Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham SV -03, Nu med bromspapper på motorn. | 10680 besök totalt |
Då är det väl dags att lägga upp en tråd om min Caterham.
Köpte den begangnad i höstas så det blev inte mycket åka av innan den åkte in i garaget för vintern. Jag har bara småpysslat lite under vintern eftersom jag ville ha fler mil innan jag bestämer mig för om det behövs skruvas på några större saker. Nya Toyo 888 på nya 15" fälgar blev det iaf. så man har nått att möta våren med. Ursprungstanken är 95% gata, men Gotland ring är bokat till maj och sen får vi se... Lite data om bilen: Roadsport SV - (det "feta" chassiet) bilstein dämpare med justerbara coilovers Toyo 888 195/55-15 Rover k-series x-power ca 140hk Air/oil separator caterhams 6-växlade låda diffbroms ( tror att det är en ZF ) 4-punkt bälte momo ratt med QR Planer till nästa år ar att bygga en roligare motor, också den en Rover K. Jag kommer att lägga upp fler bilder vartefter jag tar dom. /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Vill du läsa om k-motorn finns här en stökig men innehållsrik artikel, http://members.aol.com/_ht_a/DVandre
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Hmmm.. Dax för lite uppdatering av biltråden:
Efter lite inspirerad kurvtagning så märkte jag en lycklig fontän av 95 oktan som kom från höger bak. Det visade sig vara ventilationen till påfyllningsröret som vid sprutade soppa vid västersväng. För att inte bli avkastad från Gotland Ring monterade jag en envägsventil på slangen såhär: Gotland Ring var hur kul som hellst - nästan lika kul var att se att oljetempen låg fast förbi det röda på 120+ grader när det gasades ordentligt Eftersom jag ska ha bilen mer till gata än till bana fick det bli en Mocal olja-till-vatten olekyl vilket borde värma oljan snabbare vid mer civilicerad kylning. Bromsarna har hela tiden tagit alldeles för mycket i bak och enligt min mening kännts svampiga och odistinkta. Alla som kom i närheten av mig på gotland och har hört mitt gnäll kan nu vara lungna - det blir inget mer bromsgnäll från mig. Lösningen blev: Större diameter på huvudcylindern --> mindre pedalväg för samma bromsverkan --> högre pedalkraft. Högre pedalkraft kompenseras med belägg med högre friktion (Ferodo DS3000) --> gnället från föraren upphör Nu skriker bromsarna som grisar när dom är varma med det var det värt. Reducerventil till den bakre bromskretsen ska dit i vinter för att fixa bromskraftsfördelningen. Urprungstanken var att spendera vintern med att bygga ny motor. Det blir lite mer att pyssla med i vinter eftersom jag satte bilen baklänges in i däckstravarna vi depån på sviestad. Regnet gjorde att det bara gick i 30 när jag väl träffade däcken men en seven är inte byggd för att stå emot även små krafter på fel ställe. Plåtjobb, plastjobb & fixa framvagnen /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Kul att se din tråd fyllas på Nisse, jag har ju inte träffat dig sedan Gotland i Maj men du verkar ha fått mycket körning i år - kul. Synd det där med däcktraven men det är ju som du skriver, lätt att få en skada men också lätt att reparera.
_________________ Stefan Hasselgren |
||||
Eftersom det finns en gökunge i garaget så har det inte hänt någonting särskillt denna vinter. Förra vintern blev det i alla fall en ny motor till busbilen.
Tanken var att göra en "lagom" motor som skulle funka både på banan och i köerna på essingeleden. Andra anledningar till att inte satsa på max effekt var att det skulle bli ruskigt dyrt att varva mera och att jag var rädd att ett smalare effektregister skulle göra bilen mer svårkörd (jag missar växlingar på tok för ofta). Jag utgick från en VVC motor från en MGF Eftersom startmotorn på caterham sitter på vänstersidan måste ett motorfäste bort. Sådärja... Viktigt att kolla att cylinderfodren sticker upp precis lagom. Ofta missat på motorer från fabrik - leder till att topplockspackningen drar ganska fort. Vevaxeln balanserad, monteringen börjar.. Kolvarna är en svag pukt på Rover K-motorn. Jag fick tag på de starkare Trophy160 kolvarna som ska vara ok upp till 7800. Nästan nya grejer, bytte bara lager till AS16 innan de åkte i. Å så sitter de stora delarna ihop. De blå täckplåtarna är där VVC-mekaniken satt, men eftersom de tydligen är gjord av glas så slängde jag ut dem och bytte till piper BP285 kammar in och ut. Vassare kamprofiler är ganska känsliga för att timingen står rätt. Jag ställde in med "lift at TDC" metoden som var mycket lättare än jag trodde. VVC-toppen flödar ganska bra som den är men jag ville ha mer.. Jag fegade ur på att porta själv så det lämnade jag bort till folk som kan. Det ser mycket bättre ut i verkligheten men bilderna av den fina portningen blev bara skräp Insug innan portning - ingen bra bild det heller... Ett fint portningsjobb förtjänar ett bättre insug än standard. Här anpassar jag spjällhusen till insugsportarnas större diameter. Jag var skiträdd att ta för mycket så det tog hur lång tid som hellst innan det blev bra. På plats i bilen, insug och trattar monterade. Jag valde 90mm trattar för det ökade mellanregistrets skull, 50mm kan ge något mer på toppvarv men jag siktade somsagt på en "lagom" motor. Allt färdigmonterat och första mortorstart avklarad. Trångt men inte vansinnigt trångt annat än precis frmför motorn där det kan bli lite kinkigt med plats. Receptet på motorn blev tillslut som följer: Rover VVC Trophy Block, Kolvar, Stakar & Vevaxel Lättat svänghjul från PTP koppling orginal Caterham (AP racing) Allt balanserat av värmdö motorteknink VVC160 topp portad av DVA orginal ventiler - nya fjädrar och brickor från Piper Piper BP285 kammar, Piper VVC conversion kit Jenvey 42mm spjällhus, Bernard Scouse airbox, AEM filter Emerald Motorstyrning. Det finns mer bilder men det får bli nån annan gång... /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Fantastiskt fint
Är olika varianter av VVC motorn då ? Jag har i Elisen PS160 VVC motorn (MG ZR TF) som jag uppfattar har Trophy160 kolvarna ? Hur mycket räknar du med i effekt efter jobbet ? 200+ _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Slarv av mig - motorn är från en MGTF dvs samma som du har i elisen. Vad jag vet finns det två varianter av VVC motorn - en på 143hk och en på 160hk. 143-hästars modellen är vad jag förstår samma som den vanliga 1,8 Rover motorn med undantag för toppen. 160 Trophy modellen har starkare kolvar som ska tillåta högre varv utan att de går sönder. På Trophy modellerna står det "160" stansat i kolvtopparna, men det var svårt som attan att se. Jag har bara fulmappat motorn än men det är en j-a skillnad mot min gamla 130hk maskin. Performanceboxen säger 170hk men jag vill nog upp till ca 190 innan jag är nöjd. om jag ska förbi 200 så tror jag att det är bättre att satsa på en annan motor om man vill att det ska bli annat än en ren rejs motor. Jag har byggt vad jag tror är det värsta man kan göra med en Rover K utan att behöva vara allt för rädd för motorras. /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
|
||||
Ca 500 mil och mer än 100 mil på bana så jag kan väl vara lite kaxig och säga att det fukar bra
Enda problemet är att jag har en markant effektökning efter 6000rpm som håller i sig upp till stoppet vid 7600. Jag tror att den främsta orsaken till det är de väldigt korta avgas primärerna som verkar vara gjorda för att få plats snarare än än att vara lika eller rätt längd. Det får bli ett nytt avgas för att få tillbaka mellanregistret som jag verkligen behöver då jag missar växlingar hela tiden Jag ska ta mig i kragen och uppdatera tråden vilken dag som helst. . . /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Nu är det slutkört för denna säsongen.
