Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dubbla race katalysatorer till en 2,5L E36:a
3 besök senaste veckan (2210 totalt)
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Håller på med byggnation av avgassystemet till min 323:a -98 där jag gjort de vanliga budgettrimmen - dvs. 325 insuget och extraktor. Original har ju bilen dubbla 2" rör från grenrör som går in till katalysatorn där de sedan går ut i ett 2,5" rör till mitten dämparen. Jag har bestämt mig att köra 2x2" hela vägen men jag undrar då:

om jag använder mig av dubbla 100cell SBF/Fia godkänd 3" katalysatorer kommer de då att komma upp i tillräcklig värme för att rena avgaserna då man använder så stora katalysatorer (de fungerar upp till 4L). Alltså - kommer bilprovningen godkänna avgaserna då jag fortfarande vill köra bilen som gatlegal!

Tittat mycket på Spjuverns: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30217 men då M3:an motor har större volym och säkerligen utvecklar mycket mer värme så kanske det inte fungerar på min kärra?

Grymt tacksam för all input då jag kört fast lite

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Dubbla race katalysatorer till en 2,5L E36:a

480racing skrev:
Håller på med byggnation av avgassystemet till min 323:a -98 där jag gjort de vanliga budgettrimmen - dvs. 325 insuget och extraktor. Original har ju bilen dubbla 2" rör från grenrör som går in till katalysatorn där de sedan går ut i ett 2,5" rör till mitten dämparen. Jag har bestämt mig att köra 2x2" hela vägen men jag undrar då:

om jag använder mig av dubbla 100cell SBF/Fia godkänd 3" katalysatorer kommer de då att komma upp i tillräcklig värme för att rena avgaserna då man använder så stora katalysatorer (de fungerar upp till 4L). Alltså - kommer bilprovningen godkänna avgaserna då jag fortfarande vill köra bilen som gatlegal!

Tittat mycket på Spjuverns: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30217 men då M3:an motor har större volym och säkerligen utvecklar mycket mer värme så kanske det inte fungerar på min kärra?

Grymt tacksam för all input då jag kört fast lite

Har en brukshink dkv V8 med strax över 4 liter volym och 2 megamaxikatalysatorer. Hade nog utan problem räckt med en sådan katalysator för 280 ardenner.

Nu har kattarna varit med i 30' mil, men vid vanlig körning så tänder de inte upp. Startar jag på sommaren och kör lugnt i 20 minuter så luktar det som en gammal förgasarbil från -75 bakom.
Vid bilprovning är det 5 minuter köra runt stationen med så mycket broms man orkar trycka ner och sedan lagom mycket gas och sladda runt för att kattarna ska tända upp.
Men då får jag 0 i Co, 0,1 i förhöjd Co 2500 varv och 17 i Hc

Skulle tro du efter kanske ett år sitter i liknande sits med 2 stora katalysatorer. Kan du montera dem närmare motorn kanske det fungerar bättre.

Ljungby
Här sen Jan 2006

Antar att du menar liknande biltemas racekattar?

Jag hade en sådan monterad på min M50B25 med S50 extraktor, så nära motorn jag kunde (vilket väl i praktiken blev en bit bakom växellådan.

Denna orkade inte hålla sig varm på tomgång och jag fick underkänt på besiktningen som följd.
Detta året har jag lindat både grenrör och hela avgassystemet fram till katten, hoppas det hjälper värmen fram lite...

Töreboda
Här sen Maj 2010

Re:

Peter_1982 skrev:

Jag hade en sådan monterad på min M50B25 med S50 extraktor, så nära motorn jag kunde (vilket väl i praktiken blev en bit bakom växellådan.

Denna orkade inte hålla sig varm på tomgång och jag fick underkänt på besiktningen som följd.
Detta året har jag lindat både grenrör och hela avgassystemet fram till katten, hoppas det hjälper värmen fram lite...

Jasså är det därför jag inte kommer igenom besiktningen.... Trott att det varit fel på någonting annat.. får sätta på org avgas nästa gång och prova!... 3" sportkatt s50grenrör och 3" hela vägen

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

TOTTeN skrev:
Peter_1982 skrev:

Jasså är det därför jag inte kommer igenom besiktningen.... Trott att det varit fel på någonting annat.. får sätta på org avgas nästa gång och prova!... 3" sportkatt s50grenrör och 3" hela vägen

3" på en M50B25 skulle jag nog säga är lite för grovt.

På min M52B28 kör jag S50 grenrör dubbelt 2" ca 80cm sen ihop till ett enkelt 2,5" en ljudämpare längst
bak & efter den 1st racekat. Motorn är med detta system bromsad till 200,6 hk på hjulen.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

har oxå V8 och brottats med bilprovningen.. med dubbla 3" 300cpi-biltemakattar blev inte avgasvärdena bra trots att besiktningsgubben gav mig en stund att rejsa omkring får att få upp lite värme i skiten men det hjälpte inte..

nu har jag byggt ett nytt avgassystem som går ihop precis före (den enda) racekaten (100cpi) och ett singel 2,5" avgassystem efter detta..
har även lindat in grenrören och katalysatorn i värmebandage.. hoppas detta hjälper att få upp tempen i skiten lite..

Töreboda
Här sen Maj 2010

Re:

[quote="Michael Bäck"][quote="TOTTeN"]
Peter_1982 skrev:

3" på en M50B25 skulle jag nog säga är lite för grovt.

Nej då.. Låter riktigt fint.. Dock som en trimmad mt5a när man feg gasar. Detta är på glidarbilen och inte bmw turbon då!.

Eller föresten.. Bmw turbon har ju och 3" Men den går bra ändå.....@1.3bar

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (2210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande