| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vad för olja i växellådan?
|
4 besök senaste veckan (5949 totalt) |
|
I vår Alfa 75 ts med diffbroms har vi åkt Castrols 75w-140 på alla långlopp och det har fungerat bra.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
La bara in det och talade om vad som fungerade för oss, exakt vad som är bra i hennes fall vet jag inte. Så nu vet hon att i SAAB odugligt och i alfa för långlopp bra. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Nå'n som är insatt i ämnet och kan belysa vad som skiljer olika växellådsoljor med liknande specar?
Min erfarenhet är att funktionen mellan vxloljor med liknande data av olika fabrikat faktiskt skiljer sig åt. Jag tänker då främst på synkningsfunktionen. Hur kommer det sig t.ex. en oljetillverkare rekommenderar samma olja till flera olika växellådstyper där ett annat oljefabrikat erbjuder specialoljor för de olika lådorna. Går det att skräddarsy tillsatserna/sammansättningen av oljan så i detalj för en viss konstruktion? Jag har ju erfarenhet från ShoppingClion. JC5-lådorna som sitter i bl.a. CliOSport funkar med den rekommenderade 'ELF Tranself NFJ 75W80' oljan klockrent i alla lägen, som att skära i smör. Med den av Castrol rekommenderade oljan 'SAF-Xo 75W-90' blir lådan "helt hopplös". Vid "gatåka" känns bägge oljorna relativt ok, men vid lite forcerade växlingar funkar inte Castrololjan, först när lådan blivit riktigt genomvarm, 5-6 varv runt lämplig bana, kan man växla kvickt med ok synkning med Castrololjan. Med ELF-oljan synkar lådan perfekt från start. NFJ är en olja som tydligen är specialutvecklad (är det så?) för just JC5-lådorna. Andra Renaultlådor har annan specialolja t.ex. Tranself NFP. Har hört samma story från andra CliOSportpiloter. Varför blir lådorna bråkiga med rekommenderad Castrol? Ett annat exempel är lådan som nu sitter i CSN-räsern, en simpel Getrag 240. Den lådan har varit lite bråkig när man växlade ner bryskt till 2'an. Jag vet ju iofs inte vad för olja som föregående ägare hällt i... Och det är lite olika bud just runt vad slags olja som ska hällas i Getrag 240. Rekommendationerna spretar lite. Om jag minns rätt rekommenderas SAE80GL4, eller ATF-olja om lådan är trögväxlad. Som alternativ vanlig motorolja SAE30. Det lustiga är att ELF till just Getrag240 rekommenderar samma Renaultolja "NFJ" som till JC5-lådorna. Vi provade att hälla i sådan olja och simsalabim fungerar den lådan, som jag tänkte riva för att synkningen på tvåan var "slut", helt perfekt... Är det så att det skiljer mellan "friktionsskapande tillsatser" som gör att synkningen funkar bra med en olja men inte med en annan? (typ som för differentialoljor med LSD-tillsatser) Helt klart är att det man upplever skillnad på olika oljor. Att bedömma hur det går att växla är ju enkelt, men svårt att veta är ju hur de smörjande egenskaperna blir med de olika oljorna. Har den olja som ger god synkningsfunktion lika bra smörjande egenskaper, typ EP, som den som inte synkar så bra...?
|
||||
|
Oljor
pratade med stoffe nilssons pappa som skruvar med hans växellådor i sin subaru rallybil(har en subaru impreza växellåda) han rekomenderade starkt quakerstate 75-90 ls , då de märker stor skillnad på hur lådan känns jämfört med andra oljor de kört. så det får bli att köpa den. tackar för tips! det verkar som om det finns nästan lika många åsikter som personer man frågar verkar dett som.. Och det beskrivs ganska stor skillnad på oljorna.. svårt. men jag satsar på dennan nu. _________________ emil andreasson |
||||
|
Eftersom jag har så goda erfarenheter av ELF's NFJ-olja i RenaultSporten och BMW'n tänkte jag hälla ELF i Exigens växellåda också.
Lådan i Exigen är ju en "Toyota C64"-låda med Quaife torsendiff. ELF rekommenderar TRANSELF SYNTHESE FE 75W-90 till Lotusen. Ska bli intressant att se hur det känns. |
||||
|
Re:
Det bådar gott eftersom jag tänkte köra med den i min nya låda, kört med Motuls 75-140 tidigare (som även den fungerat väldigt bra). _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
|
Re: vad för olja i växellådan?
Tidigare var det så att GL-5 tillsatserna var aggresiva mot brons, vet inte om det gäller än men troligen. och är det ingen hypoid växel i lådan / slutväxeln så erfodras ej heller GL-5. mina två cent Bo _________________ Bosse johansson |
||||
|
Re:
Castrol har flera 75W-140 oljor, vilken har ni använt? /en som kör med SAF-X, men funderar på att byta till SAF-XJ _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re: oljor
Är det du, Stoffe eller Stoffes pappa som har en Impreza-låda? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Den jag tänkte använda åtminstone är XJ, även Bjurman kört med den i sin låda (lådor). _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
|
LS-additiv gör ingen skada där diffbroms saknas. Kör man utan LS-additiv med lamelldiffbroms kan man få lite strul.
Vad som skiljer GL-4 och GL-5 är mängden EP-tillsatser (till stor del svavel) som tillsätts i oljan. Det finns idag GL-4/GL-5 transmissionsoljor med en annan typ av additivteknik som gör att dessa inte är skadliga mot synkringar i gulmetall. I grova drag. Är man osäker kör man på en GL-4/GL-5 olja. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
vad för olja i växellådan?
|
4 besök senaste veckan (5949 totalt) |