| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (19740 totalt) |
|
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
Hej hej! Jag har hängt här på Rejsa och läst en hel del (dock inte postat mycket). Har dessutom varit med min bror på banträffar och kört lite själv. Nu när jag ska införskaffa en egen bil igen så har jag funderat starkt på en Porsche Boxster S eller en Cayman S. Boxstern är ju lite billigare och det är positivt, men Cayman är lite bättre och det är ju också positivt
Men till min fråga, hur kommer det säg att det finns så pass få Boxster och Cayman här på Rejsa? Jag skulle tro att dessa bilar skulle dra mycket intresse med bra chassie och liknande? Är det på grund av att det kanske inte finns så mycket eftermarknadsdelar att handla? Tackar så mycket för svar, Med Vänlig Hälsning Jenny _________________ Jenny Karlsson |
||||
|
Re: Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
Hej! Det är fantastiskt trevliga bilar. Redan i originalskick så går dom väldigt bra på bana. Men: Porsche har haft lite problem med sina "nyare" bilar (typ modellerna 996, 997 och Boxster) mellan åren 1998 och 2008, då en del motorer visat sig överraskande bräckliga och helt enkelt inte klarat att köras hårt med R-däck. Det är inget unikt problem i sig, och det är många andra moderna bilar som har samma begränsningar, men i Porsche-/banåkakretsar har det gjort att dessa modeller fått ett rejält dåligt rykte - och många väljer därför i stället lite äldre Porschar för bana. Där finns nämligen inte just dessa motorbekymmer.. (Eller så köper man en GT2/3 eller en turbo och slipper problemen) _________________ -- |
||||
|
Hej,
intressant Fredrik. Jag har dock hört att man ska kunna byta ut till bafflar (stavning) så att man inte får saknaden av olja, är det detta du syftar på? Vad kostar ett sådant byte isåfall? Är mycket nyfiken då jag själv går i tankarna om en Cayman S/Boxster S faktiskt. Vad mer behöver man byta/justera för att få en hållbar CaymanS/BoxsterS? tackar för alla tips, mvh/ Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
Det har ju inte sålt så många Caymaner (men ett par finns det ju).
Boxstrar har jag sett fler som tävlingsbilar än som trackdaybilar av nån anlendning. |
||||
|
R-däck och bankörning är väl ett problem som är hanterbart.
Det som är jobbigare är problemet med bakre vevaxellagringen som ger upp på motorerna med ett ras som följd. (sök på RMS (rear main seal) och du kommer hitta massor), problemet verkar stort "på nätet" men samtidigt är det inte så vanligt att folk drabbas av det iaf inte så många som talar om det i Sverige. Det verkar inte finnas nåt klart mönster för vilka motorer som drabbas, det händer både Boxster och 996... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Hej,
Tack för tipsen. Men jag är inte helt ute och cyklar när jag har fått för mig att r-däcken gör att oljan inte cirkulera tillräckligt och att detta ska gå att fixas med dessa så kallade *bafflar*? RMS låter intressant, ska ta och läsa upp angående detta. Men detta sker inte i Cayman? Tack än en gång för alla tips, Mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
r däcken ökar ju greppet och gör att krafterna öka sidled så oljan "drar" upp sig från tråget skulle jag tro och i tråget finns ju oljepumpen som förutsätter att oljan håller sig i tråget och inte flyger åt sidorna i och med att krafterna som blir starkare sidled *pga av r däckens fäste som gör attm an kan ta en kurva snabbare* så finns det inte så mycket olja kvar i tråget på den nivå där oljepumpen sistter vilket kanske gör att den inte pumpar runt den mängd olja som behövs för att motorn ska hålla sig smord
detta var ett problem med min 200sx minns jag men det var bara ta ner tråget och svetsa in lite skvalpplåtar, men det kanske inte allsä r samma sam som ni pratar om med bafflar
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
|
RMS och ev. Oilsurge vid r-däck är två olika problem, som inte har med varandra att göra. RMS ett rent slitage/material fel som inte påverkas av bankörning.
Fin
Finns sådant här hos porsche, kostade 1200 för 6 år sedan. Annars sitter det ungefär samma i plast orginal. I mitt fall till en 996. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
och ovanstående är då nämnda 'bafflar'!
Jag har faktiskt varit lite i samma tankegångar när jag varit/blir/är sugen på Porsche och jag tror att en anledning till att det finns så få Cayman:er helt enkelt är priset. Skillnaden upp till en, om än något äldre, t.ex. GT3 blir för litet för att motivera en fin Cayman S, speciellt eftersom den utöver inköpet kan behöva en del utsortering. Mina tankegångar i frågan och mina
Jag gillar dock Cayman:en och med rätt motor (tom. den nya CS:en känns lite för tam i mitt tycke) skulle den vara riktigt grym! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Nu överdirvs det massor, desaa problem behöver du inte va så rädd, för och skulle det jända så finns det nu lösningar för detta nu, med Intermidiet lager byte och packboxen byter man så fall också..så handla du en boxter eller cayman och du kommer bli mycket nöjd...Den där baffeln som det pratas om är en bra uppdatering men sitter orginal i många nyare med...
Kan hjälpa dig med allt smått och gott till din cayman eller boxter sen, bara pma _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re: Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
Åk ner till Jocke på bil & Kylarservice i Halmstad så hjälper han dig genom problemen.
...och för den som inte förstår, så beror Fredriks uttalande på att dessa hade/har ett helt annat motorblock baserat på 964/993 motorn med torrsumpssmörjning. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re: Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
Hej Jenny, och välkommen hit! Jag håller med dig, är också förvånad över att det inte finns fler Boxstrar här på rejsa, de syns ganska ofta ute på banorna tycker jag. Det är en välbalanserad bil som är väldigt kul att köra! De är kanske lite undermotoriserade men jag tycker inte det gör så mycket om man inte skall tävla mot andra bilar, kul är de och effekten skrämmer inte slag på en. Dessutom börjar ju de tidiga bilarna finnas till överkomliga priser. RMS är väl inte ett jätteproblem, det verkar mest ge lite oljeläckage. Tätningen kan bytas i samband med kopplingsbyte när man ändå har lådan ute. Det verkar värre med lagret till mellanaxeln som driver kamkedjorna, tydligen har de valt en icke-optimal lösning där (sök IMS bearing failure). Det stod en artikel i Total911 om detta nyligen. Som alltid är problemet säkert uppblåst på internet och det torde i verkligheten inte drabba speciellt många bilar procentuellt sett. Men problemet finns. Vad gäller "oil starvation" så verkar detta gå att komma runt. Det finns några lösningar med bafflar i tråget men också system med extra tankar har jag för mig. Det finns en racingserie i USA som kör med 2.5 liters Boxster, sök där och läs om moddarna som görs. Det verkar fungera ypperligt för dem. Sen finns det en serie i Storbritannien som kör med Boxster S, kanske finns info där med att hämta. Fast för att starta kanske det räcker att köra med bra gatdäck? Då verkar ju inte "oil starvation" vara något problem. Hoppas du skaffar en Boxster och börjar köra bana med, både Boxstrar och tjejer är underrepresenterade här! _________________ Mikael S |
||||
|
Re:
Hej och tack till alla som bidragit till denna diskussionen. Detta med bafflar var mycket intressant läsning. Nu kommer man ju bara till problemet om vilken man ska välja, dvs Boxster S eller Cayman S För min del så är det bara trackdays som kommer köras samt även en och annan trip ner till ringen. Dvs inga tävlingar för min del. Men superstort tack för er hjälp.
och till Rickard:
Jag kommer absolut höra av mig när bilen har inhandlats då du verkar verkligen få pli på Porschar. Skulle vara mycket intressant och få dina åsikter om vad som ska förbättras och justeras samt få dessa utförda av dig. AndersF - Bil & Kylarservice har jag kört förbi ett antal ggr, verkar vara en hel del 964or, Turbo, GT2or och liknande som står där. Har dock aldrig varit där inne, är detta en Porsche specialist eller vad är det för något? har sökt på nätet men inte hittat någon information. Tack för tipset iallfall
Tack alla än en gång, mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
och till Jenny - Ber om ursäkt om jag lånade tråden men det verkar som om vi var ute efter samma info
Lycka till med köpet
Mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
Re:
Jocke och hans gäng på bil och kylarservice är mycket kompetenta när det gäller Porsche, vilket det givetvis finns andra som också är. Anledningen till att rekommenderade ett besök hos just Bil&Kylarservice är den lokala anknytningen på samma ort som Jenny. Men det var ju helt fel för Jenny bor i Malmö, däremot var det du som bor i Halmstad, ytterligare ett bevis för att jag har otur när jag tänker. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Hej hej igen!
Tack för alla svar. Det var givande det ni skrev, har redan börjat planera vad som min pojkvän måste se till att göra med bilen isåfall Det lutar mycket åt Porsche Boxster S 2005 och äldra för min del. Nyare hade kostat för mycket för mig. Hur är Porsche Clube Sverige, finns det så pass lite tjejer med samt hur mycket Boxsters är det med om man jämför med tex 911? Alltså ration
mvh Jenny _________________ Jenny Karlsson |
||||
|
Det är rätt många boxstrar med och kör på PCS banmöten, dock är det oftast människor med lite annan ambition med bankörningen än många här på rejsa. Men det går att åka fort med en sådan också, kolla i slalomresultaten på porscheklubbens körningar där det finns några som kör riktigt snabbt.
PCS är ett utmärkt ställe för att köra bana om man är ovan. Det finns tillgång till hyffsade instruktörer och körpass för folk som vill ta det lugnt i sin egen takt. Brukar vara några tjejer som är med och åker, kanske en 5-6st per banmöte om jag minns rätt. Min flickvän har jag lurat med på körningarna och hon är helt fast numera. Så köp dig en boxster och börja köra, det är kul!! Du kommer väldigt långt på bra "gatdäck" så det lär funka fint. Köp en som verkar omhändertagen bara.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
|
||||
|
Re:
Nu är jag ju instruktör i PCS och kan bara hålla med Cedric. Även om det är övervägande killar, tyvärr, så finns det en hel del tjejer med på banmötena. Jag har åkt i flera Boxstrar och dom går fantastiskt bra på banan. T.o.m. så bra att jag precis har köpt en -03'a S till min fru för bl.a. fina svängar till glasskiosken och bankörning. oberoende vilken ambition man har så är det otroligt roligt och lärorikt. I PCS delar man upp körningen i olika klasser efter fart och förmåga för att hastigheten skall bli så jämn som möjligt, du har tillgång till både instruktion och instruktörer och blir väl omhändertagen. Varmt välkommen! Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Dom flesta 02'or och nyare har väl oljetråg med skvalpskydd, vilket kanske är samma som bafflar.
Brukar ingå i Powerpack. Ett sådant oljetråg kostade under 4.000 kr för ett par år sedan när jag kollade. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (19740 totalt) |
