Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Etylenglykol? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (22817 totalt) |
Har för mig att lahega har lila.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Är det någon skillnad på de olika sorterna glykol, dvs etylenglykol och propylenglykol? OKQ8 säljer propylenvarianten och på förpackningen framgår att den är mindre skadlig. För vad? I min turbovolvo har jag provat båda sorterna och jag vill minnas att propylenglykolen blev vit vid läckage. Nu är toppen åtgärdad, men den drar kylarvätska ca 1 liter/100mil. Kan det ha någon betydelse att jag har en topplockspackning av koppar? Påverkas koppar av glykol?
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||
Det är skillnad. Polypropylen används på t,ex Araldna att avisa flygplan. Kolla denna site http://www.evanscooling.com/index2.h Dom har även en racing Pantera. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Har du ingen sprit hemma å slå i? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Glykol ska man väl alltid ha.. för korrosionsskydd _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Glycol i sig är inget korrisionskydd, snarare tvärt om. Det som rostskyddar är andra tillsatser. Red Line water wetter har bra vattenpumpssmörjande egenskaper samt bra blandning för aluminium-järn kombinationer som förekommer i systemet. Dessutom så ökar det kyleffekten något iom att småbubblor faller ihop så vattnet får bättre kontakt med omgivningen. Glycol höjer kokpunkten men sänker värmeavledningen med lika mycket. Ursäkta att jag inte kan dra mig till minnes någon tung beläggning för det sagda. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Nu är det dags att reda ut detta ...
Min Exige är (original)fylld med "kylarvätska" 50/50-blandning av Texaco 'Havoline XLC +B' och avjoniserat vatten (tror jag). http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySit http://www.hmsassist.com/master/cont https://cglapps.chevron.com/msdspds/ Vätskan är ganska nyligen bytt. Sedan jag skaffade bilen har det varit lite låg nivå i expansionskärlet, strax över minimimärket, så jag tänkte toppa upp systemet. Jag tänkte använda mig av samma typ av etylenglykolbaserad vätska som finns i systemet. Men vill inte blanda hur som helst eftersom XLC +B vad jag förstår har något slags organiskt korrosionsskydd (verkar vara OAT). Påfyllningsvätskan får gärna ha samma gulaktiga/oranga färg så att det inte blir grå-daskig soppa i expansionskärlet... Det finns lite diverse halvfullständig info här och där på nätet av denna typen: http://www.hazelnet.org/elise_faq/co Ett problem är att Preem-mackarna som säljer delar av Texacos produktsortiment inte kan tillhandahålla Havoline XLC +B. Det finns förvisso enligt uppgift ett ställe i Stockholmsområdet som säljer XLC +B, det är Stockholms Diesel & oljehandel www.stockholmsdiesel.se . Dock, minsta förpackning är dunk på 20liter. Konsumentstorlek på förpackningar finns inte i Sverige. Jag har absolut inte något behov av 40liter unik kylarvätska inom överskådlig framtid. Så vad för slags kylarvätska som är lätt att köpa i enlitersförpackningar kan jag hitta som uppfyller mina krav? Etylenglykolbaserad, orange/gul till färgen och med rätt sorts organiska korrosionsinhibitorer som garanterat inte krockar med det som finns i Havoline XLC +B? Tacksam för förslag. (Man kanske skulle ha en gammal Porsche i stället...?) http://www.eetcorp.com/antifreeze/an http://www.eetcorp.com/antifreeze/Co http://www.gates.com/downloads/downl https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php http://www.exx.se/techinfo/glykol/in |
||||
Sparade trådar/FAQ Etylenglykol? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (22817 totalt) |