Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp i sumpen?
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29699 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Mäta oljetemp i sumpen?

Enklaste sättet att lägga till en oljetempmätare på min bil är att köpa en oljeplugg med uttag för tempgivare.
Finns det några uppenbara nackdelar med att mäta tempen i sumpen?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re: Mäta oljetemp i sumpen?

Dea skrev:
Enklaste sättet att lägga till en oljetempmätare på min bil är att köpa en oljeplugg med uttag för tempgivare.
Finns det några uppenbara nackdelar med att mäta tempen i sumpen?

/Dea

Nej inte förutom att man bör se till att givaren är skyddad för åverkan
ifall man åker på elaka curbs.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är ett ganska ointressant mätetal man får ut också, det intressanta är ju vad oljan har för temperatur när den går IN i motorn.

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Menar du in i motorn från oljekylen eller in i motorn från sumpen?

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Tempen på oljan som du får in till lagren, efter ev. kyl och pump osv.

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag skulle vilja säga att både tempen in och ut är intressant...
om oljan "överhettas" inne i motorn så vill jag veta det!

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Äschh.... nu blev det ju riktigt krångligt, då finns det inget bra ställe att montera en givare.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Självklart funkar det jättebra att mäta oljetempen i sumpen. Det är ju en övervakningstemperatur du skall mäta och inte en kalibreringstemperatur för att styra hur oljan skall gå eller flöda. Skall man mäta topptemperaturer för att vara säker på att inte överskrider några gränser är vi ändå helt fel ute när vi mäter med vanliga instrument. Då måste det till bättre saker med mycket större noggrannhet.
Vi mäter ofta oljetemp i sumpen när vi utrustar provbilar på jobbet och då är det för övervakning, dock med noggranna mätprober och mätsystem.

Sedan lär du ju dig var tempen ligger vid olika typer av körningar och inser när något förändras och kan förhoppningsvis agera därefter.

Kör på bara och lycka till!

Saab 9-3 -07
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005

Vad är max värme man bör ha i tråget?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Cyberdennis skrev:
Självklart funkar det jättebra att mäta oljetempen i sumpen. Det är ju en övervakningstemperatur du skall mäta och inte en kalibreringstemperatur för att styra hur oljan skall gå eller flöda. Skall man mäta topptemperaturer för att vara säker på att inte överskrider några gränser är vi ändå helt fel ute när vi mäter med vanliga instrument. Då måste det till bättre saker med mycket större noggrannhet.
Vi mäter ofta oljetemp i sumpen när vi utrustar provbilar på jobbet och då är det för övervakning, dock med noggranna mätprober och mätsystem.

Sedan lär du ju dig var tempen ligger vid olika typer av körningar och inser när något förändras och kan förhoppningsvis agera därefter.

Kör på bara och lycka till!

Det man vill veta är ju om kylsystemet klarar av att kyla den temperaturen man stoppar in i oljan och det borde ju vara betydligt enklare att se det på in-tempen än att lista ut det från sump-tempen som borde variera ganska kraftigt beroende på körfall.
Eller?

BMW 330i -05
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

MaZ skrev:

Det man vill veta är ju om kylsystemet klarar av att kyla den temperaturen man stoppar in i oljan och det borde ju vara betydligt enklare att se det på in-tempen än att lista ut det från sump-tempen som borde variera ganska kraftigt beroende på körfall.
Eller?

Jag tror Dea är ute efter en övervakningstemp för att se hur varm oljan blir på ett ungefär eftersom han inte har en aning idag UTAN instrument. Då duger gott en sumptempgivare.
Hans motor är ju redan byggd och utprovad och vi behöver nog inte mäta en massa olika punkter i motorn för att se var max ligger.

Saab 9-3 -07
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Cyberdennis skrev:
MaZ skrev:

Eller?

Jag tror Dea är ute efter en övervakningstemp för att se hur varm oljan blir på ett ungefär eftersom han inte har en aning idag UTAN instrument. Då duger gott en sumptempgivare.
Hans motor är ju redan byggd och utprovad och vi behöver nog inte mäta en massa olika punkter i motorn för att se var max ligger.

Sant, men vad är det man skall övervaka då? Rimligen så känner man att nåt är fel på motorn långt innan oljetempen i sumpen sticker iväg?

BMW 330i -05
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

MaZ skrev:
Cyberdennis skrev:
MaZ skrev:

Eller?

Sant, men vad är det man skall övervaka då? Rimligen så känner man att nåt är fel på motorn långt innan oljetempen i sumpen sticker iväg?

Sitt eget hjärta . Han får ju ett mått på vad den stora oljevolymen har för temp vid olika driftsfall och kan lugna ner sig från den oro han kanske har idag .

Saab 9-3 -07
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Det jag egentligen vill veta är om jag behöver större oljekyl.
Bäst hade naturligtvis varit nån form av maxtemp i systemet men om vi antar att deltat från sumptempen till maxtempenpositionen är ganska konstant oavsett tempen så borde man med en givare i sumpen få ett värde som duger till att avgöra om man behöver större kyl. Särskilt om man har nån annan med liknande mätpunlt att jämföra med och/eller kan jämföra gat/rejs-körning.

Jag börjar med en sumpgivare eftersom det är så enkelt så får vi se.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004

Har sedan länge tagit till mig denna rekomendation och har hittills inte hört något som låter bättre:
90-110°C idealtemp, detta bla för att vatten/kondens skall förångas
110-120°C okej
120-130°C okej för kortare perioder, men mer kylning behövs om detta är normaltillstånd.
130-140°C För varmt, mer kylning behövs
>140°C rysk rolette
Detta är generell sumptemperatur.

Att mäta i sumpen, som är det vanligaste, har väll flera orsaker. Framförallt är här det samlade oljeflödet som varmast. Även historiskt var det nog lättast att mäta här.
Så en oljetempmätare = Sätt den i sumpen

Clubman #54
www.spvm.se
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar för temparna thumbs up

Visst blir det en givare i sumpen, ska bara hitta en snygg mätare, kanske en Stack.
Sumptempen bör rimligtvis ändras så långsamt att en mätare med peak-recall inte behövs?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Dea skrev:
Det jag egentligen vill veta är om jag behöver större oljekyl.
Bäst hade naturligtvis varit nån form av maxtemp i systemet men om vi antar att deltat från sumptempen till maxtempenpositionen är ganska konstant oavsett tempen så borde man med en givare i sumpen få ett värde som duger till att avgöra om man behöver större kyl. Särskilt om man har nån annan med liknande mätpunlt att jämföra med och/eller kan jämföra gat/rejs-körning.

Jag börjar med en sumpgivare eftersom det är så enkelt så får vi se.

/Dea

Har man mycket olja i sumpen så fördröjs temperaturförhöjningen där långsammare vid temporära belastningar. Tempen ut ur motorn måste alltså vara "för Hög" en längre stund innan det ger utslag på
mätaren. Så sett skulle man mäta utgående temp för att vara som säkrast på att oljan inte överskridit marginalen. (Fast det är ju ingen enkel match).
Göran

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Samtidigt är temperaturen i sumpen rätt så avgörande för hur snabbt oljan åldras, så den är inte alls dum att mäta. Man märker också om saker och ting, tex oljekylartermostaten krånglar eller något annat trubbel..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag avråder från att mäta i sumpen.
Hade detta enbart från början o det var ju jätte bra värden på en hård bandag, men när man låg o körde motorväg var oljetempen nere i 60-70grader? prövade att byta fjäder i oljetermostaten osv eftersom jag trodde nått var fel då oljetempen sjönk så mycke när man körde motorväg men det hjälpte inte så fick bli gamla bondlösningen o monterade pappskiva framför oljekylaren för ja ville inte att oljan skulle gå för kall..

Monterade sedan även en till givare vid oljefiltret alltså efter oljekylaren osv o direkt innan oljan går in i motorn.
Nu visar den mycke högre oljetemp när man kör hårt så den jätte bra låga oljetempen jag trodde jag hade var inte alls så låg...
o nu visar den att jag inte alls har för låg temp på motorväg utan rätt temp, så med pappskivan hade jag ju egentligen höjt tempen onödigt högt..

Har bägge temp givarna kvar o det skiljer allt från 10-30grader mellan tråg tempen o den rätta tempen in i motorn beroende av hur hårt o fort du kör..

Så jag skulle INTE mäta i tråget, för du vet ju inte alls vad du har för temp in i motorn, då tråget kyler ner oljan i botten på tråget där tempgivaren hamnar..

Det är ju lätt att bara borra o gänga ett hål för en tempgivare i tex filterhuset o då får du se den rätta tempen...

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det där var ungefär exakt det jag menade ovan. Perfekt att få lite empiriska bevis/vittnesmål. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

RallyQuattro skrev:

Har bägge temp givarna kvar o det skiljer allt från 10-30grader mellan tråg tempen o den rätta tempen in i motorn beroende av hur hårt o fort du kör..

Så jag skulle INTE mäta i tråget, för du vet ju inte alls vad du har för temp in i motorn, då tråget kyler ner oljan i botten på tråget där tempgivaren hamnar..

Det är ju lätt att bara borra o gänga ett hål för en tempgivare i tex filterhuset o då får du se den rätta tempen...

Empiriska experiment är bra. Men det vore bra att veta var oljan värms upp på vägen från sumpen till motorinloppet?
Göran

Mäta oljetemp i sumpen?
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande