| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
In-line bränslepump; Kan man montera den In-tank istället?
|
2 besök senaste veckan (7275 totalt) |
|
Som topicen lyder - vad är det egentligen som gör att vissa pumpar är in tank och andra in line? Skiljer det något på konstruktionen, eller är det bara tex. slanganslutningar och infästningar som skiljer? Funderar på att dränka en Bosch 044 eller en Walbro 255. Jag vet iaf att Walbron finns som både och, men är fortfarande nyfiken på vad det är som faktiskt skiljer de båda pumparna åt? |
||||
|
Vad jag vet så skiljer det bara på sugsidan då den externa pumpen har slang eller banjoanslutning medans itankspumparna har en större anslutning som bara är en kant för att montera en sugsil.
Borde gå att kovertera en "in line" pump till "in tank" pump genom att montera en lämplig sil på sugsidan. Att göra tvärtom är av förklarliga skäl betydligt svårare... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
oj vad nära att jag svarade nåt i stil med: "Prova! Vad kan gå fel??
" men du förtjänar ett bättre svar, så jag låter bli.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Inte vad jag har sett, M4 typ. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Det verkar ju faktiskt vara lite skillnad på kontakten, men det kan ju variera mellan tillverkare också?
Walbro 255. Montering i tanken: (plastpluggen trycks i pumpen)
Walbro 255. Montering utanför tanken:
Å andra sidan måste man väl ändå skruva kablaget från itank-pumpen i ovankant på tanken och gnistrisken är väl precis lika stor där som nere vid pumpen? Båda platserna kanske skulle dränkas i epoxi...
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Vilket jag tycker borde vara den bästa lösningen? Lättservat, mindre risk osv. Visst har du en pump fram åxå, Anders? Eller är det för att få enklare retur som du vill ha pumpen i tanken? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
|
Re:
Pump fram, nä?
Returledning har jag som vanligt. Varför skulle returen bli enklare om man monterar pumpen fram? Jag tänkte ha catchtanken inuti den befintliga bensintanken. Båda pumparna (förpump + huvudpump) hamnar sen monterade utanpå catchtanken, dvs i bensintanken. Pumparna hamnar i soppatanken eftersom det är smidigt - läckagerisker minimieras, ljudnivå sänks, pumparna mår sannolikt bättre av att bada i bensin än grus/sten/vattenpsprut osv. Meckvänligheten försämras inte särskilt mycket tycker jag. Det innebär dock att jag hade behövt en förpump som är avsedd för att monteras i tanken, dvs när man stoppar på ett förfilter lite smidigt. Huvudpumpen behöver ju dock röranslutningar i båda ändarna eftersom den ska suga ur catchtanken. |
||||
|
Hur mycket bensin jag behöver? Jag brukar klara mig på 3-3.5liter per minut på fullgas.
Men ja, där finns returledning. |
||||
|
Re:
Nu var ju inte riktigt mitt inlägg avsett för att framhäva pros and cons utan mest åt humorns plats i bokhyllan
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (7275 totalt) |