| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
motor i fram eller bak ??
|
3273 besök totalt |
|
hej alla rejsare,, jag ligger i startgroparna för ett nytt projekt som för hoppningsvis skall inledas under nästa höst så jag håller på att planera och fundera på vad jag skall använda för delar ,, det som är klart är att det blir v8 och bakhjulsdrift , MEN då till frågan ,, vilket e mest lämpat för en gat/ban bil som kommer väga ca 1100kg ha en hjulbas på ca 2700mm och vara ca 4,5-4,7 m lång ?? man vill ju inte att den skall vara för giftig om det blir kast men det kommer inte vara menat att drifta med utan det skall vara duktigt med grepp .. vad säger ni ?? kom med alla svar , trorier och tankar ni kan ,, tacksam för svar .. // jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||||
|
Jag skulle användt en audi drivlina. Audi v8a med en fwd låda monterad framför bakhjulen såsom dom flesta klassiska och även många moderna supersportbilar har motorn! Tänker främst på Ford GT40 (originalet) Panteran, Countach. Men Även idag har ju Ferrari och Lamborghini motorn placerad där.
Audi motorn sen verkar ju vara rätt stryktålig. Finns väl ett par lågserie bilar nu som använder en turbokonverterad variant av Audi 8an med gott resultat!? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re: motor i fram eller bak ??
Varför vill du att bilen skall vara så stor? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re: motor i fram eller bak ??
det skall vara en replika på en specifik sport bil , men jag tänker inte berätta vilken nä jocke
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
|
om det är en replika på en befintlig bil ger väl det motorplaceringen? Annars håller jag med ice att måtten låter stora för en sportbil. Ett kortare paket för mittmontage är en tvärställd motor som här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
fast det behöver ju inte vara en exakt replika ,, går ju alltid att bygga om lite ,, men det får gärna se rätt ut ,, men v8 e ett krav ,,
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Inte för att vara kinkig men om det är en replika på en sportbil så tror jag att motorplaceringen ger sig av sig själv... Det borde vara svårt att byta placering med bibehållen karossform... tex hur skulle det bli om man försökte bygga en GT40 med motorn fram? eller en cobra med motorn bak?
Följ orginalet säger jag, men välj en orginalbil med motorn bak!
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Använder man en Audilåda så finns de rätt stryktåliga varianter. Du kan dessutom använda torsendiffen ur bakaxeln på en Audi V8 för att få diffbroms i transaxellådan. Finns 5 växlade, samt 6 växlade, halvautomater (som säkert skulle gå bygga paddelväxel till om man vill) och helautomater osv. Gumpert (En bil, inte en lutig gubbe Testad av TopGear nån gång) använder en Audi V8a som det inte är arbetat speciellt mycket med och den levererar ändå 600hk!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Jodå, 01E lådor funkar fint och är billiga. Men effekten blir begränsad och man bör köra med silkesvantarna på. _________________ Andreas Andersson |
||||||
|
Re:
Beror väl snarare på handhavaren? Finns gott om 700++hk maskiner på strippen som lådorna håller helt ok för. Och 700 hästar är mycket i en 1100kg tung bil! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Som sagt...det är en budgetfråga.
Med motorn fram....fast långt bak....finns det växellådor som är starka till rimliga penger. Mycket vikt bak och lite fram...är inte alltid något att sträva efter. 50-60% på bakhjulen är möjligt att få, även med fromtmotor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Frågan är kanske lite felställd med tanke på det, det som planeras är Mittmotor , men frågan är fram eller bak? Chassit i fråga går med 99%säkerhet att sätta motorn bak även fast den orginal är för att sitta i fram. _________________ Mvh Christoffer Carlsson |
||||||
|
om V8 är ett måste och du ändå överväger att ha motorn fram och det dessutom skulle vara mer "korrekt" med avseende på förebilden... Det är nog enklast att sätta motorn i fram, ta hela drivlinan från en Corvette C5 eller C6. Man slipper en hel del problem på det sättet och en C6 skäms ju inte direkt för sig heller när det börjar svänga, så det ska man inte hänga upp sig på.
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
|
Man kan väl se det som så att om man bygger riktigt seriöst, så har man både gubben och motorn (och helst de flesta andra tyngre sakerna också) ganska nära bilens tyngdpunkt. Om man sedan sätter gubben precis framför motorn, eller tvärt om, har ju ganska marginell inverkan på viktfördelning och tröghetsmoment.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Allt detta plus att bilen blir snyggare med frontmotor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3273 besök totalt |