| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
REVOKnuckle vs McPhersson (omdöpt tråd)
|
3703 besök totalt |
|
Hej. Jag sitter och klurar på en hjulupphängning och undrar om någon skulle kunna bekräfta vilken bil denna upphängning sitter på. Jag har fått lite motstridiga uppgifter som dels pekar på att den skulle kunna sitta på Ford Focus RS mk1 medan andra uppgifter hävdar att det är en vanlig McPhersson-upphängning på Mk1. Jag vet att Focus RS mk2 har Fords RevOKnuckle-system så det är ju inte helt omöjligt att detta är ett tidigt RevOKnuckle-system.
_________________ MVH Anders Johansson |
||
|
Re: Identifiering av hjulupphängning
Det är McPherson på bilden.
EDIT: Får nog ta tillbaka det, ser ut som McP med en twist... spännande! _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
Jag har ingen aning om vad det är....men en normal mc-person är det ju inte.
Ser intresant ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Identifiering av hjulupphängning
Det där är revoknuckle. Finns en presentation på nätet om hur och varför det gjort och tänkt. Intressant läsning. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Inte helt olikt det som sitter på Renault Megane, heller. Fast, det är ju inte det.
EDIT: Lite sen, tydligen.. EDIT2: Bilden heter ju Revoknuckle? Googlade lite, och hittade bilden igen, på ett ställe där de diskuterar Focusen. http://tsikot.yehey.com/forums/showt _________________
|
||
|
Focus RS MkII har ju fembult, MkI fyrbult men såvitt jag vet som sagt traditionell McPherson.
Dålig bild:
Jag hittar bra bilder på låsta forum men där ser man att det är vanlig McPherson. Den på bilden tidigare kan ju komma från nån pressvisning eller så med "fel" bultmönster. Det är ju enkelt att justera om man vill. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Stämmer, ser ut så här:
Större: http://pictures.topspeed.com/IMG/cro |
||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Den bilden är på en av de första mulorna på Focus RS mk II. När de utvärderade revoknuckle. Har varit med i internt pressentationsmaterial. Vet inte om det var en Focus mk I eller mkII de testade först på. Men revoknuckle passar inte bolt on på en RS mk II. Men det går att montera om man bygger om lite subframe och fjäderbenstorn och drivaxlar.
_________________ Christian Lange 458 |
||
|
Hej igen.
Jag får tacka för hjälpen, framförallt svaren från C och therealalpinto hjälpte mig mycket. Som ni kanske redan listat ut är fördelen med denna konstruktion att KPo kan göras betydligt mindre vilket är en fördel för effektstarka framhjulsdrivna bilar. Fransmännens konstruktion löser precis samma uppgift som Ford men med betydligt fler kulleder vilket är en aning negativt. _________________ MVH Anders Johansson |
||
|
_________________ Magnus Thomé
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3703 besök totalt |