Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Bästa åskådarplatsen?
6 besök senaste veckan (2166 totalt)
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bästa åskådarplatsen?

Nu är det bara 32 dagar kvar till jag åker till Ringen.

Ska titta på Team Schwedenkreuz och de andra VLN-bilarnas framfart. Frågan är ju var som är den bästa platsen?

Senast så stog jag lite upp i backen vid Breischield och det var väl bra men det vore ju kul att testa nån annan plats. Tänkte mig att stå på högersidan (i bilens färdrikning) vid utgången av Hatzenbach. Är det ett bra ställe?

Ps. Jag ska åka med ett varv på träningen med M3an också ds.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det finns ju rätt många ställen längs banan som man kan ta sig till.
Jag lägger ut en karta med 11 punkter markerade på kartan,
som jag skriver några komentarer om nedan.
Sedan får ni andra gärna komplettera med era erfarenheter och tips!

1. Hatzenbach ligger ju på promenadavstånd från byn Nürburg, om man knatar Hatzenbachstrasse en liten bit upp och viker in till höger innan tunneln under banan.
Härifrån kan man proimenera längs banan ända uppifrån T13 och bort mot Hocheichen och vidare till punkt2.

2. Hit tar man sig lätt med bil och kan antingen gå upp mot Hocheichen/Hatzenbach eller mot Quiddelbacher Höhe/Flugplatz/Kottenborn/Schwedenkreutz/Aremberg.

3. Hit kan man antingen ta sig gåendes från punkt 2 eller troligen åka bil till byn Quiddelbach och ta sig så nära bron som går över banan i utgången av Aremberg. Detta har jag dock inte testat själv.

4. Till Adenauer Forst kan man ta sig från byn Adenau. Om jag inte minns helt fel så kan man svänga upp från huvudgatan till en tvärgata som heter Poststrasse. Via den kommer man till en skola och bredvid skolan går det en väg upp mot AF. OBS! Det finns en vägbom där som ibland är öppen, så att man kan trotsa förbudsskylten och köra ända fram till AF om man vågar(inte så kul kanske om någon sedan låser bomen!). Annars är det en rätt så lång promenad från bommen upp till AF.

5. Till Bredischeid tar man sig lätt med bil och kan promenera upp mot Wehrseifen, Miss-Hit-Miss, Kallenhard och ända bort till Metzgesfeld.

6. Bergwerk kommer man också lätt till med bil.

7. Till utsidan av Karusellen kan man komma till med bil om man trotsar förbudsskyltarna i byn Herschbroich och kör på MYCKET dålig väg upp till siffran 7 på kartan(eller promenerar långt samma väg). Annars kan man promenera ner från Hohe Acht(se punkt 8.) till insidan av Karusellen.

8. Brünnchen tar man sig lätt till med bil och härifrån kan man promenera längs banan till Eschbach/Wipperman/Hohe Acht och därifrån vidare nedför Steilstrecke till Klostertal eller till insidan av Karusellen.
Jag har även försökt ta mig till Hohe Acht via de skogsvägar som leder in från landsvägen norrifrån några gånger, men åkt vilse varje gång...

9. Pflanzgarten går det lätt att ta sig till med bil. Härifrån kan man promenera bortåt Brünnchen och ev även mot Sprunghügel?

10. Hit kan man ta sig med bil längs en liten grusväg och promenera bortåt Sprunghügel och ev även mot Schwalbenschwanz.

11. Lilla Karusellen skall man också kunna ta sig till, men här är jag mycket osäker på varifrån man eg gör det. Ev är det gåendes från vägen som ligger under första ettan i siffran 11 på kartan?!?

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Sist jag var nere, parkerade jag precis efter viadukten vid Döttinge-Höhe på höger sida av vägen ner mot Breidscheid, och sedan gick jag upp mot Galgenkopf.
Det var verkligen ett bra ställe, man såg både Schwalbenschwanz och ingången till Galgenkopf.

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Peeter och Lennart

Men var är det mest action?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Daniel Magnusson skrev:

Men var är det mest action?

Action är det nog lite överallt i VLN och 24-timmars!
Själv har jag dock bara varit på ett 24-timmars och sett en kort snutt av en VLN-tävling.
Jag skulle nog välja ett ställe där det går fort.
T ex Schwedenkreutz, Fuchsröhre(borde gå att ta sig till från AF?!?),
Angstkurve(verkar gå att ta sig till via Steilstreckke och Klostertal), Pflanzgarten,
Sprunghügel och bort mot Schwalbenschwanz.

Det är nog de ställena som verkligen avgör om det är man eller mus som sitter bakom ratten i en snabb bil!
om det är karambolage du menar med "action", så kan jag tänka mig att det händer en hel del i Pflanzgarten.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jovani här på forumet har vandrat runt hela banan. Om han ser det här kanske han kan bidra ytterligare?
Han tipsade oss mycket vänligt förra året. (Han lade en tråd om det oxå tror jag?)

Som komplement till Peeters suveräna anteckningar kan jag berätta att om man kör till plats 2, viker bort bommen (som iaf förra året var illa skick/överkörd?) så kan man köra utmed hela banan fram till Aremberg. Det är en ganska dålig väg men med Bil&Traktor så går det bra. Man passerar då Flüplatz, Scwedenkreuz (kolla in korset) och kommer fram till Aremberg. Man kan därifrån spankluera ner i Füchsrörhe. Men kan också man köra över bron som korsar banan (med en V70, så jo det får plats ). Väl på andra sidan kan man sedan köra hela vägen till Adenaur Forst.
När det gäller att passera dessa bommar får man nog inte vara alltför känslig. Vi fick några - "Dumme schweden"-blickar, men ingen sade något. Så det är bara att se ut som om man vet precis vad man gör.
Jag antar att man också måste vara beredd på att fastna bakom en stängd bom. Att i det läget ha ett par killar med sig att "öppna" bommen med är nog inte dumt? Bommarna är av ganska enkel konstruktion och torde inte vara omöjliga att "öppna"?

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peeter,

Vad är det för karta? Är den färsk/gammal?
Skulle vilja ha tag i en med 50000-del skala eller så, för "promenader". Försökte köpa en bra senast, men hittade ingen som jag gillade riktigt...

Rice and shine
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Lars Falk skrev:
Peeter,

Skulle vilja ha tag i en med 50000-del skala eller så, för "promenader". Försökte köpa en bra senast, men hittade ingen som jag gillade riktigt...

Jag köpte en som heter "B&B Map Nürburgring Nordschleife" Skala 1: 11 500, och på den är alla rundvandringvägar och stigar med på.
Tycker den är toppen. thumbs up

Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Lennart Jarmyr skrev:
Lars Falk skrev:
Peeter,

Jag köpte en som heter "B&B Map Nürburgring Nordschleife" Skala 1: 11 500, och på den är alla rundvandringvägar och stigar med på.

Den kan beställas hos Kartbutiken på Kungsgatan 74 i Stockholm. http://www.kartbutiken.se/

BMW M3 E92 -10
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Bästa åskådarplatsen?

Som sagt, jag har GÅTT runt ringen till fots och hittade massor av intressanta vinklar att se bilarna på
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4915&highlight=ringen+till+ . . . .

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
Peeter,

Kartan som jag scannat in, är i A3-format utfälld och i A5-format ihopvikt.
Den heter Karte des Nürburgringes och verkar vara utgiven av Landesvermessungsamt Rheinland-Pfalz.
På ena sidan(den jag scannat delar ifrån) finns hela nordslingan, GP-slingan och lite omgivningar med.
Det står "Ausschnitt aus der Topographischen Karte 1:25000, Blatt Nr 5607, 5608"

På andra sidan finns dels en förstoring av GP-banan(ej med nya sträckningen) och dess omgivningar i 1:12500 och
dels en översiktskarta över hela regionen i 1:250000.

Jag har nog köpt den antingen i turistshopen vid GP-banan eller på bensinmacken i Döttinger Höhe för kanske 6-7 år sedan.

Jag har även Berndtson & Berndtsons karta Nürburgring-Nordschleife i 1:11500.

Dessa två kompletterar varandra ganska bra tycker jag. thumbs up

I vintras beställde jag CD:n med flygfoton över hela området.
om jag någon gång får tid, så har jag tänkt att försöka använda material därifrån
för att göra exaktare banskisser till ringenkursen här på rejsa.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Brünnchen är lättparkerat och lättåtkomligt.
och man ser väldigt bra därifrån.

Pflanzgarten kan man väl ta som nr. 2.

Jag har varit uppe och kört i de förbjudna skogarna kring Hohe Acht och kan inte rekommendera det
som steg 1. Svårt att hitta, krånglit och du åker på dåliga (förbjudna) vägar.

Köp en karta annars är du totalt lost, det är inte överdrivet lätt att hitta.
Uppe i skogen var det svårt att ens ha en aning om åt vilket håll banan låg åt.

Som du ser på kommentarerna har tom många veteraner svårt att hitta...

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det kollegorna jag ska ha med mig är inte speciellt bilintresserade utan mer nyfikna på vad det är jag så fanatisk om
Så några större äventyr ska vi nog inte hitta på.
Får se var jag ställer mig...
Tack så mycket för alla svar. thumbs up

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nicke_1 skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Lars Falk skrev:
Peeter,

Den kan beställas hos Kartbutiken på Kungsgatan 74 i Stockholm. http://www.kartbutiken.se/

En så'n får det nog bli. thumbs up
När är den reviderad/tryckt? Antar att nya på/av-farten, som f.ö. inte är så ny längre, finns med på den.
(Jag kikade på en detaljerad karta där nere förra året som inte hade "nya" påfarten. Var väl nå't restlager de försökte lura på turisterna...)

Rice and shine
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Lars Falk skrev:

En så'n får det nog bli. thumbs up
När är den reviderad/tryckt? Antar att nya på/av-farten, som f.ö. inte är så ny längre, finns med på den.
(Jag kikade på en detaljerad karta där nere förra året som inte hade "nya" påfarten. Var väl nå't restlager de försökte lura på turisterna...)

Den nya på/avfarten finns med!

BMW M3 E92 -10
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Så här ser på och avfarten ut på kartan.

Nürburgring
Bästa åskådarplatsen?
6 besök senaste veckan (2166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande