Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Loggning/analys förbjudet eller inte?
1, 2   >>
5860 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Med stridsropet "kurvtagning, inte tidtagning" har jag inga problem alls med att all tidtagning är förbjudet för gatbilarna på banträffarna.

Men efter att jag var på Mantorp nyligen så kände jag att jag borde ha valt lite andra spår in i hårnålen och kanske chikanen också (något som Peor t.o.m. kommenterade utifrån videofilm från träffen). Jag saknar verkligen möjligheten att kika på loggar från Driftboxen (som blivit lämnad hemma hela året p.g.a. tidtagningsförbudet på BMW-träffarna). Att till exempel se grafer över hastigheten in och ut ur kurvan är ypperligt för att lära sig att optimera spårval, inbromsning och gaspedalandet.

- Vet någon exakt hur If/originalsförsäkringar ser på Driftbox i bilen på träffarna?

- Vet någon exakt hur If/originalsförsäkringar ser på videofilmning från bilen på träffarna?

Som sagt, att tidtagning är förbjudet har jag inga problem att följa. Den fantastiska uppsidan är ju att jag åtnjuter full försäkring via If/originalförsäkrningar Men (om det är förbjudet) att inte kunna logga och göra analyser för att bli bättre chafför är ju lite tråkigt och kanske inte vad tidtagningsförbudet är tänkt att komma åt?

Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Vad du har i handskfacket på bilen behöver bara du veta,så länge du använder det för eget bruk.
Men tittar man på reglerna så e de ajja bajja med tidtagning...

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jo men nu var ju frågan vad som gäller angående loggning inte tidtagning. Sen tror jag alla vet att man kan mygla gällande reglerna och det gäller ju isåfall vad som helst inom regelverket men jag upplever det som att Magnus ville köra lite by the book så att säga.

En intressant fråga såklart som är lite i en gråzon då dom flesta instrument för att logga även innefattar tidtagning.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

slettet

audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Jaa,den dan olyckan e framme och bolaget hittar en liten fin box i bilen med "loggning" så lär det nog bli svårt att mörka att den även redovisar varvtider...
Så för att inte tråden ska bli väldans lång så e svaren:

-Box i bil som kan redovisa varvtid..fyfy...förbjudet...

-Dold box får ägarn själv ta ansvar för om han vill riskera sin försäkring och kanske även klubbens rykte hos bolaget...

-Vill man va "by the book",lämna boxen i depån..(så nån annan kan låna den..haha)

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag som loggar vet nåt som inte ni vet:-)(ni som inte loggar)

Studera bilden nedan, blåmarkerad sektion är i det en förare släpper av gasen inför hatzenbachbogen och en annan förare håller stumt, detta i en lågeffektbil med ca130hk. Blå graf är föraren som håller stumt(jag). Röd släpper av. Studera sträckan det gäller, se vmin/vmax samt snitt...hur mycket förlorar föraren i röd graf på sitt av släpp? Det gäller endast 130hk bil samt under en sträcka på ...ja ni ser själva....

Folk pratar om spårval, folk pratar om passagerare, stumt vs släppa, bromsa vs gasa, folk spekulerar.

JAG vet skillnaden. Jag vet hur lite en passagerare påverkar tiden ner foxhole. Jag vet hur mycket en passagerare påverkar upp kesselschen i en ca 130hk bil, folk pratar om flera sekunder, de har ingen aning. Det är mindre än man tror.

BMW och diverse andra klubbar hindrar folk från att utvecklas som förare, sådana träffar åker inte jag på.

[/img]

ps, data på time/speed/distance i denna post är från förare som håller stumt på partiet, om detta var oklart ds

Efter lunch kommer data på sträckan för röd förare som släpper av.

Här sen Feb 2003

Sen töcker väl inte försäkringen ändå magnus på vanliga träffar, dom gäller väl bara på BMW träfar eller..?

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Något värt att notera i samband med Götes inlägg är att det inte är BMW eller ens BMW Sort Club som hindrar detta utan det är en deal med originalförsäkringar för att dom som har vagnskada därigenom har möjlighet att köra på BMW SC:s banträffar med gällande vagnskada.

Sen är det kanske så att dom inte är omöjliga om vi bara kunder övertyga dom om detta inte är något negativt utan tvärtom något positivt även för dom som försäkringsgivare.

Göte o andra får gärna leta upp dom argumenten så kan säkert någon kontaktperson vidarebefodra detta till OF

EDIT: Supramannen, eftersom vi pratar i BMW Sport Clubs tråd misstänker jag att Magnus syftar på "våra" träffar och där gäller vagnskadan om du har en BMW helförsäkrad hos OF

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Sen töcker väl inte försäkringen ändå magnus på vanliga träffar, dom gäller väl bara på BMW träfar eller..?

Jepp, exakt så. Så jag har fokuserat på att köra just på BMWSC-träffar (men inte kunnat hålla mig från några till andra träffar )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Något värt att notera i samband med Götes inlägg är att det inte är BMW eller ens BMW Sort Club som hindrar detta utan det är en deal med originalförsäkringar för att dom som har vagnskada därigenom har möjlighet att köra på BMW SC:s banträffar med gällande vagnskada.
...

För tydlighetens skull: tidtagning är förbjudet för alla bilar på BMWSC/BMWCS-träffar. Oberoende försäkrningsbolag man har.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Precis som några skriver, jag vill inte köra med loggern gömd. Jag vill köra 100% efter reglerna för att inte riskera problem om det mot förmodan gud förbjude händer något på en träff.

Därför vill jag för det första få 10000% klarhet om det faktiskt är ett förbud från originalförsäkringars sida mot loggning. Jag vill också veta att jag inte råkar i trubbel för att jag filmar från bilen.

Loggning och film har ju några gemensamma egenskaper, man kan analysera körningen om än på extremt olika kvalitetsnivå på analyserna, och man kan få fram varvtider efteråt både från loggning och från film även om man inte använder de två för det ändamålet egentligen.

om det är förbud så känns det som vi kanske internt borde diskutera detta lite? För att kanske diskutera med OF senare beroende på vad vi kommer fram till. Kan man tänka sig loggning så länge man inte ser varvtider medans man kör t.ex? Eller vad man nu kan komma fram till för tankar kring det hela?

Köln
Här sen Feb 2008

Re:

Magnus Thomé skrev:
Kan man tänka sig loggning så länge man inte ser varvtider medans man kör t.ex?

Låter som ett ypperligt förslag! thumbs up

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Låter vettigt....

Det känns som att loggning är bättre än ren tidtagning eller filmning ur det hänseendet att om man hamnar i trafik eller så, så kan man slå av lite och veta att varvet inte behöver vara "förlorat" man kan prova lite alternativspår i vissa kurvor för att senare hemma i hemmens lugna vrå titta över datan och analysera det. Vetskapen om att all data finns lagrad gör att tidsstressen försvinner....
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Man kanske skall fråga OF eller vår kontaktperson VARFÖR tidtagning ej är tillåtet och sedan internt diskutera fram vettiga argument runt detta (om det nu finns) som vi sedan presenterar för OF och på så vis får dom att se saken ur vår synvinkel.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
...

För tydlighetens skull: tidtagning är förbjudet för alla bilar på BMWSC/BMWCS-träffar. Oberoende försäkrningsbolag man har.

Som Johan säger, visst det håller jag med om, bolaget kräver.. Osv för att försäkringar ska gälla. Men som jag alltid hävdat, loggning på körutvecklings banträffen är inte detsamma som att olycksrisken ökar. Snarare tvärt om, alla får en ökad medvetenhet, samt att man vid olyckor kan utvärdera mer med fakta vad som gick fel osv.

För olyckor sker oavsett.
Jag brukar numera (tack och lov är min internet - krigar tid förbi ) stilla le för mig själv när folk utan loggerfarenheter famlar i blindo.

Jag har tidigt och länge vurmat för loggning, det är inte av ondo, en dag kommer kanske t o m försäkringsbolagen inse värdet av loggning. Men detta är tyvär något jag inte har tid eller lust att lägga fram.

Loggning är så mycket mer än slutlig tid på varvet!!

Nåväl, här nedan är ett ex: på mitt onödiga vetande från loggning. Data från röd förare som tydligt gör ett minimalt avsläpp i hatzenbachbogen med samma bil. Ja faktum är att han då på detta minimala avsläpp förlorar hela 0.6 sekunder. Notera att datan är mätt på en sträcka som endast mäter 347,210meter, med start där han börjar släppa av.

Notera farterna och vilka skillnader det är mellan oss i vmin/vmax samt snitthastighet på dessa 347 meter!!

Ringen är ca 2mil lång. Inte konstigt att det skiljer i tid på förare och förare även om alla kör exakt det samma såkallade idealspåret, samt den exakt samma bilen Loggning har givit mig insikten att det finns inget idealt spår, beroende på hur mycket fart man tar med sig, vad man kör för bil, hur man kör, vilken erfarenhet man har osv,osv... (greppnivåer, downforce, osv,osv )så bör man utnyttja det man har och åka därefter.

Nåväl denna information/kunskap är väldigt kul att att ha, inget jag vill vara utan, således väljer jag på vilka träffar jag åker, på ringen är det absolut inget loggförbud. Jag blir inte en sämre förare som utsätter mig eller andra för mer risk bara för att jag har en logger i bilen, tvärt om. Det gör mig väldigt medveten och närvarande i körningen, sambanden/förståelsen och fokus, ja allt förbättras(ökar), jag kan svara för mig själv personligen. Loggning har gjort mig till en säkrare och bättre förare, i alla lägen. Samtidigt hymlar jag inte med att loggning för mig är ett redskap endast för att åka fortare. Andra kan dra nytta av det på annat sätt, det får stå för dem! Även fast jag mestadels hobbykör vill jag köra fortast möjligt även om det inte är tävling. Jag är som alla vet helt ointresserad av hur det ser ut, en vid fin båge vid turn in är inte min grej..endast om loggen visar tidsvinst .

I denna post är datan time/speed/distance för föraren som släpper av gas!!(röd graf)

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Loggning har givit mig insikten att det finns inget idealt spår, beroende på hur mycket fart man tar med sig, vad man kör för bil, hur man kör, vilken erfarenhet man har osv,osv... (greppnivåer, downforce, osv,osv )så bör man utnytja det man har och åka därefter.

Amen.

BMW 330i -05
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
VARFÖR tidtagning ej är tillåtet

Enkelt.

Enligt försäkringsbolagen, mer specifikt BMW OF i vårt fall: Tidtagning = tävlingskörning.
Det gäller all form av tidtagning, även loggning räknas dit då driftboxar m.m. benämns i kravspecifikationen.
Ser någon en driftbox eller dylikt under besiktningen inför gatbilskörningen så plockas den bort.

Att mer ingående diskutera frågan med BMW OF för att tydliggöra om några "ifs or buts" existerar är något som kan anses lämpligt att göra under vinterhalvåret inför säsongspremiären 2011.
BMW OF är guld värda för BMWSC/BMWCS redan i dag, men vad som är riktigt kul är att BMW OF alltid är öppna för en dialog, och säkert är villiga att diskutera denna fråga mer ingående.

Vad det gäller Ådisarna så är inte detta unikt för BMW-bilarna under våra banträffar längre då BMW OF (If) numera, tack vare samarbetet mellan ACS och BMWSC, ger samma försäkringsskydd åt ACS via Audi Sverige.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Tack för klargörandet Måns, jag inväntade det.

Mina två cent är att loggning är kanon.
Jag tror inte heller att det driver upp tempot och orskar olyckor. Men om sedan BMW OF ändå inte vill ha det kanske man kan få dem till att gå med på att loggningen sker i bakluckan, dvs utan att man ser det medan man kör och på så vis "kan påverkas att köra över sin förmåga"?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det går att trigga rätt hård optimerande körning även med transponder system och endast feedback när man ser resultatpappret en kvart senare.
Så tävlingsliknande körning (tidstränging/timeattack, för att koppla bort hjulgnuggande) kan triggas även utan att du ser varvtiden blinkande i Head-Up-Displayen.

Men att hantera de erfarna rävarna är ju lite knöligare, flera av dem vill ju få kvitto på utveckling (iaf kunna följa den).

Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

BTG skrev:

Mina två cent är att loggning är kanon.
Jag tror inte heller att det driver upp tempot och orskar olyckor. Men om sedan BMW OF ändå inte vill ha det kanske man kan få dem till att gå med på att loggningen sker i bakluckan, dvs utan att man ser det medan man kör och på så vis "kan påverkas att köra över sin förmåga"?

Det tycker jag är en helt ok grej, personligen är jag inte speciellt intresserad av att ha en display och se tiden hela tiden, då triggar man ju sig själv på ett helt annat sätt, klart man kan bli triggad av att se i efterhand men jag tror inte det blir på samma sätt, vilket för glada amatörer (som mig själv) inte är en direkt bra sak, vi vet ju alla att det är det lilla som gör det om man håller sig på eller av banan, att kunna kolla efter varje pass är mer intressant så man kan försöka utvecka sig så gott det går under dagen, jag menar avkörningar händer ju ändå även om man inte ser tid, prova ny bromspunkt eller liknande så vips står man där ute .

Tycker absolut det är nånting som borde tas upp under vintern, om inte annat får man ju direkt reda på hur dom ställer sig till det, big nono eller kanske om det finsn en möjlighet.

Edit: blev en mysko text men det får gå

Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

BTG skrev:

Jo, jag har ju en viss oförmåga vad det gäller att kunna vara tyst

Min input i frågan baserar jag på den diskussion jag har haft med BMW OF under några år å klubbens vägnar.
Frågan om loggning har även jag haft i bakhuvudet, och inte riktigt tyckt ha varit ordentligt diskuterad då syftet med loggning inte nödvändigtvis är tävlingsorienterat.

Vi får hoppas att klubben får ett gäng diskussionsglada gatbilsrepresentanter i styrelsen inför 2011 så att flitens lampa kan belysa några populära ämnen som har avhandlats på bla detta forum under det stundande vintermörkret för att senare kunna presentera resultatet i god tid innan säsongspremiären 2011.

1, 2   >>
5860 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande