Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 9801 besök totalt |
Ringen 19-22 nov
Blev 2 varv i en 730D och 4 varv i CSLen igår. Banan öppnade inte förrän kl 12 pga dimma och stängde 1630. Var väldigt speciellt att åka på Ringen för första gången helt utan löv på träden runtom i skogarna. Banan upplevdes annorlunda; öppnare och ljusare. Konstigt nog var det torrt direkt i Bergwerk, förmodligen pga att det inte fanns några löv... Kl 16, på fjärde varvet, var det 4 grader varmt och torrt på nästan hela banan. Var väldigt osäker över greppet i r-däcken i de låga temperaturerna, men fick till en 7.57-tid i alla fall... Jo just det... Gissningstävling... Vad tror ni man kan (i ovan omständigheter) köra för tid med en BMW 730D, 245 diesel-hk och 2100 kg i totalvikt? |
||
Re: Ringen 19-22 nov
Är det verkligen totaltvikt du menar? Hur som, under 9 min BTG borde definitivt vara möjligt ![]() ![]() |
||
Årsmodell eller rättare sagt karrosskod på dieseln. Körde ju själv med en 7 serie diesel (E38) i somras och taxade runt en full uppsättning välmående pågar. Med dig bakom ratten gissar jag på 9.59 men det får bli en VILD chansning då det skiljer en hel del mellan E32/E38/E65 och F01:an i uppförande.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Nåt temaet er 7.serie, en kjent CSL forer med 760: http://www.youtube.com/watch?v=5LbfhXccr08&sns=em
_________________ Bård Halg BMW E39 540iS |
||
I april i år var jeg passasjer i en BMW 530d GT (samme motor) som kjorte på 8:56 BTG. Omtrent samme vær og temperatur, og med vinterdekk... 5-serien er litt mindre og har nok et mer sportslig chassis, men GT'en veier faktisk 2035 kg, så jeg tipper en 730d går rundt på ca 9:00
![]() ![]() ![]() _________________ Knut-Erik Sandin 9:50 2016 BMW 420i Gran Coupé M-Sport 9:26 BTG Suzuki Swift Stage 2 Rent4Ring ///M Fruede am Fahren |
||
Re: Ringen 19-22 nov
Vmax i Sweden X? Kesselechen? Så skall du få en kvalificerad gissning ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Grym körning idag! Fick till 7.46 med CSLen i 1,5 graders värme. Däcken funkade bra, även om jag inte hade fullt förtroende för greppet... Imorgon ska det snöa, så förmodligen ingen körning...
Angående tiden med 730d, det var inte jag som körde, var en viss Mr Gaute. Han körde 8.38 BTG. |
||
Re:
Bra kört med "långlimpan"! :-) Har du fått din Vbox så man kan se lite film från Swift impact och BMW körning.. Gissar på ca 10Km/h vid "impact", brukar gå långsammare än vad man tror! :-) /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||
http://www.24h-ring.de/24h2008-web/B
hur snabbt brukar det gå där =)? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
Hi,hi, lite ledtrådar. Efter hatzenbachbogen finns enlite längre raka. I stage 2 swiften har jag där 166 gps i vmax innan broms. Här börjar jag min resa
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Göte: Swiften såg verkligen verkligen ledsen ut iaf...
Körde faktiskt inte ett varv, har blivit en fegis eller så kände jag att jag gott kunde njuta av allt annat där nere en resa... Åkte med några varv iaf och var trevligt! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Re:
Jorå, det finns däck i Hatzenbach. http://www.youtube.com/watch?v=q3S7BMJFNUM Det brukar väl gå mellan 90-100 genom den följande dubbelhögern, så jag gissar att Göte testade att lägga ribban lite högre än så. ![]() ![]() om man tappar Swiften redan vid inbromsning/instyrning, ja då går det fort.. Svårgissat, kanske 140? Sen får vi hoppas att det skrubbades bort lite mer hastighet innan bilen satt i däcksbarriären.. ![]() _________________ -- |
||
Jag bromsade bilen för hårt, marginellt för sent. På 8.42.4 varvet innan hade jag 164 i vmax på samma raka. Hade 166 gps på detta impact varv och nog för att det endast är marginellt högre. Men jag upplevde det som att jag nu bromsar senare och slog nog av den anledningen väl hårt på bromsen. Vilket inte är så bra kanske under rådande omständigheter, ca 1 + grad, bilen är lätt vilket inte hjälper till att värma däck, tidigt i början av banan. Så bilen glider bara rakt fram utan att bromsa trots att jag bromsar fullt. Jag ligger på vänster sida av vägbanan i banans körriktning inför broms på denna raka, vill inte ligga höger sida vägbana då det är ojämnt där och ABS triggas vilket förlänger bromssträckan. Vänster sida av vägbanan är ytan jämn. Det börjar sladda rejält men jag lyckas hålla bilen rakt och rattar och bromsar för att återfå bromsgrepp. Bilen går rakt fram genom ingången till hatzenbach, med halva bilen upp på gräset höger av ingången.. hela tiden är bilen raktfram. På slutet finner jag bromskraft och får ner farten lite så det går att styra, men det är försent och jag åker in i dācken i utgången av denna lilla S sektion. Hm.,har en hel del nackkänningar men det är nog mer träningsvärk för nacken
![]() Bilen ar givetvis inte slagen i ramen för den gick in i mjuka däckstravar. Men det har gått åt plåt så det räcker till. Värdet på en swift som denna är ca 80-100.000kr innan krasch. Så med en auktoriserad lagning, med arbete delar samt moms, så kanske det drar iväg till ca, 60-100.000kr?! Så det blir nog en avskrivning då ![]() Att smälla en bil så här hårt och komma undan med 2500 EURo i max självrisk känns för mig personligen som en lottovinst, det är gratis och jag kände mig efteråt väldigt glad att jag satt i en härlig swift. De skänker glädje som körverktyg på banan för en billig peng ![]() Samt när det kommer till en avskrivning då finner jag inte ord för den glädjen jag känner, just att jag satt i en swift. 2500 euro är noll och ingenting. Hade jag smällt en dyrare hyrbil från RSR hade jag fått betala 75000 euro ![]() Som sagt, det finns många bra anledningar till att hyra billiga swift bilar på NÜR ![]() Märk väl, jag skyller inte på bilen eller bromsarna eller omständigheterna, förklarar dem bara. Jag själv är den som orsakat detta, inte är det bilens fel att det inte bromsade, inte heller underlagets. Mitt fel, hade jag börjat bromsningen smygande och pressat hårdare hade jag haft fäste under hela inbromsningen! Greppet var bra totaltsett, trots för låga temraturer. Men min stenhårda initiala inbromsning p g a att jag kände att bromsningen startade lite sent, är ja...vad kan man säga.. ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Bilden är tagen mot färdriktningen!! Hatzenbachbogen är alltså långt bakåt i bilden! Detta är rakan där jag när 166 gps i swiften, bromsar och glider bara rakt fram...Bilen där jag tagit fortot ifrån står just i ingången till Hatzenbach S kurvan. Jag kommer alltså som en projektil rakt mot denna bil(som ej stod här då, streckenkontroll
![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Utgången S kombon i Hatzenbach..här börjar jag återfå lite broms och börjar så sakta svänga höger för att klara svängen, vilket ej går. Halva bilen är uppe på gräset! I vanliga fall är vmin i denna S kombo ca 90-100 oavsett bilar för de allra flesta, om man är på det svarta
![]() ![]() Slutligen fick jag styrt bort lite i vägens rikting så jag slår i långt till höger i bild på de polkagrisfärgade däckstravarna. Jag slår inte i något på vägen igenom hela detta S parti, om än att bilen hänger på höger och vänster sladd i princip igenom hela S partiet med mer eller mindre vinkel. Men nosen framåt hela tiden. Se första BILD och uppskattat en god bit ändå innan curbsen där börjar jag ju bromsa OCH BILEN BARA GLIDER IVÄG RAKT. Lite senare när jag närmar mig ingången frenetinskt pumpande med bromsen för att desperat söka bromsgrepp så börjar då baken på bilen hänga ut mer kraftigt... Och hade jag inte räddat det hade jag garanterat rullat bilen upp mot curbsen (andra bilden) där bilen står parkerad. Hade med säkerhet vräkt ner armcro höger i den bilden av bara farten då. Rattade frenetiskt för att just missa dessa armcro. Så med facit i hand, att jag tog mig genom detta S parti utan att rulla bilen eller träffa något är jag väldigt glad för! Så här är bilen! I vilken GPS fart slog jag rätt in i däcken. Fredrik Å är väldigt nära med sin gissning. ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 9801 besök totalt |