Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
4WS (fyrhjulsstyrning)?
1147 besök totalt
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Trådstartare
4WS (fyrhjulsstyrning)?

Hej

är det någon som har erfarenhet eller tips om hur 4WS fungerar på bana.

Fördelar/Nackdelar mm.

Har en mitsu som kommer bli banbil...

/Magnus

Avesta
Här sen Dec 2004

Det enda jag vet är att på dom byggen med 4ws så har bakhjulen spärrats.
Varför vet jag inte dock, jag gissar att det är för att få ett mer konsekvent uppträdande.
Lite som att ha en 4wd som konstant skickar olika kraft framåt och bakåt så du aldrig visste om den skulle överstyra eller tvärtom.
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

just galanten med 4ws och 4wd som finns på din 2,5-24v, så tyckte jag att den var rappare in i kurvorna och kändes "mindre" när man var ute och harvade på slingerbulten, nu är det nog 4år sen ja sålde min men det ja kommer ihåg så var det positivt. du kan även kolla lite med folk som åker bana med 3000GT som har 4wd, 4ws och en motor ifrån samma familj som din (dvs grenrör och turbos mm borde vara princip bolt on.. saknas bara en halvliter slagvolym..)

BMW Abuser
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Tack för svaren, självklart ska jag ut och testa den själv på bana innan jag skruvar bort något (buren är redan beställd från finess )

Det jag initialt är orolig för är att servooljan ska överhetta i styrväxeln till bakhjulen...

Mvh Magnus

Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

zovix skrev:
Tack för svaren, självklart ska jag ut och testa den själv på bana innan jag skruvar bort något (buren är redan beställd från finess )

Det jag initialt är orolig för är att servooljan ska överhetta i styrväxeln till bakhjulen...

Mvh Magnus

den svänger ju maximalt 3 grader, så jag skulle inte tro att det kommer bli allt för mycket värmeutveckling men i värsta fall får man montera kylning till den oljan

BMW Abuser
Citera
Skruva banåkabil
4WS (fyrhjulsstyrning)?
1147 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande