Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa SBF-kat, var, vilken?
<<   1, 2
11399 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Eftersom jag inte avserar att tävla med bilen så kan jag prioritera andra saker som tex enkelheten vid en besiktning, skulle denna 300 cellers vara lättare att besiktiga med? Vilka nackdelar har en sådan här?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avgassystem/Sportkatalysator/

Fördelen jag ser med Biltema är närheten och deras frikostiga garantihantering.

Fler newbie frågor. Jag har ju 2 lambdasonder idag, gör man plats för ytterligare en på denna för den är väl bara förberedd för en lambdasond eller hur går man tillväga?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Re:

Mats Klinglöf skrev:
Är det fler som haft problem med SBF-katalysatorerna från A-alt? Har en sådan liggande på hyllan...


Jag har blåst ur två stycken sådana 3" men då ligger jag på deras rekomenderade maxgräns på 3l och ganska mycket effekt. Efter en stunds körning så börjar det trycka lös insatsen från mitten och ut som en pappersrulle. Första gången blev det plugg i avgassystemet och jag brände sönder kolvarna och toppen tog stryk, efter det har jag kollat på insatsen efter varje körning och upptäckte när den andra började fara.

och A-alt lämnar inte heller någon garanti.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Re:

Niklas Sandström skrev:
Mats Klinglöf skrev:
Är det fler som haft problem med SBF-katalysatorerna från A-alt? Har en sådan liggande på hyllan...


och A-alt lämnar inte heller någon garanti.


hur hållbart är det rent juridisk att inte lämna garanti på något en affärsdrivande verksamhet säljer till en privatperson om det nu inte avser en begagnad produkt?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Re:

Johan Sjöström skrev:
hur hållbart är det rent juridisk att inte lämna garanti på något en affärsdrivande verksamhet säljer till en privatperson om det nu inte avser en begagnad produkt?
Lite som att lämna garanti på kalsonger och strumpor, bruna ränder och hål kan anses vara normalt slitage...

Uppenbara fel som syns innan montering är ju en sak, men utbränd efter kortare tid än förväntat har ju med använding att göra (Har Simons tex nån brukargaranti på sina budgetljuddämpare?).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Mats Klinglöf skrev:
Är det fler som haft problem med SBF-katalysatorerna från A-alt? Har en sådan liggande på hyllan...


Min från samma firma du nämner har suttit på i snart 2 år utan minsta problem.

kör dock E85 / 500 +hk

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



rätt vanligt och några 500hk skulle jag aldrig köra igenom dom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Supramannen skrev:
rätt vanligt och några 500hk skulle jag aldrig köra igenom dom


Den sitter längst bak på min bil...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Re:

Johan Sjöström skrev:
lyfter lite på tråden, vad gäller idag?, vad rek till en spis på 2.8l/235hk kör dubbla kattar idag från M3 E36 men original sitter det bara en på kärran, vad är att föredra en eller två kattar?

SBF eller icke? har inga planer på att framföra bilen i någon tävlingsform så av den anledningen ser jag inte SBF märkningen som ett krav.

Prioritering ligger på en lösning som är besiktningsbar och som klarar 95db

KL-racing säljer ju snuskigt billiga kattar, är dom vettiga?

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel . . . .

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel . . . .

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel . . . .

Massa goa newbie frågor som vanligt, försök ha överseende!


Jag har också kikat på den sistnämnda ovan (som är SBF godkänd):
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel . . . .

Men frågan är - SBF-krav kontra avgasvärden vid besiktning?

Pallar 100-cells SBF-godkända katten något eller ett par års bananvändning (och ev. tävling) utan att den dör tro? (Motor snarlik herr Sjöströms ovan i storlek och effektuttag.)

Eller om man vänder på det - skall man tävla måste man väl ha en SBF-godkänd 100-cells kat?
Kanske finns det andra alternativ som jag missat/inte fattat...

På min M3E30 sitter ett avgassystem med racekat från Uppsala Avgasteknik - har gått flera års banträffar på annan bil innan systemet hamnade på min bil men ger fortfarande bra avgasvärden. (Kräver dock att den är ordentligt varm - besiktningsmannen brukar med glädje köra en liten extrasväng!).

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Re:

Martin G skrev:
Eller om man vänder på det - skall man tävla måste man väl ha en SBF-godkänd 100-cells kat?
Kanske finns det andra alternativ som jag missat/inte fattat...
Det blir mycket länkade till de nya reglemetesfilena i dessa dagar:
Tekniska Regler, RA, RC och RY sid5 TR 1.20 Katalysator
.....
"För registrerade standardbilar se resp. sportgrens klassreglemente."

Dvs du får kolla med den klass du funderar på och se om de har nån text om det...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Niklas Falk skrev:
Martin G skrev:
Eller om man vänder på det - skall man tävla måste man väl ha en SBF-godkänd 100-cells kat?
Kanske finns det andra alternativ som jag missat/inte fattat...
Det blir mycket länkade till de nya reglemetesfilena i dessa dagar:
Tekniska Regler, RA, RC och RY sid5 TR 1.20 Katalysator
.....
"För registrerade standardbilar se resp. sportgrens klassreglemente."

Dvs du får kolla med den klass du funderar på och se om de har nån text om det...


Driftingreglementet säger:

Har fordonet ingen kat orginal så behövs ingen vid träning/tävling
har fordonet katalysator orginal så måste orginal kat eller SBF-kat monteras
"Pro-Int"-klassen har krav på SBF-kat

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13324



Upp med tråden!
Hur håller biltemakatarna så här efter några år?
Funderar på att ha på Pontiacen, främst för att få ned ljudnivån eftersom det är ont om plats för mer än en dämpare per rör.
Sen gör man ju lite för miljön, och det är ju bra också...

Om de verkar hålla för andra så blir det köp när bilen typ är klar så att man har lite garanti kvar...
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Har klarat en heldag på kullen plus ToR sthlm än så länge (dryga 100 mil), så den smälter inte ihop omedelbart iallafall
Det var bra känsla i materialet, står något annat än Biltema på den men jag minns inte exakt vad..

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Skruva banåkabil
Köpa SBF-kat, var, vilken?
<<   1, 2
11399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande