| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bur frågor!
|
4320 besök totalt |
|
Bur frågor!
Vet inte om detta är rätt avdelning å lägga in detta på men gör ett försök! är så att jag ska till å bygga en bur i min a4 quattro å har då köpt en grupp h bur ifrån finess.se har försökt läsa reglerna om burbygge men jag är ju inte värdsbäst på att fatta hur dom menar! tanken är att jag ska köra lite dragracing samt bankörning med bilen och även om ja inte ska klassa in den i någon klass så vill ja bygga så det eventuellt ska gå att klassa in den utan nå större problem! så jag undrar nu hur stora måste fästplattorna till alla fästpunkter vara ? som ja fattat det ska dom vara 120 cm2 å det är ju inte dom plattorna ja fick med ifrån finess, varför skicka dom i så fall med dom ? sen måste plattorna både svetsas å bultas eller räcker det med svetsning ? alla tips mottages glatt
_________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
|
Ett bra tips är att först skriva ut både dragracing och banracingreglementena, och jämföra dem. Åtminstone tidigare har DR i vissa fall krävt grövre material än banracing. Det är alltså inte givet att en bur som är OK på rundbana är OK på strippen.
I övrigt, sök ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
ja men det måste ju stå fel i reglementet, det kan ju aldrig vara 120 cm2 måste ju vara 12cm2 annars lär man ju ha en förstärkningsyta som täcker halva bilen till bara huvudbågen ?! _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
|
Re:
En platta som är 10x12cm är 120cm2. Så det står nog rätt i reglementet. Minns jag inte galet så skall de svetsas och skruvas. Finns en FAQ ang burbyggen här på Rejsa. Bra att läsa igenom. Sen kommer du garanterat få gott om svar på dina frågor, det har byggts en och annan bur här Kör hårt i garaget!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Dags för skolbänken igen
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Du är säkert inte ensam om det.
Nu, när du ska bygga nåt som andra ska godkänna, är det bara att lära sej. Utan mattekunskap är många moment svåra att få accepterade. Samtidigt är det inte tortyrmatte du ska göra nu, utan vanliga braattha-kunskaper för att göra ett bra jobb. Ungefär som att lära sej svetsa. Undrar om man kan få nåt studieförbund att starta en "Matematik för bilbyggare"?
_________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
|
Tips för dom som skolkade hela mellan och högstadiet:
http://www.pluggakuten.se/formelsaml Som sagt, läs igenom reglementet igen, upprepa vid behov. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Tack för tipsen:D
men en fråga till, själva fästplattan till H bågen skulle ju vara 12x10cm 3mmtjock om ja fattade det rätt nu då, kan man bocka eller bygga låda av den biten typ. bygger man en låda såblir ju inte det samma "bred" yta som ligger anmot karossen typ som att använda en plåt som ligger jämt mot golvet tex om man nu inte svetsar den lådan mot tröskel och golv tex _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
|
Re:
Nej. Läs reglementet igen så finns där skisser på hur förstärkningsplattorna kan/ska göras. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Förstärknings ytan till huvudbågen ska vara 120cm2 men får det vara i separata delar men ihop svetsat? Tex man får en låda tillbockad men med ett separat lock som man svetsar ihop med resten. Får man då räkna ihop ytan med resten av väggarna eller lär det vara en "hel" bit ifrån början?
_________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
|
Re:
Som jag kopplat ihop det (dvs fullt med antaganden och stämmer nog inte för allt): Tanken med 120cm2 yta är att dela ut kraften i den förmodat mycket klenare grundstommen i den självbärande karossen. Jag vill minnas att om du gör en låda för buren att stå på så skall denna låda innehålla en botten som har en anliggningsyta på 120cm2 till övriga karossen, det räcker inte med att lådans kanter ansluter till en yta på 120cm2 i karossen (dvs låda utan "botten"). om det bara är kanterna det står på finns det ju risk att lådans kanter stansar igenom den 0.6mm mogna plåten som resten av bilen kan bestå av. Vitsen med att bygga en låda är att få en bättre monteringsanslutning (och kraftvektorer för bultförband) till knasiga karossformer. |
||||
|
Finns det någon som har en riktigt bra dokumenterad bur byggnation som är godkänd enligt sbf.s reglemente
||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Rejsas bästa burbygge tycker jag & han har SBF vagnbok vad jag vet ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Vad kostar det att fixa en vagn bok och vem vänder man sig till i närheten av dalarna?
Kollade lite i hans tråd men vad jag kan se så har han inte dragit bult i fästplattorna till huvudbågen tex är inte det ett krav även om man svetsar? _________________ Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny Daniel Fredriksson |
||||
|
Re:
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbe http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2010_A _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Re:
Jodå, han har bultar. Hålen syns på denna bild.
_________________ Calle Olsson |
||||
|
Som jag tolkar,
"TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta: Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar och/eller svetsning av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor." så vill jag ha det till att man inte behöver skruva fast plattorna om man svetsat. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
och där läste du i definitionerna vad dom menar med en fastsättningsplatta. När man använder fastsättningsplattan, som man nu vet vad det är genom definitionen, så ska den användas enligt monteringsanvisningen för respektive avsnitt. Huvudbågen till exempel i TR 5.8.3.2.6.
Man måste läsa hela reglementet och inte bara rycka ut nån siffra ur det. Tyvärr. Är det oklarheter så kolla med nån innan du bygger. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bur frågor!
|
4320 besök totalt |