"Den lilla bilen" står i garaget och väntar på våren. Jag har inte skrivit nåt i tråden på länge, så det är väl dags för en liten sammanfattning av vad som hänt sen sist. Motorn har funkat bra, det har gått ca 1000 mil sen jag byggde den, av det har cirka 190 vart på bana så nu är den inkörd på riktigt. Enda problemet är en tryckare som verkar må dåligt när motorn stått still en stund, det fixar sig efter en kort uppvarvning, men det låter fördjävligt. Det får bli lite pyssel i julhelgen. Motorfäste En vacker dag ramlade generatorn ur botten på bilen Det visade sig att generatorfästet var i princip bortslitet från motorfästet där det ska sitta. Brottytorna där man kunde se något liknade utmattningsbrott och när jag sökte på nätet så var det ett fall av "they all do that sir" - TADTS. -skitkonstruktion Svetsade ihop det gamla med lite förstärkningar på men beställde ett nytt ändå. Det nya motorfästet visar sig ha en del förstärkningar jämfört med det gamla.... FIA-båge Allt jag har satt på bilen sen jag fick den har vart valt så att det inte ska vara ivägen för att såsmåningom få vagnbok och kunna klassa in bilen i roadsport A. Här syns den nya bågen som är mer än dubbelt så tung som orginalbågen. Det följer med en "petty-strut" som jag inte har provat än, men den behövs för att bågen ska vara FIA-godkännd. "ny" färg Jag tror inte jag har nämt det här på tråden men bilen blev grön samtidigt som jag fixade bilen efter mitt lilla missöde på sviestad. Jag ska försöka uppdatera tråden lite oftare under vägen mot vagnbok _________________ Nisse Steen |
||||
Jag åkte och bromsade motorn innan jag ställde undan bilen för vintern. Det blev 170.9 hk på hjulen och 170.5 NM Hur generös man ska vara med effektförluster vid en rototest kan man diskutera men jag kan inte skylla mina dåliga tider på motorn längre :-( Som jag misstänkte så finns det en rejäl dipp i momentkurvan mellan 5000 och 6300 varv. Jag är rätt säker på att det beror på grenröret som har längder helt åt skogen. Jag tror att jag vet hur jag vill ha mitt nya avgas och pipemax verkar bekräfta, så det blir till att hitta nån som är bra på att bygga avgas i vår. om nån har några rekomendationer på avgasbyggare så lyssnar jag gärna. /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Lekmannamässig extrapolering av kurvorna verkar antyda att du valt komponenter för att varva 9000 eller så (effektkurvan är ju rätt brant där den slutar och momentkurvan har inte börjat sjunka märkbart).
Kanske skulle du vinna på att ställa överlappet (?) etc så du flyttar ner momentkurvan 500-1000 rpm. |
||||
Jag hade 192 hk i rototest och 2 dagar senare körde jag i Andreas Näslunds Rullande landsväg och fick då 160kw (217,6 hk) i motorn. Så lägg på 13% så är du nog ganska nära. |
||||
Kam/portning borde vara nära max vid ca 8000-8200 vilket inte är så fasligt mycket högre än 7600 där jag stoppar idag. om jag någon gång byter tll smidda kolvar kan jag nog varva lite mer och då finns det juh nåt mer att ge. När jag har det nya grenröret på plats så ska jag mappa motorn ordentligt och även kanske fippla lite med kamtiderna. Just nu kör jag med en fulmapp jag har fixat på E18 mellan kalhäll och bro. om Kimmens 13% stämmer blir det 193 på veven, det är ju nästan så att det skulle räcka till för roadsport A /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Hej oskar, I år ska jag försöka hinna med alfaklubbens bandagar och se7en-days till Finland. En sväng till Mittsverige med jobbet har jag redan hunnit med. Jag har bytt till justerbara dämpare så det blir lite trixande med setupen på Kinnekulle som jag har som min referensbana. Det blir inte så mycket tid över för caterhamen i år, det kom en liten Europa och ställde till det https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72955 Hur ser det ut för dig ? Blir det mycket bana eller mest till glasskiosken ? /Nisse... _________________ Nisse Steen |
||||
Våra race- och banåkarbilar Caterham SV -03, Nu med bromspapper på motorn. | 10680 besök totalt |