Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2597 besök totalt |
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
||||
Undar hur många kompisar den gulflackade bilen hade i depån efter det racet?
![]() Först försöker han stänga dörren för sent, sedan verkar han rätt förvirrad efter de inledande smällarna och försöker åka vidare i raceline med en rejält stukad bil och ställer till det ännu mera.... Gissnignsvis en inte fullt så erfaren racer _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
första incidenten var ju lite klantig.... men sen verkar han ju bara vara passagerare med skadat högerframhjul, så det verkar inte vara att han försöker köra vidare i raceline utan bara att bilen går sakta ditåt av sig själv..... sånt som kan hända närsomhelst och varsomhelst, och en bra anledning till att ha säkerhetsutrustning.... Och som det ju visade sig eftersom den rullade föraren gick därifrån av egen maskin ![]() bilar är billigt och kroppar dyrt..... |
||||
Jo, höger framhjul styr nog inte längre efter att ha tagit smällen av den gula bilen (då den gula dessutom tappar sitt hjul, men kör vidare!). Men kan det t o m vara så att styrningen brast då den orange/svarta köre in i honom?
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Klart att det gör - titta på filmen och se hur mycket huvudet fladdar omkring - utan HANS hade nackskador varit givna tror jag _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
HANS är ju konstruerat för att tillåta stor rörlighet av huvudet så att det skulle hindra huvudet att "fladdra omkring" känns lite osannolikt. Däremot så är det väl tänkt att avlasta nackmusklerna i händelse av att man råkar ut för en kraftig frontalkrock då hjälmens vikt, i kombination med att man sitter relativt stumt i sexpunktsbälten, gör att huvudet riskerar att "slitas av" från kroppen. Eller har jag missat något? _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Klart det inte gör... Precis som skrivs ovan är HANS framtaget för att ta upp krafter i framför allt frontal krock. I sidled hjälper inte banden särskilt mycket, titta på vilken vinkel de sitter i förhållande till hjälmen, nästan rakt bakåt. En stol med öron för huvudet hjälper troligen, om öronon sitter tillräckligt nära hjälmen. Men de är framför allt till för att hjälpa vid sidokrock där sidokrafterna är betydligt högre än vid en rullning. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hur bra det skyddar vid sidokrock/rullning bör väl också bero på hur korta remmar man kör med? Pratade med en riktigt duktig kartläsare han hade rejält nedkapade remmar. Som jag fattade körde föraren också med kortare remmar.
|
||||
Kan nog stämma, lite kan det nog göra med riktigt korta remmar.
Men i racing vill man nog kunna vrida en del på huvudet för att hålla koll runt bilen. Fast å andra sidan bör ju en rallyförare kunna kolla ut ur sidorutan... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2597 besök totalt |