| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Medel mot rostvatten i kylaren?
|
11 besök senaste veckan (21204 totalt) |
|
Har provat å spola ur kylaren/motorn med vatten ett antal gånger och sedan bytt till glykol blandning men får fortfarande tillbaka det rostfärgade vattnet efter etag. Såg nu när jag bytt toppackning att det var rost avlagringar i vattenkanalerna,så till frågan: Finns det något bra medel att få bort rosten i systemet utan att fräta sönder alukylaren m,m? Alla tips välkomna
Är min Drift Nissan det gäller
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Någon typ av vattenpumpsmörja borde funka.
Det har ju rostskydd i sig. Är det jättemycket rost så kör med citronsyra, inte jätteagressivt men skölj ur systemet efter ordentligt. |
||||||
|
Re:
En alukastrull skulle jag gissa blir lättare för varje vända i diskmaskinen (inte mycket kanske, men ändå). |
||||||
|
Re:
Har hört det också,men vet hur mina Alu kastruller ser ut efter dom varit i diskmaskinen
Så den går bort,ifs kör man ju bara en stund så man kanske skulle prova. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Re:
Läste runt lite på andra forum och tydligen så missfärgar Citronsyran Alu = inte bra om man spiller på min "Nya 5000:- Alu kylare + att det var tydligen väldig aggresivt på Alu vad jag fått fram.
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Re:
Ibland måste man tänka till 3 sekunder extra. Ett problem är att ett motorblock har ofta (så länge motorn sitter i bilen och bilen står på hjulen) fickor i vattensystemet. Dvs om du sköljer kommer du inte få ut allt rostgunk. Nu får du välja mellan att skölja flera gånger eller montera ur motorn och vrida och vända på den samt skölja ur. Du kan ha riktigt rejält med ytrost i blocket, ta då bort tex kylaren ur bilen och plugga slangarna som går till värmepaketet. Nu kan du hälla i lite lagom dos citronsyra lagom länge, skölja noga ur några gånger sedan. Topplocket har normalt sett tillräckligt med gods för att inte dö av lite citronsyra några timmar, om det ändå händer hade du ändå fått ett haveri väldigt snart. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Vill man att alu inte skall missfärgas av baser så skall man hålla sig under pH10.
Citronsyra missfärgar inte alu, utan det är det man bl.a. brukar använda till missfärgad aluminium (t.ex kastruller från diskmaskinen). Att använda en bas (maskindiskmedel) för att ta bort rost är inte så bra idé av den enkla anledningen att järn är passivt i baser... dvs det händer inte ett skvatt avseende rosten, men det blir rent och fettfritt i alla fall. en mild syra o köra ett tag.. alternativt en starkare som späds kraftigt... eller spola ur motorn ordentligt denna gång. Egentligen skall det inte bli rostfärgat då kylvätska inehåller ytaktiva ämnen.. små molekyler vars ena ände attraheras av metaller och då bildar en "skyddande hinna" över metallen o hindrar den från att korrodera _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Då får jag prova Citronsyra,men kopplar bort kylaren och värmepaketet = bara toppen kvar av Alu
||||||
|
Tror du oroar dig i onödan, har kört citronsyra, batterisyra och alla möjliga huskurer i motorer genom åren och aldrig sett några problem, svaga syror tar ett jävla tag på sig att korrodera igenom flera millimeter av metall och om du tappar nån micrometer så känns det inte som ett problem som behöver adresseras.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Jag köpte en storförpackning med Citronsyra för ett tag sedan. Upptäckte att det var ett lysande medel att kalka av vattenkokaren med bland annat. För skoj skull ville jag testa att göra rent en kolv i det också. (En skrotkolv.) Hände inte speciellt mycket, så den fick stå kvar där några veckor.
Döm om min förvåning. Kolven hände det inte speciellt mycket med, men kolvringen hade mer eller mindre försvunnit. Mer än hälften var helt borta. Min Kemi kunskap är inte den bästa, men det måste ha blivit någon typ av galvaniskt element där kolvringen var "Billigast" Men som sagt, det tog några veckor. Mats _________________ Mats Lind |
||||||
|
Håller på med ett test nu.
Har en bit rostigt rundjärn och en 1mm Alu bit i samma bad. En så länge så är Alu biten helt opåverkad. Rundjärnet har rosten börjat försvinna på iaf. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Re:
Kan vara en ide,har dock kört med samma märke på Glykolen i mina andra bilar utan problem i flera år. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Re:
Trodde automatiskt att problemet var att du inte kunde använda glykol då du (vad jag trodde) körde bana. En av egenskaperna hos (en bra) glykol är att det skyddar mot korrosion. |
||||||
|
Re:
Tror föregående ägare kört med bara vatten i kylsystemet = blivit en hel del rost och det är vad jag försöker få bort. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11 besök senaste veckan (21204 totalt) |