Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen 19-22 nov
1, 2, 3   >>
9801 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ringen 19-22 nov

Blev 2 varv i en 730D och 4 varv i CSLen igår.

Banan öppnade inte förrän kl 12 pga dimma och stängde 1630.

Var väldigt speciellt att åka på Ringen för första gången helt utan löv på träden runtom i skogarna. Banan upplevdes annorlunda; öppnare och ljusare. Konstigt nog var det torrt direkt i Bergwerk, förmodligen pga att det inte fanns några löv...

Kl 16, på fjärde varvet, var det 4 grader varmt och torrt på nästan hela banan. Var väldigt osäker över greppet i r-däcken i de låga temperaturerna, men fick till en 7.57-tid i alla fall...

Jo just det... Gissningstävling... Vad tror ni man kan (i ovan omständigheter) köra för tid med en BMW 730D, 245 diesel-hk och 2100 kg i totalvikt?
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re: Ringen 19-22 nov

PeterF skrev:
Jo just det... Gissningstävling... Vad tror ni man kan (i ovan omständigheter) köra för tid med en BMW 730D, 245 diesel-hk och 2100 kg i totalvikt?


Är det verkligen totaltvikt du menar? Hur som, under 9 min BTG borde definitivt vara möjligt thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Årsmodell eller rättare sagt karrosskod på dieseln. Körde ju själv med en 7 serie diesel (E38) i somras och taxade runt en full uppsättning välmående pågar. Med dig bakom ratten gissar jag på 9.59 men det får bli en VILD chansning då det skiljer en hel del mellan E32/E38/E65 och F01:an i uppförande.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nya 730D, väger 1930 i torrvikt enligt BMWs hemsida. Med 2 pers i bilen och halv tank torde den väga ca 2100 kg.

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ser förresten ut att bli bra väder i dag! Nu ska vi ut på banan!
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Jag tror att du körde runt Bmwn på 9.18

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Bhalg
Norge
Här sen Maj 2008
Inlägg: 68



Nåt temaet er 7.serie, en kjent CSL forer med 760: http://www.youtube.com/watch?v=5LbfhXccr08&sns=em

_________________
Bård Halg

BMW E39 540iS
Citera
K-E
Hamar/Norge
Här sen Maj 2006
Inlägg: 75



I april i år var jeg passasjer i en BMW 530d GT (samme motor) som kjorte på 8:56 BTG. Omtrent samme vær og temperatur, og med vinterdekk... 5-serien er litt mindre og har nok et mer sportslig chassis, men GT'en veier faktisk 2035 kg, så jeg tipper en 730d går rundt på ca 9:00





_________________
Knut-Erik Sandin
9:50 2016 BMW 420i Gran Coupé M-Sport
9:26 BTG Suzuki Swift Stage 2 Rent4Ring

///M Fruede am Fahren
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Gissar mellan 8.50-8.55.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re: Ringen 19-22 nov

PeterF skrev:
Blev 2 varv i en 730D och 4 varv i CSLen igår.

Banan öppnade inte förrän kl 12 pga dimma och stängde 1630.

Var väldigt speciellt att åka på Ringen för första gången helt utan löv på träden runtom i skogarna. Banan upplevdes annorlunda; öppnare och ljusare. Konstigt nog var det torrt direkt i Bergwerk, förmodligen pga att det inte fanns några löv...

Kl 16, på fjärde varvet, var det 4 grader varmt och torrt på nästan hela banan. Var väldigt osäker över greppet i r-däcken i de låga temperaturerna, men fick till en 7.57-tid i alla fall...

Jo just det... Gissningstävling... Vad tror ni man kan (i ovan omständigheter) köra för tid med en BMW 730D, 245 diesel-hk och 2100 kg i totalvikt?


Vmax i
Sweden X?
Kesselechen?

Så skall du få en kvalificerad gissning

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Grym körning idag! Fick till 7.46 med CSLen i 1,5 graders värme. Däcken funkade bra, även om jag inte hade fullt förtroende för greppet... Imorgon ska det snöa, så förmodligen ingen körning...

Angående tiden med 730d, det var inte jag som körde, var en viss Mr Gaute. Han körde 8.38 BTG.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Idag satte jag en swift in i däcktraven i hatzenbach. Loggen e kul, vilken fart hade jag vid impact

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Idag satte jag en swift in i däcktraven i hatzenbach. Loggen e kul, vilken fart hade jag vid impact


Bra kört med "långlimpan"! :-)
Har du fått din Vbox så man kan se lite film från Swift impact och BMW körning..
Gissar på ca 10Km/h vid "impact", brukar gå långsammare än vad man tror! :-)

/pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583




_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Hi,hi, lite ledtrådar. Efter hatzenbachbogen finns enlite längre raka. I stage 2 swiften har jag där 166 gps i vmax innan broms. Här börjar jag min resa . Ca, 100 m bort går jag in i däckstraven. Ge mig lite gissningar om ni inte är nära får ni se bilder på bilen för att då kanske komma med adekvata gissningar. Snabbaste varvet jag fick till i stage 2 swiften var 8.42,4 varvet innan impact. Ehhe är ganska saker pa att jag kommit sub 8.40 om inte osv > Kommer kanske en egen tråd med mer info om impact senare.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395



Göte: Swiften såg verkligen verkligen ledsen ut iaf...

Körde faktiskt inte ett varv, har blivit en fegis eller så kände jag att jag gott kunde njuta av allt annat där nere en resa... Åkte med några varv iaf och var trevligt!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



66km/tim. Huvudsaken är att du verkade klara dig bra. Har aldrig tänkt på/sett några däck där

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Narin skrev:
Har aldrig tänkt på/sett några däck där


Jorå, det finns däck i Hatzenbach.
http://www.youtube.com/watch?v=q3S7BMJFNUM

Det brukar väl gå mellan 90-100 genom den följande dubbelhögern, så jag gissar att Göte testade
att lägga ribban lite högre än så.

om man tappar Swiften redan vid inbromsning/instyrning, ja då går det fort.. Svårgissat, kanske 140?
Sen får vi hoppas att det skrubbades bort lite mer hastighet innan bilen satt i däcksbarriären..

_________________
--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jag bromsade bilen för hårt, marginellt för sent. På 8.42.4 varvet innan hade jag 164 i vmax på samma raka. Hade 166 gps på detta impact varv och nog för att det endast är marginellt högre. Men jag upplevde det som att jag nu bromsar senare och slog nog av den anledningen väl hårt på bromsen. Vilket inte är så bra kanske under rådande omständigheter, ca 1 + grad, bilen är lätt vilket inte hjälper till att värma däck, tidigt i början av banan. Så bilen glider bara rakt fram utan att bromsa trots att jag bromsar fullt. Jag ligger på vänster sida av vägbanan i banans körriktning inför broms på denna raka, vill inte ligga höger sida vägbana då det är ojämnt där och ABS triggas vilket förlänger bromssträckan. Vänster sida av vägbanan är ytan jämn. Det börjar sladda rejält men jag lyckas hålla bilen rakt och rattar och bromsar för att återfå bromsgrepp. Bilen går rakt fram genom ingången till hatzenbach, med halva bilen upp på gräset höger av ingången.. hela tiden är bilen raktfram. På slutet finner jag bromskraft och får ner farten lite så det går att styra, men det är försent och jag åker in i dācken i utgången av denna lilla S sektion. Hm.,har en hel del nackkänningar men det är nog mer träningsvärk för nacken

Bilen ar givetvis inte slagen i ramen för den gick in i mjuka däckstravar. Men det har gått åt plåt så det räcker till. Värdet på en swift som denna är ca 80-100.000kr innan krasch. Så med en auktoriserad lagning, med arbete delar samt moms, så kanske det drar iväg till ca, 60-100.000kr?!
Så det blir nog en avskrivning då

Att smälla en bil så här hårt och komma undan med 2500 EURo i max självrisk känns för mig personligen som en lottovinst, det är gratis och jag kände mig efteråt väldigt glad att jag satt i en härlig swift. De skänker glädje som körverktyg på banan för en billig peng thumbs up

Samt när det kommer till en avskrivning då finner jag inte ord för den glädjen jag känner, just att jag satt i en swift. 2500 euro är noll och ingenting. Hade jag smällt en dyrare hyrbil från RSR hade jag fått betala 75000 euro

Som sagt, det finns många bra anledningar till att hyra billiga swift bilar på NÜR thumbs up

Märk väl, jag skyller inte på bilen eller bromsarna eller omständigheterna, förklarar dem bara. Jag själv är den som orsakat detta, inte är det bilens fel att det inte bromsade, inte heller underlagets. Mitt fel, hade jag börjat bromsningen smygande och pressat hårdare hade jag haft fäste under hela inbromsningen! Greppet var bra totaltsett, trots för låga temraturer. Men min stenhårda initiala inbromsning p g a att jag kände att bromsningen startade lite sent, är ja...vad kan man säga.. thumbs down Under rådande omständigheter måste man vara kall och starta bromsningen smygande och därefter pressa hårt. Det man inte dör av lär man sig av. Bilen gick som en projektil raktfram in mot däcken.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Bilden är tagen mot färdriktningen!! Hatzenbachbogen är alltså långt bakåt i bilden! Detta är rakan där jag när 166 gps i swiften, bromsar och glider bara rakt fram...Bilen där jag tagit fortot ifrån står just i ingången till Hatzenbach S kurvan. Jag kommer alltså som en projektil rakt mot denna bil(som ej stod här då, streckenkontroll ). Nästa bild visar utgången av denna lilla S kombo. Där jag gick in i däcken.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Utgången S kombon i Hatzenbach..här börjar jag återfå lite broms och börjar så sakta svänga höger för att klara svängen, vilket ej går. Halva bilen är uppe på gräset! I vanliga fall är vmin i denna S kombo ca 90-100 oavsett bilar för de allra flesta, om man är på det svarta . Jag kommer flygande här långt över vad som är möjligt då det inte bromsade. Så efter denna bild kommer bilbilden

Slutligen fick jag styrt bort lite i vägens rikting så jag slår i långt till höger i bild på de polkagrisfärgade däckstravarna. Jag slår inte i något på vägen igenom hela detta S parti, om än att bilen hänger på höger och vänster sladd i princip igenom hela S partiet med mer eller mindre vinkel. Men nosen framåt hela tiden. Se första BILD och uppskattat en god bit ändå innan curbsen där börjar jag ju bromsa OCH BILEN BARA GLIDER IVÄG RAKT. Lite senare när jag närmar mig ingången frenetinskt pumpande med bromsen för att desperat söka bromsgrepp så börjar då baken på bilen hänga ut mer kraftigt... Och hade jag inte räddat det hade jag garanterat rullat bilen upp mot curbsen (andra bilden) där bilen står parkerad. Hade med säkerhet vräkt ner armcro höger i den bilden av bara farten då. Rattade frenetiskt för att just missa dessa armcro. Så med facit i hand, att jag tog mig genom detta S parti utan att rulla bilen eller träffa något är jag väldigt glad för! Så här är bilen! I vilken GPS fart slog jag rätt in i däcken. Fredrik Å är väldigt nära med sin gissning.



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Ringen 19-22 nov
1, 2, 3   >>
9801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande