Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
fina chassi, bakvagn, framvagns Tråden
2 besök senaste veckan (3561 totalt)
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
släng upp allt ni har här

bilder, tankar och ideer


hur bygger man den ultimata framvagnen/bakvagnen?


upp med bilder på chassi porr nu! ;D

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare





nån som vet varför man gör såhär? ser coolt ut iaf

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



eriksson360 skrev:
...hur bygger man den ultimata framvagnen/bakvagnen?


Finns tyvärr inte EN ultimat fram-/bakvagn bara en mer eller mindre anpassad fram-/bakvagn för de specifika däcken, bilen, dämparna, tävlingsformen...

Den första bilden påminner väldigt mycket om den där jettan som kom upp för någon dag sen. Lika dåliga lastvägar har den i alla fall vilket får mig att tro att svaret på din fråga om varför det ser ut som det gör redan är besvarad- "ser coolt ut iaf"

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Lägger upp några bilder som kan vara intressanta.






Intressant detalj...


_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
Nino.K. skrev:
Lägger upp några bilder som kan vara intressanta.
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-formula_nino_004.jpg[/img
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-formula_nino_027.jpg[/img
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-formula_nino_072.jpg[/img
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-formula_nino_092.jpg[/img
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-phoca_thumb_l_fsaea200913.jpg[/img

Intressant detalj...
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-phoca_thumb_l_img_8481.jpg[/img
[img]https://rejsa.nu/im/_annat/504_2010-11-17-phoca_thumb_l_img_8482.jpg[/img



tack tack det var mycket intressant

jag funderar på att bygga en egen bakvagn till e30in därför jag vill se lite olika lösningar

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454


Trådstartare
jag funderar på att bygga nått i stil med dethär...
















nånting som är helt galet?

tell me

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Pushrod detta kallas va? Nån får tipsa fuling om denna tråden, vore kul att höra lite för och nackdelar.

om inte annat är det ju vädligt mekvänligt vid justering, slipper ta av hjul och lägga sig under bilen och böka runt.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1284



eriksson360 skrev:





nån som vet varför man gör såhär? ser coolt ut iaf


första ser ut att vara en honda Jazz, påminner om jettan som sagt..

det andra ser ut att va en civic/crx 88-91
enda anledningen jag kan se att dom gjort så är för att kunna justera höjen utan att behöver plocka av hjul m.m.
det ser ju inte heller ut att vara någon utväxling i länken.

edit: vid närmare eftertanke, så har inte första bilen inte heller någon form av utväxling ju..
bara flyttat dämparpaketets placering lite.
ser mest ut för shows skull...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



eriksson360 skrev:
jag funderar på att bygga nått i stil med dethär...

[img]...massa bilder...[/img]


nånting som är helt galet?

tell me


Geometrimässigt ser det ganska genomtänkt ut och inga uppenbara fel utmärker sig, kunde varit lite syvare i chassit men allt kanske inte är på plats heller. Varför man har gjort som man gjort kan jag inte svara på i det här fallet men vad som brukar avgöra är vilka dämpare du har, dämparkurvorna, slaget, vad du vill uppnå med detta, aerodynamik, paketering... Men vanligtvis eftersträvar man en linjär karaktär med MR nära 1:1 och då kan man lika gärna skippa vippor, pushrods m.m och spara in på vikten, kostnad för lager m.m. samt färre infästningspunkter i ramen som gör det lättare att förstärka dessa noder genom att ha dämpare/fjäder i nedre länkarmen.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Bilder o videos
fina chassi, bakvagn, framvagns Tråden
2 besök senaste veckan (3561 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande