Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (30204 totalt) |
Jag kommer att skaffa ett svart 6 punktsbälte att stoppa in i min track day bil. Jag har inte hållt mig uppdaterad på ett tag på vad som är smart att skaffa. Någon som har tips på vad ni skulle köpa om ni var i samma situation?
- 10 bandagar per år, ingen tävlling eller vagnbok - Kommer att sitta runt standardstolarna i min Corvette (ja, jag vet att det inte bli perfekt..) - Ska sätta in bältesstång mellan B stolparna så som en hel del Corvetteägare har. Tips är mycket uppskattade. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
Har du hål i dina stolar för grenbältet? sätt inte det för långt bak utan rakt ner eller lite framåt. Tänk på fortplantningen. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Jag skaffade dessa, billiga och riktigt schyssta + att man spänner midjebandet uppåt.
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors OMP är också ett bra alternativ lite mer påkostat med alu-spännen mm: http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors Det var iaf dessa jag valde mellan. |
||||||
Högst intressant! Är det någon som förstår vad "pull-up" or "pull-down" innebär. Är det bara hur man dra strappen för att spänna remmarna? Jag tror att jag har pull down på min M3. Vilket är smidigast?
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
På Sabelt sitter spännena för midje bältet uppe vid midjan istället för nere mot golvet. Jag tycker det verkar riktigt smidigt speciellt om man har trångt mellan kaross och stol. Är ju inte helt lätt att spänna bältet ordentligt om spännet hamnar inklämt mellan tex b-stolpe och stolssida. Har också sett exempel på när spännet legat och gnagt på sidan av stolen. Så för mig var valet lätt jag ville ha pull-up på mina bälten så det blev Sabelt. |
||||||
6-punkt (5:e och 6:e punkten) monteras alltid med ca 20 graders bakåtvinkling och med fästpunkterna åtskillda med 150-200mm.
Det finns flera olika modeller av 6-punkt när det gäller just punkt 5 och 6. T-bar, V-bar etc. Så första frågan är hur ser dina stolar ut, dvs där bältet ska träs igenom stolarna, det avgör om du ska/kan använda 5 eller 6-punkt) Har du en bild? och som sagt, pull-up används i fordon med begränsat utrymme på sidan av höften. |
||||||
Eftersom du åker med standardstolar kommer inte ett 5 eller 6-punktsbälte att göra någon nytta, faktiskt tvärt om...
Det bästa du kan göra med dina säten och din bil är att åka med Schroth 4-punkt ASM-bälten. Dom drar fast dig i stolen om det smäller och du undviker att glida ned i stolen och hamna som ett paket framme vid gaspedalen... Det är dessa du ska ha: http://english.schroth.com/tuning/pr 5, eller 6-punkt i fel stol är en dålig lösning. Att dessutom leda axelbältet runt stolsryggen som du tänker göra är också en dålig lösning...men vad gör man om man ska behålla originalstolarna :-) om du hade urtag i stolen som på min skiss-bild så hade det varit en annan sak. |
||||||
Band 5 och 6 skall sitta rak ned kan dock ha en vinkel framåt / bakåt på upp till 20 grader. dessa band skall ej ha någon uppfångande uppgift utan endast till för att hålla ned höft banden, så att dessa ligger kvar på höftbenet och ej glider upp på mjukdelarna i magen vilket är livsfarligt. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Björn, det du skriver stämmer absolut inte. Alla utvecklare och tillverkare av bälten vet att ett 5-punktsbälte i huvudsak använder den 5:e punkten för att hålla ner midjebältet. Men ett 6-punktsbälte har en annan kompletterande funktion, det ska hålla "pelvis" höftbenet så tight som möjligt mot stolen. För att det ska fungera MÅSTE ett 6-punktsbälte monteras med 0 eller helst -20 graders infästningsvinkel i förhållande till vertikalplanet.
Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du har, men om det är baserat på STCC och Carrera Cup förstår jag det du skriver, för i princip ingen bil i vare sig STCC eller Carrera Cup i Sverige har sina bälten korrekt monterade. Dom har är en montering som motsvarar de felaktiga rekommendationeran i SBF/FIA:s regelverk.
|
||||||
Har man tagit om hand på förare som har använt grenbanden som pungkulkrossare så förstår man varför banden inte skall fånga upp. det är höftbanden som skall ta upp kraften inte kulorna.
Men jag håller med om att STCC och Carreracupen har sina fel mont. då dessa till och är monterade bakom stolen även i röret som ligger mellan huvudbågen. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Felet är att 6-punkt banden inte är monterade isär, utan oftast är dragna till samma monteringspunkt under stolen. Korrekt monterat ska banden gå på var sida om pungen och snett bakåt under respektive höftkula...
5-punkt är i regel alltid en pungkrossare, allra helst om midjebältet sitter för högt upp på magen...gör ont! :-/
|
||||||
Då måste du ha en väldigt liten pung om du lyckas lägga två 2" band på var sida mellan benen _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Hahahaaaa...
|
||||||
Som sagt så är det inte lämpligt med 6-punkt i din bil med de stolar du har. Men för att förtydliga hur 6-punkt kan/ska användas så använder vi två bilder.
Det finns många olika varianter av bälten, om vi kikar på den modell av 6-punkt som fungerar bäst är det de som har en "spread" på bälte 5 och 6, dvs de går inte ner som ett upp och nedvänt V utan de bildar i princip två parallella vertikala linjer. Det innebär också att dom ska monteras åtskilda i golvet och med en position som man enkelt kan förklara är en rakt linje i förlängning av ryggraden. (beror dock på stolens höjd över golvet) |
||||||
http://www.rrs-web.com/index.php?pag
OM du är bra på franska så har dom en hel del billiga grejer, populärt bland rallyåkare i frankrike _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jag köpte billiga 5-punkt på rallydesign som såg riktigt bra ut. 6-punkts ligger på ca 1400:- /st
www.rallydesign.co.uk _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Det blir 4 punktsbälten, enligt den väldigt tydliga informationen ifrån Jan och Björn. Ändrar titeln på tråden.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
Klokt!
Ett ASM (Anti Submarine)-bälte är ett måste om det är säkerheten du är ute efter. Att åka med 5, eller 6-punkt och gatstolar är ingen bra lösning, då är ofta original 3-punkt säkrare. Lycka till!
|
||||||
Sparade trådar/FAQ Prisvärt 6 punktsbälte pejlas, nej 4 pt får det bli | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (30204 totalt) |