|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
04 Dec 2010 11:09
Senast ändrad av Michael Bäck, 14 Jan 2018 12:42, ändrad totalt 3 gånger
Då var det dax att börja tänka på nytt bygge för Bmw Cup klass special.
Tanken var att köra E30:in 2011 & 2012 sedan ha nya bilen klar till 2013.
Bilen är en 318i -93 4-dörras utan taklucka med halvkass motor.
Bilen hittades tacka vara brosan så den står i göteborg för tillfället
ska hämtas hem under våren.
Tanken var V8 eller V12:a 8:an känns enkast att få dit V12:an skulle vara
riktigt grymt men både dyrare & krånligare.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623
04 Dec 2010 11:15
Jag kanske har läst fel men är inte 8 cylinder max i special? (fantiserade om en e46 m3 med m5 v10 motor en gång och läste det...)
Ser fram emot att se bygget ta form
_________________ timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5336
04 Dec 2010 11:15
Spännande!
"Snik"-Alpina-B8-Race?!
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658
04 Dec 2010 11:26
Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den!
Du är välkommen på en "studiebesök" om du vill undersöka hur motorn och sånt är installerad i min bil, eller så höjta till om du vill ha foton och sånt på motorutrymmet!
_________________ Abdol Oskowi.
BMW Club Schweden.
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
04 Dec 2010 14:26
timmy1701 skrev: | Jag kanske har läst fel men är inte 8 cylinder max i special? (fantiserade om en e46 m3 med m5 v10 motor en gång och läste det...)
Ser fram emot att se bygget ta form |
V12:an är endast 2-ventil
När det gäller 4-ventil är det max V8:a som gäller
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527
04 Dec 2010 23:16
Var ute och fixade lite med bilen idag,
när jag hämtade den sa han att motorn var defekt men gick att starta,
kärde man så blev den varm.
Laddade batterit och kollade lite på motorn och såg att det inte fanns någon
kylar vätska,
fyllde på och startade bilen,
körde i 45 min och märkte inget fel.
Vet inte om motorn är defekt men nu fungerar den bra iaf och
det var ju inte så konstigt att den blev varm utan kylarvätska,
får se om den fortsätter att vara hel
|
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327
04 Dec 2010 23:43
Ska bli kul att se vad det blir av denna
_________________ Viktor Starkman
|
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303
05 Dec 2010 00:15
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?
_________________ Philipp Klement
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
05 Dec 2010 00:46
Fuchs skrev: | spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant? |
Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303
05 Dec 2010 01:29
aha...trodde ju att det var just tvärtom
_________________ Philipp Klement
|
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652
05 Dec 2010 10:30
Michael Bäck skrev: | Fuchs skrev: | spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant? |
Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars. |
riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet?
_________________ ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
05 Dec 2010 11:07
jonaslarsson skrev: | Michael Bäck skrev: | Fuchs skrev: | spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant? |
Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars. |
riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet? |
Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande
tomkaross utan taklucka
2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg
Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
05 Dec 2010 11:09
Jörgen Bäck skrev: | Var ute och fixade lite med bilen idag,
när jag hämtade den sa han att motorn var defekt men gick att starta,
kärde man så blev den varm.
Laddade batterit och kollade lite på motorn och såg att det inte fanns någon
kylar vätska,
fyllde på och startade bilen,
körde i 45 min och märkte inget fel.
Vet inte om motorn är defekt men nu fungerar den bra iaf och
det var ju inte så konstigt att den blev varm utan kylarvätska,
får se om den fortsätter att vara hel |
Låter som den gick från trasig till hel väldigt fort
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
05 Dec 2010 11:12
Abbe o skrev: | Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den! |
Det beror lite på var det är trångt M70/73 har bara 60 grader mellen cylinderbankerna
plus att det är 2-ventilat mao förhållandevis små toppar.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652
05 Dec 2010 11:21
Michael Bäck skrev: | jonaslarsson skrev: | Michael Bäck skrev: | Fuchs skrev: | spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant? |
Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars. |
riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet? |
Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande
tomkaross utan taklucka
2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg
Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet. |
min far ägde tidigare Anders Holmbergs bil som går i bmw cup special. då när vi körde långlopp med den så vägde den ca 1070kg tom. den hade kolfiber huv,baklucka och glasfiber bakdörrar.
_________________ ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073
05 Dec 2010 11:47
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
05 Dec 2010 11:59
jonaslarsson skrev: | Michael Bäck skrev: | jonaslarsson skrev: | Michael Bäck skrev: | Fuchs skrev: | spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant? |
Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars. |
riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet? |
Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande
tomkaross utan taklucka
2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg
Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet. |
min far ägde tidigare Anders Holmbergs bil som går i bmw cup special. då när vi körde långlopp med den så vägde den ca 1070kg tom. den hade kolfiber huv,baklucka och glasfiber bakdörrar. |
Buren i den bilen kan inte vara lätt med tanke på alla rör
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652
_________________ ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
|
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658
05 Dec 2010 13:17
Michael Bäck skrev: | Abbe o skrev: | Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den! |
Det beror lite på var det är trångt M70/73 har bara 60 grader mellen cylinderbankerna
plus att det är 2-ventilat mao förhållandevis små toppar. |
Trångt mest överallt tycker jag! Men jag är ju vann med S14 i E30, så jag kanske vänjer mig! Värst är det mellan fjäderbenen och mot torpedväggen.
_________________ Abdol Oskowi.
BMW Club Schweden.
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577
Trådstartare
20 Jan 2011 22:06
Bilen kommer förhoppningsvis varav hemma i garaget till i mitten av feb om allt klaffar
Den ska få rulla lite i vår sen kommer nog stora kapen fram
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
|