Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2139 besök totalt |
3-5 nov
Jag har bokat hotell den 2-5:e November. Är det någon mer som ska ner till Nürburg då? 3-5 har bra öppettider även för GP-banan. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Re:
Jäpp, hemma nu åkte imorse. Körde både onsdag och torsdag. Onsdag var blött, men på torsdagen torkade det upp och blev kanon! Kändes som man var ensam på banan vissa varv ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Re:
Visst blev det snorbra! Jag och Anna hade tagit med oss vår nya Teamchef, Gunnar, så det fick bli lite av ett experiment med en heldag på Ringen. Det gick bra - vi hann med 18 varv, mellan blöjbyten, käk och lek. Vi körde med Swiftar från Rent4Ring, som vanligt. Mitt mål för dagen var att "av-Scuderifiera" min körning lite, alltså att försöka hitta lite nya vägar utanför "Ballongspårets heliga skrift".. Det senaste året har jag (har kollat videos..) blivit äckligt fyrkantig i körningen och dessutom långsam, så det behövdes en helt ny approach nu. Bra då att ha kompetent hjälp på plats; Först och främst Herr Weber i sin omtalade 116d och så Sveriges egen Horst von Saurma ![]() Förra hösten bestämde jag mig för att sluta logga tider på turistkörningen. Tycker inte att det är rätt att ligga med full attack, samtidigt med andra "oskyldiga" på banan.. Och för att inte tala om försäkringsläget.. I fredags kändes det klart frestande att omvärdera det beslutet, då banan var i princip helt tom på andra bilar... Nåväl, nu hade jag varken Driftbox eller klocka, utan ägnade mig i stället åt följa-John, bakom (och framför) Weber och Jarlmark. Fick en hel del bra tips och fick också ett bättre flyt än på ganska länge. Dessutom hade nog alla tre förbaskat roligt! ![]() Nästa säsong kommer jag inte att gå Scuderiakursen. Nu kan jag banan (och för all del Scuderiaspåret) tillräckligt bra för att jobba vidare med fart, attack och bilkontroll. Ska därför kika på evenemang där det funkar bättre att logga sin körning, och gärna också med coach/medåkare i bilen. och Teamchefen, då? Jorå. Han hade det bara fint i depån: ![]() Anna hade också en bra dag. Lite mera action än för mig, med äventyr både som flaggvakt och som gräsklippare - men det får hon berätta mer om själv.. ![]() _________________ -- |
||
Jorå, man ska inte ha fördommar. När jag stod med Gunnar och väntade på att Fredrik skulle ta de första varven kom ett gäng ryssar förbi och köpte varv. "Satan, det som skulle vara ordning på banan idag.", tänkte jag. Sen tänkte jag att jag inte ska ha fördommar.
Mitt andra varv så blev jag mycket riktigt upphunnen av dem på ett ställe på banan (quiddelbacher-höhe) där det var vägarbete och hastigheten nedsatt till 30 km/h (de kom i uppskattningsvis 120 km/h bakom mig trots att det var folk på banan som utförde anläggningsarbete.) Vid angstkurve ser jag ett stort rökmoln och undrar om det är någon som eldar vid banan. Tar det lite lugnt och vid steilstrecke så står det en bil som brinner över motorhuven. Byter några snabba ord med en tysk i 911:a som också stannat och han berättar att det ligger olja på banan, så vi springer ner mot angstkurve för att varna andra som kommer. Mest är jag rädd för att folk inte riktigt fattar vad som kan hända med en bil som brinner och att de därför inte står på behörigt avstånd från den brinnande bilen. Efter att räddningsbilen varit på"plats ett tag så lämnar jag platsen. Då är bilen helt övertänd och däcken har exploderat. Ryssarna hade tydligen kört över kurbsen på ett ställe så att oljetråget gått sönder, vilket orsakade incidenten. Vi tog en 2-timmars paus och åkte och fika/shoppa. Därefter blev det lite fler varv. När jag väl fått upp farten i fuchsröhre så gick det undan så pass att jag underskattade den retardation som behövs till adenauer forst. I stället för att riskera att hamna i räcket, så blev det en liten genväg, inget allvarligt dock (och inga trasiga oljetråg). Fick 9 varv, allt som allt, vilket är ganska bra ändå ![]() _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
||
Re:
Någon som filmat brasan och slutresultatet i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=KL6ZYRMyWwc Inga personskador, som sagt - men säkert ett intressant ärende ur försäkringssynpunkt.. ![]() _________________ -- |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2139 besök totalt |