Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur frågor!
1, 2   >>
4320 besök totalt
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Bur frågor!

Vet inte om detta är rätt avdelning å lägga in detta på men gör ett försök!

är så att jag ska till å bygga en bur i min a4 quattro å har då köpt en grupp h bur ifrån finess.se
har försökt läsa reglerna om burbygge men jag är ju inte värdsbäst på att fatta hur dom menar!
tanken är att jag ska köra lite dragracing samt bankörning med bilen och även om ja inte ska klassa in den i någon klass så vill ja bygga så det eventuellt ska gå att klassa in den utan nå större problem!

så jag undrar nu hur stora måste fästplattorna till alla fästpunkter vara ? som ja fattat det ska dom vara 120 cm2 å det är ju inte dom plattorna ja fick med ifrån finess, varför skicka dom i så fall med dom ? sen måste plattorna både svetsas å bultas eller räcker det med svetsning ?

alla tips mottages glatt

Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny

Daniel Fredriksson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ett bra tips är att först skriva ut både dragracing och banracingreglementena, och jämföra dem. Åtminstone tidigare har DR i vissa fall krävt grövre material än banracing. Det är alltså inte givet att en bur som är OK på rundbana är OK på strippen.

I övrigt, sök ;-)

/Gustaf

Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Ett bra tips är att först skriva ut både dragracing och banracingreglementena, och jämföra dem. Åtminstone tidigare har DR i vissa fall krävt grövre material än banracing. Det är alltså inte givet att en bur som är OK på rundbana är OK på strippen.

I övrigt, sök ;-)

/Gustaf

ja men det måste ju stå fel i reglementet, det kan ju aldrig vara 120 cm2 måste ju vara 12cm2 annars lär man ju ha en förstärkningsyta som täcker halva bilen till bara huvudbågen ?!

Daniel Fredriksson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Fredriksson84 skrev:
therealpinto skrev:

I övrigt, sök ;-)

/Gustaf

ja men det måste ju stå fel i reglementet, det kan ju aldrig vara 120 cm2 måste ju vara 12cm2 annars lär man ju ha en förstärkningsyta som täcker halva bilen till bara huvudbågen ?!

En platta som är 10x12cm är 120cm2. Så det står nog rätt i reglementet. Minns jag inte galet så skall de svetsas och skruvas. Finns en FAQ ang burbyggen här på Rejsa. Bra att läsa igenom. Sen kommer du garanterat få gott om svar på dina frågor, det har byggts en och annan bur här Kör hårt i garaget!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Fredriksson84 skrev:
therealpinto skrev:

I övrigt, sök ;-)

/Gustaf

Dags för skolbänken igen

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
ja men vafan var ju aldrig i skolan när ja gick i skolan :S

Daniel Fredriksson
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Du är säkert inte ensam om det.
Nu, när du ska bygga nåt som andra ska godkänna, är det bara att lära sej.
Utan mattekunskap är många moment svåra att få accepterade.
Samtidigt är det inte tortyrmatte du ska göra nu, utan vanliga braattha-kunskaper för att göra ett bra jobb. Ungefär som att lära sej svetsa.
Undrar om man kan få nåt studieförbund att starta en "Matematik för bilbyggare"?

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Tips för dom som skolkade hela mellan och högstadiet:
http://www.pluggakuten.se/formelsamling/matematik/geometri

Som sagt, läs igenom reglementet igen, upprepa vid behov.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tack för tipsen:D

men en fråga till, själva fästplattan till H bågen skulle ju vara 12x10cm 3mmtjock om ja fattade det rätt nu då, kan man bocka eller bygga låda av den biten typ.

bygger man en låda såblir ju inte det samma "bred" yta som ligger anmot karossen typ som att använda en plåt som ligger jämt mot golvet tex om man nu inte svetsar den lådan mot tröskel och golv tex

Daniel Fredriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Fredriksson84 skrev:
Tack för tipsen:D

men en fråga till, själva fästplattan till H bågen skulle ju vara 12x10cm 3mmtjock om ja fattade det rätt nu då, kan man bocka eller bygga låda av den biten typ.

Nej.
Läs reglementet igen så finns där skisser på hur förstärkningsplattorna kan/ska göras.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Förstärknings ytan till huvudbågen ska vara 120cm2 men får det vara i separata delar men ihop svetsat? Tex man får en låda tillbockad men med ett separat lock som man svetsar ihop med resten. Får man då räkna ihop ytan med resten av väggarna eller lär det vara en "hel" bit ifrån början?

Daniel Fredriksson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

nej
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredriksson84 skrev:
Förstärknings ytan till huvudbågen ska vara 120cm2 men får det vara i separata delar men ihop svetsat? Tex man får en låda tillbockad men med ett separat lock som man svetsar ihop med resten. Får man då räkna ihop ytan med resten av väggarna eller lär det vara en "hel" bit ifrån början?
Som alltid finns det de som är mer rätt person att svara (tex den som ska godkänna det nån gång i framtiden). Men kanske kan mitt svammel hjälpa mer än stjälpa.

Som jag kopplat ihop det (dvs fullt med antaganden och stämmer nog inte för allt):
Tanken med 120cm2 yta är att dela ut kraften i den förmodat mycket klenare grundstommen i den självbärande karossen.
Jag vill minnas att om du gör en låda för buren att stå på så skall denna låda innehålla en botten som har en anliggningsyta på 120cm2 till övriga karossen, det räcker inte med att lådans kanter ansluter till en yta på 120cm2 i karossen (dvs låda utan "botten").
om det bara är kanterna det står på finns det ju risk att lådans kanter stansar igenom den 0.6mm mogna plåten som resten av bilen kan bestå av.

Vitsen med att bygga en låda är att få en bättre monteringsanslutning (och kraftvektorer för bultförband) till knasiga karossformer.

Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Finns det någon som har en riktigt bra dokumenterad bur byggnation som är godkänd enligt sbf.s reglemente

Daniel Fredriksson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Fredriksson84 skrev:
Finns det någon som har en riktigt bra dokumenterad bur byggnation som är godkänd enligt sbf.s reglemente

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40042

Rejsas bästa burbygge tycker jag & han har SBF vagnbok vad jag vet !

Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Vad kostar det att fixa en vagn bok och vem vänder man sig till i närheten av dalarna?

Kollade lite i hans tråd men vad jag kan se så har han inte dragit bult i fästplattorna till huvudbågen tex är inte det ett krav även om man svetsar?

Daniel Fredriksson
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Fredriksson84 skrev:
Vad kostar det att fixa en vagn bok och vem vänder man sig till i närheten av dalarna?

http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/racing-rallycross

http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2010_Avgifter_Teknik.pdf

calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Re:

Fredriksson84 skrev:
Kollade lite i hans tråd men vad jag kan se så har han inte dragit bult i fästplattorna till huvudbågen tex är inte det ett krav även om man svetsar?

Jodå, han har bultar. Hålen syns på denna bild.

Ljungby
Här sen Jan 2006

Som jag tolkar,

"TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta: Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar och/eller svetsning av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor."

så vill jag ha det till att man inte behöver skruva fast plattorna om man svetsat.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

och där läste du i definitionerna vad dom menar med en fastsättningsplatta. När man använder fastsättningsplattan, som man nu vet vad det är genom definitionen, så ska den användas enligt monteringsanvisningen för respektive avsnitt. Huvudbågen till exempel i TR 5.8.3.2.6.

I tekniskt reglemente var det någon som skrev:
Varje monteringspunkt ska inkludera en fastsättningsplatta, med en min. tjocklek på 3 mm.
Denna fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar i en förstärkningsplatta som är
min. tjocklek på 3 mm och ha en area på min. 120 cm2 area som ska svetsas i kaross/chassi.

Man måste läsa hela reglementet och inte bara rycka ut nån siffra ur det. Tyvärr. Är det oklarheter så kolla med nån innan du bygger.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Skruva banåkabil
Bur frågor!
1, 2   >>
4320 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande