| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Genvägar till det perfekta ljudet?
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (9867 totalt) |
|
Re:
På 20cm skulle de göra 14mm, den felmarginalen tror jag man får räkna med
Du har inte någon formel som man kan räkna fram pulslängden med? Jag tänkte försöka sätta ihop ett excelblad så att jag bara behöver komplettera med rätt uppgifter för att få ut lite längder sen då jag väl ska börja laborera! Hur du räknade för att få fram att vid 6krpm på en sexa måste avgaserna gå 83cm längre hade vart intressant att veta också
Funderade lite mer kring kammrarna också... Där om någonstans borde väl Helmholtz passa in? Översätter man till insug så blir ju kammaren plenumet och röret in blir runnern, eller tänker jag helt tokigt då? :S De kanske inte går räkna på de sättet för att få fram vilken volym alt. avstånd från rör till väggen rakt fram man ska ha för vissa toner..? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
I musiktermer motsvarar det drygt en halvton...!
om jag inte tänker helt fel så är det bara att räkna på ljudhastighet, frekvens osv: våglängden = ljudhastigheten / perioden perioden = 1 / frekvensen frekvensen = cylinderantal / 2 (fyrtakt) * varvtal / 60 (sekunder) ...och så ska vi ju bara fördröjan en halv tändning för att "dubbla" ljudet. Alltså: rörlängd = ljudhastigheten / (cylinderantal / 2 * varvtal / 60) / 2 rörlängd = ljudhastigheten / cylinderantal / varvtal * 60 Inga garantier på att det stämmer, men det verkar inte helt orimligt om man kollar på Kreissieg-systemen iaf.
Mja, när man bygger högtalare nöjer man sig ju ofta med att bara räkna på volymen och förutsätter att man lyckas dämpa ut de stående vågorna mellan väggarna tillräckligt för att kunna bortse från dem. Det borde ju funka i en ljuddämpare också, men ska man köra "tomma" burkar så lär det ju tillkomma diverse resonanser... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Tackar tackar
Lyssnar man på t ex Kreissiegs olika system tycker jag de är rätt mycke resonans som skapar ljudet! Dock borde väl de gå att hämna på olika sätt, stadigare väggar, mindre mängder dämpull osv.. En annan teori jag fått är att om röret som går från en kammare till nästa är perforerat så borde bara dom tighta tonerna ta sig genom perforeringen och vidare, däremot känns de som att de blir bökigare att stämma av längder då...
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
_________________ Magnus Björling |
||||||
|
Re:
Jo, som sagt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=917866#917866 Men, dessvärre är det nog så att det inte ens finns några genvägar till "fuskljud" heller. Även om principen verkar ganska enkel så tror jag inte man svänger ihop ett Kreissieg-sound på en kväll i garaget. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
och sensmoralen skulle vara köp färdigt eller?
Även om det skulle vara bekvämt vet jag inte riktigt hur jag skulle kunna motivera att lägga lika mycket som jag gjort på hela bilen tills idag på bara en slutdämpare
Givetvis går de inte fuska. Men de var väl inte riktigt så jag menade med den här tråden heller! Jag skulle tippa att de är en 50-100 timmars pluggande innan man har koll på vad man gör, sen lika mycke räknande och innan de blir perfekt förmodligen 3 gånger plugg+räknetiden i trial and error!
Jag är ju bara 24 och har inte tänkt sälja bilen nånsin så tid har jag, måste bara komma in på rätt spår i början så man inte spenderar en massa timmar på annat onödigt
Åter till ämnet lite.. Wilke du nämnde tunnare gods, du vet inte hur tunnt de är? Vanliga simonsrör har jag för mig är 2mm? Sen kom jag över något idag, en liten makapär som omnämndes som "helmholtz canister", ett rör av mindre dimension som går ut från huvudröret (på ett 2.5" rör kanske de var ett 2" som gick ut) och vidare till en burk, rund till formen i kanske 3-3.5" och med välvda ändsidor. Liknar väl på sitt sätt en brandsläckare ungefär. Denna lilla burk dimensioneras för olike hertztal och ger i kombination med andra burkar av andra storlekar ett ljud som nästan kan liknas vid 2 taktare! Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=mr6JC om man vill ta de till de extrema kanske de kan vara nått att forska vidare i
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Lite mer inspiration. En 2,0liters rak sexa från troligtvis -70 eller -71 på ca 200hk.
http://www.youtube.com/watch?v=EAXGu _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||
|
Re:
Ett lysande exempel på insugningsljud
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Hahaha, "aka hakasuka gtr" xD Killen kan juh inte läsa
nissans L28 låter helt underbart! Det är nästan synd att de inte tillverkar den motorn längre :/ |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Genvägar till det perfekta ljudet?
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (9867 totalt) |
