Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gran Turismo - nytt motorprogram på TV8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21029 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

många "kändisar" med i gårdagens avsnitt

Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Ruggigt dåligt igår thumbs down

Stör mig mest på "renoveringen" av Porschen. Målad med sprayburk för att Gulf-färgerna var fel Bertlind menar att bilen ska få "Finish"... Samme Porsche-hatare kärar nu ner sig i en. Vad är Grand Turismo med en raggarrunda med semiantika traktorer Då börjar jag förstå att han inte förstår att Ringen är krävande (avsnitt 1). Panamera är en riktigt bra bil - men old news och inte speciellt vacker att se på. Rallyinslaget fick godkänt även om samma klipp visades om och om igen.

Jag zappade mest till Discoverys "Dealers Wheel" och deras risiga Jensen Interceptor. Idag kommer underhållningsprogrammet Top Gear så får man skratta lite i alla fall.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Ja fan va dåligt dom sprayade! Bågen var ju orange på undersidan. Rallyinslaget var helt ok.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Traktorreportaget var det enda underhållande inslaget...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ni lär inte se något mer av mig i den serien

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Alltså vem f*n är Tom Bertling?? Programledarna är ju katastrofer av stora mått.

Dackevall är som en tröttare variant av Christer Glenning...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Inslagsmixen är väl OK även om den inte är Pär-anpassad.

En sak stör mig så att det påverkar helhetsintrycket, att den ene programledaren är väldigt stolpig och den andre är krystat överladdad kan jag ta, men det talade språket!

Jag försöker vara noga med språket, hoppas att jag är ganska tolerant i allmänhet. Men det här är nästan efterfest kl 5 på morgonen ett par timmar efter att någon fick den lysande idén att sprätta en flaska whisky.

Jag antar att programmet är bandat, så, omtagningar FTW! thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Shit va pinsamt allt det där med "renoveringen" av 911:an.... Men jösses....

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Jag vill ha Motorjournalen tillbaka!

Peter var är du???

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

964RS skrev:
Jag vill ha Motorjournalen tillbaka!

Peter var är du???

+1

Kenneth ! Sluta leka med båtar och kom tillbaka !
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Re:

safe skrev:
Alltså vem f*n är Tom Bertling??

Alltiallo som fuskar i det mesta... Han var ingen höjdare som inredare heller. Kommer inte ihåg vad programmet hette, men det handlade om att höja värdet på en lägenhet genom att slabba över lite färg och snika på olika sätt och vis. Ungefär som med Porschen alltså...

Du borde cykla mer!
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Jisses vilket dåligt program. thumbs down

Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004

Re:

+1 lägg ner skiten nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu .

jonka skrev:
Jisses vilket dåligt program. thumbs down

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Är problemet att man måste göra motorprogramen så breda och anpassade till fler än de riktiga bilnördarna, för att få tillräckligt många tittare och därmet motivera en plats i tablån?
De enda svenska motorprogrammen som nått ut till en större publik är ju Trafikmagasinet och i viss mån och under en kort period Bosse Bildoktorn. Inte heller direkt något för oss bilnördar sett till innehållet.
Vore intressant att se hur mer allmänintresserade tittare bedömmer programmet.
Brittiska Top Gear är ju inte heller så mycket till motorprogram, mest ett halvdåligt försök att skapa någon slags humorprogram med bil o motor som underliggande tema. Clarkson är ju fånig att det bara inte går att se på skiten.
I min skrivbordslåta ligger f.ö. ett någorlunda färdigt koncept för ett TV-format till bilprgram, men det skulle nog inte heller tilltala merparten av rejsa.nu folket, då det tar fasta mer på nostalgi och veteranfordon. Får se om vi kommer i mål med det projektet.

Kanske vi ksulle skapa en tråd med hur ett bra motorprogram borde se ut?
Tror kanske inte det blir tillräckligt brett för att få plats i tablån ens på de mindre TV-kanalerna, men kanske som WEB-TV? Varför inte Rejsa-TV? Något för herrarna Sundfeldt och Thomé. Affärsidén bjuder jag på

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Veteranbilar är inte min grej riktigt men jag skulle ändå lätt kolla på det om det var gjort på rätt sätt, dvs ingående repotage om en speciall bil eller förare med mycket "trivia" runt fordonet/personen och inte bara massa blaj om grejerna som det så ofta blir när det handlar om äldre bilar/förare.
Det gäller ju att kunna visa bilder och fil från när det begav sig och visa varför det var så stort, inte bara beräta det med ord.

thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Precis, det blir lätt för mycket detaljer som bara intresserar de största nördarna på området.
Det gäller att sätta in det i sitt sammanhang för att det ska bära för en större publik.
Mian favoriter på TV-området är Hans Vilnius och Göran Willis när det gäller att återge historiska skeenden., plstser och personer utan att fastna i för mycket detaljer.
Men du har säkert noterat att problemet är precis det samma när det gäller moderna bilprogram.
Nördarna klagar på att detaljinfo saknas eller är fel, de allmänintresserade tröttnar på för mycket detaljer. Resultater är att ingen av målgrupperna kädnes sig riktigt berörd.
Tror rätt mycket på Web-TV jsut för att det ökar möjligheterna att spetsa på en mer avgränsad målgrupp.

I gammelbislkretsar kan jag ofta tycka att detaljnörderiet blir lite väl överdrivet, den dekalen sitter ju 5 mm för lång till väsnter om påfyllnignslocket. Hade de verkligen den klamrarna på bränsleslangen det året osv. Men å andra sidan tycker jag t.ex. att dagens "Nürburgring fanatism" också ligger farlilgt nära den gränsen ibland. Kul för den riktiga entusasten, men det blir lite väl outfreakat för en bredare målgrupp.

Kul ämne att diskutera ikring för övrigt thumbs up

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag tror faktist att man underskattar publiken, jag tror att även måttligt nördiga personer uppskattar lite detaljer.
Sen stör jag mig ruskigt mycket på felaktigheter, det gäller även tidningar som är fulla av dom. Förvrängda och felaktiga fakta ältas av alla så det till slut blir en allmän "sanning".

En detalj i förra veckans program som var hysteriskt roligt var när den överspända typen förklarade vilken fin platina lacken skulle få på jaggan!! Jag var tvungen att spola tillbaka och se det flera gånger
Det är ju ett exempel på en detalj, dom verkar ju inte ens kolla igenom materialet innan dom sänder det.

Porsche 931 -79
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Sluta hylla Trafikmagasinet! Det sändes under svartvitt monopolteve och känns ungefär lika spännande som "Drutten&Gena" då var ialla fall "Fönster mot TV-världen" eller "Vilse i pannkakan" nytänkande, att se en fet overallklädd Klister G. dela ut fyra rattmuffar till en naken Toyota Camry kan möjligen ha hjälpt svennebanan som inte fick in barnvagnen och gnällde över att läderklädsel var halt och kändes som att sitta på Falukorvar Vad var mysige Bosse Bildoktor? Hällde klet i kylaren och lagade fläktremmen med strumpbyxor??? Jag hoppas ingen på Rejsa överväger det i bandepån...

Motorjournalen var det som kom närmast entusiastunderhållning men det bar väl inte ekonomiskt gissar jag. En rätt ok mix i val av bilar och inriktningar. Då får vi väl importera in UK material som TopGear, FifthGear och Wheeler Dealer på samma sätt som fler biltidningar är utländska och direkt översatta.

Hade inte fyran någon variant av Teknikens Värld ett tag? Minns inte om det också var "Allt om din tjänstebil" eller var rätt ok..?

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Alltså, jag kollade på lite gamla trafikmagasinet avsnitt nyligen.
Glenning testade ju faktiskt bilar på riktigt. Öppnade huven, visade bilarnas undersida och chassie, sladdade lite på en grusväg.

På sätt och vis var det på en helt annan nivå, mer djuplodande än GT, TopGear och MJ tillsammans. Sen att det var tråkiga svenssonbilar bedömda ur ett svenson perspektiv är en annan sak.

Kommer ni ihåg när Perstad var i USA och testade att köra full?? Hysteriskt roligt!!!

Porsche 931 -79
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Fredrik, du får nog ta och läsa vad jag skrev istället för tolka in något jag inte skrev
Jag förtydligar så slipper du scrolla tillbaka
TR och BB är de enda bilprogrammen i svensk TV (oavsett kommersiell TV eller statligt monopol) som någonsin har dragit tittarsiffror som motiverar programmens ekonomiska överlevnad i en TV-tablå.
Den slutsats jag drar av det är att smala målgrupper, som vi som häger här på rejsa, nog aldrig kommer att bli helt nöjda, då all TV-produktion är en ständig kompromiss för att få plats i tablåerna öht.

om fith Gear, Top Gear varit en bra affär även i någon Svensk kanal, är jag övertygad om att de redan varit här. Fast Top Gear tycker jag inte är ett dugg bättre än Bosse Bildoktorn...
(men det är en åsikt jag verkar ganska ensom om bilnördskrestarna )

Förresten, svart/vit monopol TV??? Fan, jag minns tydligt Christers orange och ibland bruna overall med gula revärer, hur kan det komma sig om det var svart/vitt?

safe;
Det har du alldelses rätt i, att underskatta publiken är lätt gjort. Tror också att en viss detaljeringsnivå, måste till för att det ska ge något, men det får inte bli för nördigt. Men jag håller 100% med om att de detaljer man har med ska vara rätt. Inte sällan måste man kolla fler av varandra oberoende källor för att det ska bli rätt. Tar tid och kostar därmed pengar och därför brister det inte helt sällan i detta i både print och etermedia. Googlandet är rena döden för seriös faktagranskning, då det är riktigt tidsödande att verifiera internetkällor. (nu kanske lite leksaksbilar i TV inte är så allvarligt, men i andra sammanhang..)

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
Alltså, jag kollade på lite gamla trafikmagasinet avsnitt nyligen.
Glenning testade ju faktiskt bilar på riktigt. Öppnade huven, visade bilarnas undersida och chassie, sladdade lite på en grusväg.

På sätt och vis var det på en helt annan nivå, mer djuplodande än GT, TopGear och MJ tillsammans. Sen att det var tråkiga svenssonbilar bedömda ur ett svenson perspektiv är en annan sak.

Kommer ni ihåg när Perstad var i USA och testade att köra full?? Hysteriskt roligt!!!

Du har förstått vad handlar om thumbs up
Tänk ett program på det viset, up to date, med kul bilar, spännande reportage och färre "krama nu varann i trafiken" Men ärligt talat, nu är jag lite fördosmfull, orkar en zppande MTV generation med ett sådan program? Jag tycker all mediaproduktion i TV går mot mer ytlighet tyvärr. Men det kanske är tiden gång...

Citera
Allmänt banåkaforum
Gran Turismo - nytt motorprogram på TV8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande