Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9144 totalt) |
Börja med bankörning, vilken typ av bil?
Har sökt igenom forumet en del men inte hittat någon tråd som behandlar detta ämne: Har suttit en hel del o funderat på vårens bilval nu i dagarna. Tog lappen i slutet av förra sommaren och det tog någon månad ![]() ![]() ![]() Hursomhelst skall bilen bort till våren(lång historia) och frågan är vilken typ av bil jag ska köpa. Trots att bilen skall användas året runt, varje dag, ligger prioriteringen på bankörning. Jag letar dock inte efter den bästa möjliga banbilen, utan den bästa möjliga bilen att INLEDA (<viktigt ![]() Så vad är det för egenskaper jag bör leta efter på bilen? Det jag främst vill ha svar på (även andra synpunkter mottages tacksamt): - RWD eller 4WD? - Hur mycket muskler? Har nu kört med 170/1300kg i ett halvår, känner inte direkt något behov av "avancera". Minns samtidigt att jag läste nått inlägg här där det påpekades att man bör akta sig för att ha för mycket kraft i bilen tidigt i "utvecklingen". I inlägget har jag för mig att han syftade på det faktum att man "riskerade" att få för bra bantider trots dålig körning och då missade att man egentligen körde dåligt p.g.a. att man ändå fick bra tider. Dessutom är det väl ganska svårt att hantera för mycket kraft i början? - Hur viktigt är det att bilen är lätt? Vart bör man sätta gränsen för "för tungt"? - Sugis eller stressfläckt? (Kanske har mindre betydelse?) Hoppas det framkom att det viktigaste inte är tiderna jag får med bilen, utan att bilen låter mig lägga en bra grund för all framtida bankörning (dock alltid på hobbynivå ![]() Tackar på förhand! MVH Armin _________________ MVH Armin |
||
Re: Börja med bankörning, vilken typ av bil?
Jag tror att det är lättare att börja med en bil med sugmotor. En turboladdad bil har ofta en aningens "turbolagg" dvs att det tar en anings tid innan laddtrycket är uppe och motorn ger eftersökt mängd kraft ut? Jag har kört med en Saab turbo i sommar och tycker ibland att det är svårt att få till rätt mängd gas = drivkraft ut ur svängar. Blir lätt för mycket eller för lite? Hmm, det kanske är mer beroende på föraren och hans/hennes förmåga att lära sig? Jag skulle gärna slå ett slag för en frisk & välvårdad Porsche 944... ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Inte så lätt alltid, detdär. Det finns många bilar som är bra att använda. Jag satt i ungefär samma sits som du för snart två år sedan.
Att bilen är lätt tycker jag till en början är mycket viktigt. Det som inte väger kan inte krångla och ju mer allt väger desto mer effekt, bromsar och väghållningsdetaljer behöver man, vilket leder till stora utgifter om något skulle ge upp, alternativt dyra uppgraderingsbehov. Effekt kan man som sagt börja med relativt lite. Väldigt många åker med på tok för hög effekt och blir väldigt snopna när någon liten 150-hästarsbil kommer och kör åttor runt dem. Då är det kul att sitta i 150-hästarsbilen. ![]() Turbo eller sugis spelar nog ingen större roll, men som sagt innan så kan fler prylar strula mer. Tycker även att sugisar är lite mer känsla i p.g.a. avsaknad av turbolagg och därmed också lite mer lättkontrollerade, men det är säkerligen en vanesak. RWD eller 4WD går för mig under samma resonemang som innan - ju mer prylar, desto större chans till strul. Satsa snarare på RWD eller FWD tycker jag. Den första bilen skall vara billig så man kan lära sig. Köp en billig bil typ en BMW E30, Kadett GSI, Suzuki Swift GTI, Sunny GTI eller liknande. Då kan man satsa mer pengar på körningen än på bilen. Mitt val föll på BMW E30 eftersom jag först och främst är helt nerkörd i just den bilen, men även för att de är billiga (förhållandevis), håller för mycket (tycker jag det verkar som) och har en hysterisk närvarokänsla. De må inte vara så snabba alltid, men det känns som att det går riktigt fort, och det värderar jag högt i en hobbybil. Lycka till! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Jag kan inte tro att jag skriver detta men här är det ändå.... *hoshost*318is*hosthost* (eller en Scirocco Mk2 16v)
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Precis. Man ska ha en bil man har råd att köra med. Sen när man kan köra så kan man skaffa en snabbare bil. Det verkar du har förstått eftersom du frågar dock =) I bilval får jag hålla med ovanstående. En sån bil tar inte så mycket däck (billig storlek), tillräckligt med motor och man får billigt tillräcklig väghållning. Drar inte så mycket bensin. tex drar min quattro ca 5 liter milen så det är nåt man får ta med i beräkningarna oxå. _________________ Daniel Steiner |
||
Inget biltips, men innan du bestämmer dig så rekomenderar jag att kolla runt lite hur stor eftermarknaden är för skoj tillbehör till tänkt objekt (om det är tänkt att fordonet ska utvecklas till lite bättre än orginal).
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
BMW E30 är en bra bil att lära sig köra.
Hårigaste bilen enligt andra är en tidig 911 turbo med turbolag som heter duga. Jag köpte min 318i med 105hk M10 motor fördelat på 1025kg med halv tank. Körde med den i 2 vintrar och 5500 mil, såg fram emot att gå till bilen och vänsterbronsa i varje kurva och fullt driv ut. Bättre betyg kan ett fordon inte få. _________________ Kör cheva numer. |
||
Kanske redan något du har tänkt på men om du ska börja köra bana så bör du kolla upp vilka typer av klubbar du kan köra med. Vissa bilmärkeskubbar är flitiga på bankörning andra inte alls. Starka kort är BMW, Alfa, Porsche och VW GTi. Det finns kanske även en lokal motorklubb du kan åka bana med. Lycka till
![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
För ett drygt år sen ställde jag ungefär samma fråga så lite info kanske går att hitta här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag köpte en 924, men kom aldrig ut med den på banan. Min egen uppfattning är dock att du ska satsa på en så lätt bil som möjligt och helst med bakhjulsdrift och sugmotor. En lätt bil känner man lättare vad den har för sig och den behöver inte lika mycket däck och bromsar som en tung bil. Bakhjulsdrift ger även det mer feedback tillbaka om vad man gör för fel bakom ratten. En sugmotor reagerar när du trycker på gaspedalen eller kliver av densamma, inte en stund senare. Man kan ha kul med lite motoreffekt och får kompensera det genom att lära sig köra. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Tror nog att jag ställer mig i 318is-kören och ropar....
Visst är det kul med en massa effekt.. gör man som jag och kör en gammal saab så får man även lära sig byta växellådor ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Hade en mercedes 190E 2.5 16v innan skitkul bil med bra balans och lagom hästar per kilo 195hk/1350kg bromsar och dylikt höll jättebra redan orginal nackdelen var reservdelarna inte jättegott om dom och relativt dyra. Sen bytte jag till en E30 325 rolig bil mycket reservdelar går väldigt bra redan orginal, finns en hel uppsjö med extra tuningdelar relativt billiga delar och billiga bilar. Nackdelen inte lika balanserad som 190:n saknar "tillräckligt" bra bromsar som orginal balansen hänger nog mest på att det är en tung sexa men väljer man en 318is så sitter det ju en fyra och jag kan tänka mig att den är mer balanserad som orginal, å andra sidan med rätt hjulvinklar och chassieväss på en 325:a så hänger inte någon 318 med. kort sagt en E30 är nog det optimala om man vill få valuta för pengarna
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Honda CRX.
Lätt = snabb även i böjarna, lågt slitage på drivlina, bromsar och chassikomponenter. Bra aerodynamik. Billig i drift. Driftsäker, Honda har mycket gott renommé på motorer och växellådor. Inga problem med en CRX-långmilare så länge den inte är totalt buskörd (sönderkörd). Lätt att få tag på delar. Klassas som sportvagn (gjorde åtminstone) så den får gå i Roadsport C (eller B beroende på vikt/effekt) i Sportvagnsmästerskapet. Lycka till och välkommen in i racingvärlden! Tips på vägen: Även om du kör så in i skogen fort - kör förståndigt! ooch titta i backspegeln. Det kan ALLTID komma någon som är snabbare bakom dig. Att köra på bana eller tävling är ingen lek, även om det är lika roligt som det var att leka när man var liten. ![]() |
||
Börja med bankörning, vilken typ av bil?
Jag skulle idag satsa på en BMW E36 318ti compact. Lätt bil med 4-ventilsmotor och möjlighet att uppdatera med M3 prylar, bromsar mm. Sen när kraften saknas, en autorotor kompressor. M3, kiss your ass goodbye. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||
Alfa 75, Alfa75, Alfa 75. Även BMW E30 och E36 är schyssta bilar att köra bana med. E30 upplevs som rappare i sitt beteende men är även mer svårbemästrad än E36.
Sa jag att Alfa 75 är en rolig banbil? _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||
Enklaste sättet att komma åt bankörning ofta, är att hitta en bra klubb, som ordnar många träffar.
och jag har väl aldrig uttalat mig i något sånt här sammanhang, utan att rekommendera Porsche... ![]() Det beror inte på att jag tycker att GTI, M3 eller 318 is är dåliga bilar, utan främst på att om du bor i Stockholm, så har du ett Porscheklubbarrangemang (slalom eller bankörning) inom räckhåll åtminstone varannan helg under hela säsongen. Du bör hitta en banduglig Porsche i spannet 35.000:- -> 3.500.000:- ![]() _________________ -- |
||
Bland det roligaste jag haft! Men jag tycker speciellt 1,9'an är en lite giftig bil att börja med bankörning med kanske. Den går kanon och är helt underbart kul o köra så länge du inte kommer till gränsen, men på gränsen är den lite väl kvick med överaskningar ibland (originalskick alltså). Är det någon i Peugeotklubben som skruvat på chassiet på en 205 GTI 1,9 så att den både är snabb, kul o köra och inte kobraaktig i baken? _________________ ![]() |
||
Re: Börja med bankörning, vilken typ av bil?
"Hursomhelst skall bilen bort till våren(lång historia) och frågan är vilken typ av bil jag ska köpa. Trots att bilen skall användas året runt, varje dag, ligger prioriteringen på bankörning." Köp en gammal billig banbil, ladycup, corsa cup etc. Rimliga priser, du har RÅD att krascha bilen utan att det blir total ekonomisk katastrof och sitter relativt säkert... MEd stor sannolikhet ganska lättmekad bil också (ovanstående) _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9144 totalt) |