| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Roadsport c ?
|
1, 2 >> 10733 besök totalt |
|
Roadsport c ?
tjenare. Funderar på at köra roadsport i år. Men min bil kommar och köra i roadsport c , och tycker at den klass er allt for dominerad av mazda mx-5 biler. Er der någon som vet om der skal kommar en roadsport d ? eller om mazda bilarne kommar och köra i en mazda cup for sig själv kanske ? Mvh.Nikolaj Mortensen _________________ Nikolaj Mortensen |
||||
|
om du har en bil som klassar in i C så är det väl bara att köra.....är du och din bil snabbare än miatorna så vinner du....om inte så vinner du inte....jag ser inte riktigt problemet?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Spridningen i RoadsportC är jättestor så problemet att bli ifrånkörd totalt finns inte riktigt.
Att det blir en toppgrupp som triggar varandra när det blir 20 bilar i en klass är inget konstigt, och Henka i 944 klarar sig rätt bra där framme (skrämmande bra för att vara nybörjare på varje bana 2010). Annars kan man göra som jag när konurrensen blir för hård, trimma lite och gå upp till RoadsportB (då finns ju alltid ursäkten att motorn inte går "rent" osv)
|
||||
|
Det er bara samma bilar , jag ska (om jag ska göra roadsport) köra i min MG MIDGET från 1963.
Tycker inte om at köra i en klass ( no offence ) mot 20 mazda bilar som kostar från 25.000kr och op. Der er flere som inte vill köra i den klass , på grund av alla mazdaerne. Der er också flere som HAR kört i roadsport c , men har bytt klass på grund av det samma. Jag menar bara , hvorfor inte fixa en roadsport d ? eller en roadsport c (mazda special) ? Mvh.Nikolaj Mortensen _________________ Nikolaj Mortensen |
||||
|
Jag förstår inte, vad är felet med Miatorna?
Är de för billiga? För snabba? För fula? För Japanska? Vilka är det egentligen som bytt klass pga för många Miator och vad är egentligen deras problem??? Det har tidigare gått flera Midgets i Roadsport och de brukar vara snabba! Det handlar ju om vikt/effekt. Miata råkar passa in bra i C vilket gör att man får ett stort startfält och roliga race. När jag körde i C med min RX-7 hade jag gärna sett fler Miator (det var bara 2-3 stycken då). Hellre ett stort startfält än inget alls.... Min RX-7 var i och för sig rejält överviktig så ur den synvinkeln hade en D klass varit helt rätt för just mig. Fast det handlar ju om hur många andra som skulle ställa upp också. Annars får man ju ha en klass per bil för att alla ska bli nöjda. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
Kan förstå din vy, annars finns ju också "if you can't beat them, join them"
Finns billiga bilar i UK, och toppbilarna i C kostnar nog snarare 25000 x 10
Sen finns ju utmaningen att köra ifrån dem, bilen är frukansvärt lättkörd och kan köras fort av alla Wankelsport När får vi se en rx7:a första generationen smiska upp frökenbilarna ?
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Wankelsport , Kanske jag skulla fråga min onkel om jag får köra hans MG MIDGET med en mazda wankel motor 13b , men tror det blir roadsport a med 285hk på 485kg ?
den vannt modsport 1 och super saloon car challenge i 88/89 , körte 1.00.33 på knutstorp , och den originale midget framvagn och fjädring både fram och bak , men ford bakaksel
nå , det var bara fordi du pratade wankel
men fattar helle inte hur en mazda med 116hk til 955kg kan köra 1.10. på knutstorp f.eks ? men med 20 mazdaer kan dom vel göra en klass själv , så der blir litte plats til andra märken ? Eller hur ? _________________ Nikolaj Mortensen |
||||
|
Men det är väl ingen som sagt att det inte finns plats för andra märken i fältet? Anledningen till att det är så många Miator är i min mening att det är bra bil att bygga en snabb, driftsäker och racer av som är billig i drift. Samt att gänget som kör varit duktiga på att rekrytera fler förare. Det ska man väl uppmuntra och se som något positivt. Om man sedan inte känner att man kan vinna med sin bil som är byggd på sextiotalet, får man väl byta bil eller bara köra för att det är kul. För det är väl det som är meningen?
Att Miatorna går så fort beror på att det är ett bra grundmaterial och att det är ett antal förare som under de senaste åren arbetat mycket med att optimera sina bilar och sin körning. För övrigt tycker jag att en MG Midget är långt coolare racerbil än en Miata. Men jag valde ändå att låta min Lotus Europa stå kvar i garaget när jag skaffade just en Miata för att tävla med. Jag tycker att du ska köra med din Midget bland Miatorna. Du kommer säkerligen inte vara snabbast, men du kommer heller inte vara långsammast. Jag tycker att det är kul om det dyker upp fler bilar som det inte står Mazda på! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
För första gången på över tio år finns det bra med startande i roadsport C, för guds skull se till att hålla kvar dem... Att det sen är lite fantasilöst att bygga Miata när en 944 går att få bra snurr på, en Alfetta GTV med TS-spis klassar skrämmande bra, Barquettas är en doldis i sammanhanget, CRX är rätt outforskade osv är en smäll man får ta. Eller göra något åt det genom att börja bygga...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re:
Det finns ju minst 10 platser kvar till full banlicens så visst finns det plats i klassen (så ingen är ju utestängd). Det är ju inga bestämda andelskvoter för märken, modeller, karossformer, färger. Mixen av märken och modeller var större i C på 80 och 90talen, visst, men det är lätt att fixa, det är "bara" att öka deltagandet lite. |
||||
|
Inga problem för oss MX-5:or att köra egna heat. Om övriga i C är rörande överens om att det är det bästa så tar säkerligen styrgruppen för MX-5Cup upp det för omröstning. Nu hör jag bara en röst, men finns det fler i C som tycker så men inte vill vara offentliga i sin åsikt får ni gärna lägga ett PM till mig så lovar jag att lyfta frågan hos oss...
|
||||
|
Frågan har redan dykt upp inom Mx5RC men jag tycker det vore synd att dela på Roadsport C och Mx5 Cup. Jag tycker om variationen av bilar och vet inte riktigt vilket jag skulle köra om det skulle splittras.
Har svårt att förstå om resterande förare i C hellre åker med ett fåtal bilar i klassen istället för med Mx5:orna? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
|
om man skulle lyfta ur Miatorna ur Roadsport C och köra dem i en egen klass skulle man inte vinna något, tvärt om.
Det skulle bli för få bilar för att få ett eget heat och man skulle få köra ihop med snabba B-bilar (och i vissa fall även A) istället. Jag kan personligen intyga att det inte är speciellt kul att bli varvad både en och två gånger av B-bilar samtidigt som man försöker fajtas med sina motståndare i C. Fördelen vore enbart för Miataförarna i så fall. De kunde ju anmäla sig till både MX-5 cup och Roadsport C så de fick köra dubbla lopp på en tävlingshelg. För man kan ju inte gärna förbjuda dem att köra Roadsport.... niko, Jag har kvar en mycket fin streetportad 13B i garaget (har ingen RX-7 längre). Den skulle sitta fint i en Midget! Kan erkänna att jag varit mycket sugen att bygga något sånt. Dock ska både pengar och tid räcka till och det gör det inte idag. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Nu bör vi kanske komma ihåg att om det inte var för alla dessa hemska Miator från MRC skulle det bara finnas ett heat: Roadsport ABC. Tycker denna diskussion är minst sagt snedvriden från början - alla som kör Roadsport ska väl vara glada att vi kan fylla på med så många bilar? Fler deltagare = mera publik, bättre intäckter, mera uppmärksamhet, bättre chanser till sponsring osv osv.
Det blir roligare rejsing om man är lite fler folk på banan. Men om man är fler borde rimligtvis risken för olyckor också öka, det är ganska naturligt. Att det skulle vara större risk att bli påkörd av en Miataförare än en Midgetförare tror jag inte på. Ingen vill väl betala för plåt, även om plåten råkar vara Japansk. ///Miataförare som bara haft kontakt med EN bil någonsin och det var då jag blev fett rammad av en MG Midget under kval. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Det var det ja. Nu var det såklart ett misstag som alla kan göra och mannen har bett om ursäkt för detta, så det hela är överspelat och klart. Men du kan förstå att åsikten: "Jag vill köra Midget i Roadsport C men där finns för många Miator" kanske inte får mitt (eller andras) bifall direkt. Ärligt talat tror jag knappast de förare som idag kör andra bilar i C hellre skulle köra tillsammans med A och B. Jag kan garantera att om du väljer att köra i C kommer du inte bli annat än välkommen av oss.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Det där med roadsport D är väl ingen dum ide. Tänk er att de som tycker synd om sig själva eller inte vågar köra kan betala anmälningsavgiften och få hemskickat en vinstpokal av arrangören
. Ursäkta mig men kommentarer som "det är inte lönt att jag ställer upp, min bil är aldeles för långsam" och "så fort som man kör idag är omöjligt, det vet man ju hur det går till (illa dold hint om fusk)" har jag nu hört några gånger för mycket > . Där av min bistra kommentar.
Mitt råd till Nikolaj: Ta din Midget och pryla skiten ur frisörbilarna . Misslyckas du så kommer du ändå ha haft sjukt kul under processen . Jag hejar på dig, Länge leve mångfalden !!
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Kan vara värt att nämna att regelverket för MX-5Cupen har styrts upp inför 2011, om det nu var oförsiktighet det syftades på när MX-5:ans låga pris kommenterades. MX-5or som kommer till start med knölig plåt, usel/udda lack, tejpad kaross, däckmärken etc kommer inte få räkna poäng i Cupen.
|
||||
|
Re:
Gäller detta inför varje lopp? Skall man lacka bilen mellan Race1 & 2? Årets tre sista tävlingar i SPVM har två veckors mellanrum mellan racen. Och det är mitt i semestertiden. Jag fruktar manfall... /Anders _________________ Anders Eriksson Sylva J15 Modsport Caterham 7, Roadsport B |
||||
|
Re:
Dessutom skippar MX5CUP Falkenberg så det blir inte så tajt för dem. Vi ses i Jönköping
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Roadsport c ?
|
1, 2 >> 10733 besök totalt |