Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Genvägar till det perfekta ljudet?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9867 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Re:

olofson skrev:
Cassius skrev:
OK, hur stora skillnader pratar vi om? Jag skulle kunna tänka mig att temperaturen därbak inte är så extrem och borde inte skifta så hemskt heller. Avgassystemet är väl nästan 4m från toppen till utblåset på Kadetten. Men skulle pulslängden skilja 10cm på 4 och 500 grader bör man kanske mäta upp temperaturen först.

Hastigheten skiljer ca 7% mellan 400°C och 500°C, så man bör nog mäta...!
http://www.sengpielaudio.com/calculator-speedsound.htm

Hur mycket temperaturen varierar beror på omgivningens temperatur, luftflöde runt systemet och material. Rostfritt är t ex rena isoleringen jämfört med vanligt stål. (Därav att det brukar bli så extremt mycket kondens, misstänker jag...)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_thermal_conductivities


På 20cm skulle de göra 14mm, den felmarginalen tror jag man får räkna med

Du har inte någon formel som man kan räkna fram pulslängden med? Jag tänkte försöka sätta ihop ett excelblad så att jag bara behöver komplettera med rätt uppgifter för att få ut lite längder sen då jag väl ska börja laborera! Hur du räknade för att få fram att vid 6krpm på en sexa måste avgaserna gå 83cm längre hade vart intressant att veta också


Funderade lite mer kring kammrarna också... Där om någonstans borde väl Helmholtz passa in? Översätter man till insug så blir ju kammaren plenumet och röret in blir runnern, eller tänker jag helt tokigt då? :S De kanske inte går räkna på de sättet för att få fram vilken volym alt. avstånd från rör till väggen rakt fram man ska ha för vissa toner..?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

Cassius skrev:
På 20cm skulle de göra 14mm, den felmarginalen tror jag man får räkna med

I musiktermer motsvarar det drygt en halvton...!

Citat:
Du har inte någon formel som man kan räkna fram pulslängden med?
[...]
Hur du räknade för att få fram att vid 6krpm på en sexa måste avgaserna gå 83cm längre hade vart intressant att veta också

om jag inte tänker helt fel så är det bara att räkna på ljudhastighet, frekvens osv:

våglängden = ljudhastigheten / perioden
perioden = 1 / frekvensen
frekvensen = cylinderantal / 2 (fyrtakt) * varvtal / 60 (sekunder)

...och så ska vi ju bara fördröjan en halv tändning för att "dubbla" ljudet.

Alltså:

rörlängd = ljudhastigheten / (cylinderantal / 2 * varvtal / 60) / 2

rörlängd = ljudhastigheten / cylinderantal / varvtal * 60

Inga garantier på att det stämmer, men det verkar inte helt orimligt om man kollar på Kreissieg-systemen iaf.

Citat:
Funderade lite mer kring kammrarna också... Där om någonstans borde väl Helmholtz passa in? Översätter man till insug så blir ju kammaren plenumet och röret in blir runnern, eller tänker jag helt tokigt då? :S De kanske inte går räkna på de sättet för att få fram vilken volym alt. avstånd från rör till väggen rakt fram man ska ha för vissa toner..?

Mja, när man bygger högtalare nöjer man sig ju ofta med att bara räkna på volymen och förutsätter att man lyckas dämpa ut de stående vågorna mellan väggarna tillräckligt för att kunna bortse från dem. Det borde ju funka i en ljuddämpare också, men ska man köra "tomma" burkar så lär det ju tillkomma diverse resonanser...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Tackar tackar

Lyssnar man på t ex Kreissiegs olika system tycker jag de är rätt mycke resonans som skapar ljudet! Dock borde väl de gå att hämna på olika sätt, stadigare väggar, mindre mängder dämpull osv.. En annan teori jag fått är att om röret som går från en kammare till nästa är perforerat så borde bara dom tighta tonerna ta sig genom perforeringen och vidare, däremot känns de som att de blir bökigare att stämma av längder då...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björling
Lindesberg
Här sen Mar 2009
Inlägg: 32




_________________
Magnus Björling
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

Björling skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=clHfc-WsM_g

Jo, som sagt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=917866#917866

Men, dessvärre är det nog så att det inte ens finns några genvägar till "fuskljud" heller. Även om principen verkar ganska enkel så tror jag inte man svänger ihop ett Kreissieg-sound på en kväll i garaget.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Re:

Björling skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=clHfc-WsM_g[url][/url]


och sensmoralen skulle vara köp färdigt eller?

Även om det skulle vara bekvämt vet jag inte riktigt hur jag skulle kunna motivera att lägga lika mycket som jag gjort på hela bilen tills idag på bara en slutdämpare

Givetvis går de inte fuska. Men de var väl inte riktigt så jag menade med den här tråden heller! Jag skulle tippa att de är en 50-100 timmars pluggande innan man har koll på vad man gör, sen lika mycke räknande och innan de blir perfekt förmodligen 3 gånger plugg+räknetiden i trial and error!

Jag är ju bara 24 och har inte tänkt sälja bilen nånsin så tid har jag, måste bara komma in på rätt spår i början så man inte spenderar en massa timmar på annat onödigt


Åter till ämnet lite.. Wilke du nämnde tunnare gods, du vet inte hur tunnt de är? Vanliga simonsrör har jag för mig är 2mm?

Sen kom jag över något idag, en liten makapär som omnämndes som "helmholtz canister", ett rör av mindre dimension som går ut från huvudröret (på ett 2.5" rör kanske de var ett 2" som gick ut) och vidare till en burk, rund till formen i kanske 3-3.5" och med välvda ändsidor. Liknar väl på sitt sätt en brandsläckare ungefär. Denna lilla burk dimensioneras för olike hertztal och ger i kombination med andra burkar av andra storlekar ett ljud som nästan kan liknas vid 2 taktare! Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=mr6JCUGnrr8&feature=player_embedded . . . .

om man vill ta de till de extrema kanske de kan vara nått att forska vidare i

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



Nix, har ingen koll mer än att jag la märke till att det var tunnare än de Ferritarör som verkstaden hade liggande.

Larini är poppis till Lotusar och de blir väldigt välljudande när de får ett sådant system.

De tillverkar säkert custom också...
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Lite mer inspiration. En 2,0liters rak sexa från troligtvis -70 eller -71 på ca 200hk.

http://www.youtube.com/watch?v=EAXGuD_f3Kw

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

R34 GT-R skrev:
Lite mer inspiration. En 2,0liters rak sexa från troligtvis -70 eller -71 på ca 200hk.

http://www.youtube.com/watch?v=EAXGuD_f3Kw


Ett lysande exempel på insugningsljud

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re:

MaZ skrev:
R34 GT-R skrev:
Lite mer inspiration. En 2,0liters rak sexa från troligtvis -70 eller -71 på ca 200hk.

http://www.youtube.com/watch?v=EAXGuD_f3Kw


Ett lysande exempel på insugningsljud



Hahaha, "aka hakasuka gtr" xD Killen kan juh inte läsa
nissans L28 låter helt underbart! Det är nästan synd att de inte tillverkar den motorn längre :/
Citera
Allmänt banåkaforum
Genvägar till det perfekta ljudet?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande