Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur gör ni när ni reser till ringen med bil?
<<   1, 2
3125 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
johann skrev:
Peeter skrev:
Men om du planerar in att käka t ex lunch på färjan mellan Helsingborg och Helsingör så blir inte tidsförlusten lika stor.
om du annars måste ta ett extra stopp för det.
Dessutom får man sig en liten bensträckare, vilket kan vara ganska skönt.

Det kan man ju göra när man tankar.

Peeters Polo behöver väl bara tankas ett par gånger per år. Inga naturliga pauser med den, inte...

Då får han väl se till att tankningarna sammanfaller med Ringen-resor.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det är ju bara ett litet skutt till nästa färja i vilket fall och där får man en lite längre paus vare sig man vill eller inte.

Jag brukar vanligen inte bli särskilt trött när jag kör bil utan tycker det går ganska bra att sträckköra, men däremot känner jag av det efteråt när jag väl är framme. Misstänker att det är den långvariga koncentrationen som är det jobbiga för det lönar sig inte att köra fortare för att minska tiden i bilen, utan för mig blir det ofta bara värre av det. Håller man hyfsat trafiktempot så brukar det kännas bäst - däremot blir det förstås lite trist i allt för långsamt tempo... Byts man bara av så går det bra med upp till 18-timmarsturer, men kör jag själv vill jag inte gärna köra mer än 12 timmar per dygn. Kanske en allmängiltig tumregel?

#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

AndersY skrev:
Det är ju bara ett litet skutt till nästa färja i vilket fall och där får man en lite längre paus vare sig man vill eller inte.

Jag brukar vanligen inte bli särskilt trött när jag kör bil utan tycker det går ganska bra att sträckköra, men däremot känner jag av det efteråt när jag väl är framme. Misstänker att det är den långvariga koncentrationen som är det jobbiga för det lönar sig inte att köra fortare för att minska tiden i bilen, utan för mig blir det ofta bara värre av det. Håller man hyfsat trafiktempot så brukar det kännas bäst - däremot blir det förstås lite trist i allt för långsamt tempo... Byts man bara av så går det bra med upp till 18-timmarsturer, men kör jag själv vill jag inte gärna köra mer än 12 timmar per dygn. Kanske en allmängiltig tumregel?

Håller man runt 200 så fixar man inte mer än 8timmar.

Stuttgart-Malmö på 8 timmar blankt, det gäller att starta tidigt......

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:

Men om du planerar in att käka t ex lunch på färjan mellan Helsingborg och Helsingör så blir inte tidsförlusten lika stor.

Brukar ta en fika vid Ljungby, tankar vid Glumslöv, och så brukar jag ta en kaffe & en macka på färjan mellan Danmark & Tyskland. Sedan blir det ett par stopp i Tyskland, hur många beror på hur mycket trafik det är, och hur ont i ryggen jag har. >

höfläkt

Här sen Nov 2002

Själv har jag åkt färja från Trelleborg. Praktiskt om man har åkt långt innan man når skåne, då tar man hytt och vaknar utvilad ( ) på morgonen och bilar ner i ett svep. Vanligtvis blir det den "vanliga" vägen, Rödby-Pruttgården och A1.

Dock lät Johanns vägförslag intressant, skall testa det nästa gång

Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

Det beror på vilken bil man kör.

Men menar du att du snittat 125 km/h till Stuttgart så förstår jag inte riktigt vad du vill säga.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

johann skrev:
porschedriver skrev:

Det beror på vilken bil man kör.

Men menar du att du snittat 125 km/h till Stuttgart så förstår jag inte riktigt vad du vill säga.

Tysk motorväg.

Man börjar en bit nedanför Stuttgart kl 05:45 håller 230 km/h till det börjar komma trafik vid 8 tiden, då går man ner till 200 km/h, samma sak vid alla städer där det ju är fartbegränsning thumbs down till 130, eller 90km/h Fartkameror upp till 200 där man får. Sedan vid 12 börjar det bli riktigt tjockt och fri fart är ett minne blott när man närmar sig hamburg.
Några tankningar på vägen och medelhastigheten börjar sjunka rejält thumbs down

Sedan är det inte lika slugt att köra i 200km/h på dansk motorväg >. Att man är rejält trött, samt inser att man slutar med 125km/h i snittfart trots åtskilliga sträckor i över 200... dags att köpa större tank.
Ungefär samma snittfart som på en svensk racerbana

Sådant inser man när man kommer till malmö efter 8 timmar, eller var det kanske färjan mellan rödby-puttgarden som inte höll sig kring 200km/h????

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Nürburgring
Hur gör ni när ni reser till ringen med bil?
<<   1, 2
3125 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande