter om just den bilmodellen får gärna fylla i med de exakta siffrorna som gäller och vilka krav som finns.
Men för att uttrycka min egen åsikt är det ju lite tråkigt att det hamnar Volvomotorer i precis allting, vore roligare med en rapp Opelmotor i en Opel. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||||
|
Gör en koll vad som gäller för den modellen, jag har reggat motorbyte i min bil utan att blanda in sfro. Behövs det inte är det ju onödigt att gå den vägen. Jag bytte till b230fk med katalysator. Bra att den bara har 135 hk. Det som kan bråka är att den har lite mycket vridmoment.
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
okej, får tacka för snabba svar
funderar om man ska försöka regga in den med en vanlig b23 utan turbo och med katalysator och sen bygga vidare.
Enkelt svar på varför jag helst vill ha volvo är väll för det finns mycket delar och vissa saker passar rakt av lite tråkig med bara 58hk 1.2 liter.
En uppstyvning av karossen och man kanske får sig en rolig banbil tänkte jag. Ska kolla med min närmaste bilprovning får se vad dom säger om att regga om den och vad som lär göras
om någon fler vet mera så skriv gärna in det eller skicka PM
_________________ Pär Lindkvist |
||||||||
|
Strikt tolkat så är Kadett C med 1.2 liters motor bara godkänd för 80-90hk ungefär, dom som hade CIH motor (1.6-2.0 liter) är godkända upp till 150hk detta trots att grundkarossen egentligen inte skiljer sig något! Det dom kommer peka på är att i pappren står det tydligen att kardan och växellådstunneln skiljer och då är det olika bilar!
Har du tur kan dom godkänna 150hk ändå! Det beror på han som besiktar, men då ska du ha gjort en komponentkontroll hos en auktoriserad verkstad, troligen en volvo verkstad då, som kan intyga att motorn har all avgas rengöring den ska ha och att allt är korrekt installerat samt att motorn är original! Just pga ovanstående valde jag att regga via SFRo istället, för de första för att de är otroligt mycke enklare! För de andra för att de faktiskt inte är speciellt mycke dyrare och för de tredje, se första anledningen
Ang. bromsar. Ska du åka med en Opel bakaxel t ex ascona/manta A eller B så skulle jag rekomendera huvudbromscylinder samt främre bromsok och skivor från en Rekord 2.2. Bromsarna är i de närmaste bara att skruva dit, då har du ventilerat fram. Huvudbromscylindern kan du behöva pilla lite med för att den ska passa på original servot. Ska du köra med t ex volvo 240 bakaxel (den är mittemellan bred jämfört med ascona/manta A som är lite smalare och ascona/manta b som är lite bredare, B modellens är i bredaste laget, de funkar bra men fälgar som breddar mycket utåt går tyvärr bort pga platsbrist) så skulle jag välja samma skivor fram, men med 240 ok som du får korsborra samt 240 huvudcylinder! 240 oken passar mot infästningen men kan behöva schimsas lite för att centrera över skivan. Ang. förstärkningar. Boxa framvagnsbalken, samt dom undre länkarmarna och gärna dom övre så ska det inte vara några bekymmer för besiktnignen, sen skadar de ju inte att sömsvetsa där du kommer åt
jag har själv en C Kadett som ska få en 2.4 liters CIH motor, med boxad framvagn, manta b bakaxel med lamelldiff, sömsvetsad, halvbur och SFRo besiktad
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Det är den motorn som sitter i min e30 och den är i övrigt identisk med fulltrycksturbon. Jag åkte in med min och berättade vad jag hade satt i för motor, han kollade uppgifterna att det var ok, tog ca 5 min och sedan gick han på den vanliga besiktningen som jag gjorde samtidigt. Tyvärr klantade jag mig och hade i räserstolen och åkte på ombes. på regbesiktningen pga det. Gick på 1500:- +ombes som jag inte minns vad den landade på. Inte billigt men enkelt. Har man en bil som uppfyller kraven för motorn (eller tvärtom) skulle jag alla gånger rekommendera att åka in på en vanlig registreringsbesiktning. Har man inte det är SFRo givet. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
Re:
Problemet uppstår om dom kräver en intyg på komponentkontroll, ett sånt intyg kan bara märkesverkstäder skriva, och om dom ens vill skriva de är de säkert inte gratis!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
okej, så du va aldrig in till en volvo verkstad först som det nämdes i något tidigare inlägg? fast ska ta kontakt med min närmaste besiktningsman och fråga vad han säger om ombyggnationer
Isf är det ju bara köra på och sen åka in till besiktningen utan att höra av sig till sfro och göra precis som du gjort fast utan räserstol då
Får tacka för alla svaren jag fått med så kort varsel
_________________ Pär Lindkvist |
||||||||
|
Kadett c 1200 är godkänd till 72 hk 230 nm. 1600, 1900, 2,0 är godkända till 150hk 230 nm med vissa bromsmodifikationer. jag ska besiktiga min genom sfro med en 156 hk b230ft för att det blir enklare, givetvis med katalysator. Annars är det kört eftersom jag också har en 76:a
Lycka till. |
||||||||
|
Re:
Jag vet inte när de kräver det, när jag var inne började jag peka lite under huven och nämnde bland annat att jag har originalturbo på. Det var ju jättetrevligt tyckte besiktningsmannen men han hade inga uppgifter på vilka komponenter det skall sitta på motorn.
För mig var det absolut inga konstigheter, men se bara till så att specen på motorn inte överstiger vad du får ha i bilen, i så fall hade jag valt sfro. Lycka till! _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorbytes fråga
|
2818 besök totalt |