| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp i fjäder junglen
|
2490 besök totalt |
|
Hjälp i fjäder junglen
Hej jag sitter här å funderar över vinterns uppgraderingar och det som står högst upp på listan är att se över bakvagnen. Bilen är en bmw e36 rallybil så vanligt väghållnings tänk fungerar inte redigt. Det finns många varianter om hur man vill ha bilen samt inga som berättar helt vad de har och varför
Vad jag har nu är ksport rally grusdämpare på nästan mjukaste inställningen bak men upplever ändå den väldigt hård, fjädrarna är på 4,5kg/mm nu vill ha ett par alternativ på vilka fjädrar som jag skall skaffa för att testa med. Vill ha mjukare men inte för mjukt vissa bilar man ser är ju som gungor bak. så lagom är bäst
_________________ Johan Sundqvist |
||
|
om jag nu minns rätt så har våflon 240 bak MR större än 1. Hmm jag TRooooooOR MR är ca ca ca 1,2(skall kolla senare).
26 ger på hjulet då 26*1,2^2 ->37,5 grus och 72 asfalt och sen färgämnesbilen(e36) ligger MR under 1. Om fjädern sitter på std plats så är den ca ca ca 0,5 och på stötdämpar plats en liten bit under 1, vi antar 0,9 (har dessa siffror men ej tillgängligt just nu) Antar fjäder på samma plats som stötdämparen. 4,5kp/mm ca = 45N/mm --> 45*0,9^2 --> 36,5 på hjulet. Nu vart våflon o e36 kanska lika. :sunk: Vad väger hela bilen? Vad väger bilen bak? Hur hårda är fjädrrna fram? ps MR är utväxlingen man får av skilnaden i rörelse mellan hjul o fjäder vid vertikalfjädring. EDIT: I detta inlägg så är jag ute och cyklar delvis. Se vidare neråt för mer rätta uppgifter. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Nu börjar det bli intressant å många siffror. Fjädrarna sitter på dämparna. Fram fjädrarna är på 6kg/mm om jag mina rätt. Vikten är ca 1300 kg och gissningsvis håller den ca 55/45 fördelning har ej vägt
_________________ Johan Sundqvist |
||
|
Hmm jag hadde blandat ihopp saker. MR bak känner jag mig helt lost på en e36a.
Är den ca lika som en e46 så vet jag den. Dubbel hmmm jag vet jag räknat på 240 bakfjädrar men hittar inte MR
EDIT: Hittade volvons ca 1,2. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Allt borde finnas i pm från mig. Har för mig vi måttade och mätte en himla massa. Edit: såg att du hittade =P _________________ Daniel Steiner |
||
|
Re:
Typ så här, dock utan mått. EDIT: Nu med E36 och inte E30 som på den förra bilden.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
TACKAR
Mao en e36 bakvagn ser lika ut som en e46. Ca ca MR=1,25 om fjäder sitter på stötdämpar plats. Sitter fjädern på std plats är den mycket lägre. Med 45N/mm(4,5kg/mm) är bilen hård bak. Har jag rätt kan/bör du halvera fjäderhårdheten bak. För att dubbelkolla MR så gör en koll. Hissa upp bilen bak. Ta bort stötdämaren. Sätt tex en domkraft under spinden. Mät ett avstånd från mark till tex hjulcentrom, vi kallar det måttet för Lh0 Mät avståndet mellan stötdämparens infästingar, vi kallar det måttet Lk0 Hiss hjulet tex 10mm(Lh10) då skall dämparen blivet ca 12,5(Lk10)mm kortare. Hissa hjulet 10mm till, allså 20mm(Lh20) till från marken. Lägg till 10mm ett par gånger till, tex 5ggr MR=(Lk0-Lkxx)/(Lh0-Lhxx) Nu kommer vi få lite vingel, men vi ser om MR=1,25 är i rätt bollplank. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp i fjäder junglen
|
2490 besök totalt |