Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes C 32 AMG -02 | 1, 2 >> 14044 besök totalt |
En udda fågel i dessa salonger är numera i min ägo.
En riktig komforträser. Med extra allt... Inklusive ett rejält trimkit från MKB. Enligt gamla bromspapper som medföljde bilen ska stallet innehålla 442,9 hästar. Men det litar jag inte riktigt på. Jag tänkte kolla upp det i sommar, nån som kan rekommendera vart man borde vända sig? Hur som helst, den kommer inte klara sig undan bankörning! Ska bli mycket spännande att testa den ordentligt. Och sen får jag se vad som ska uppgraderas. Bromsar och chassi får man anta. Under tiden får det bli lite kosmetiska förändringar. Längtan till torra vägar och sommardäck är stor! _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Ha, de var en oväntad bil här inne!
Jag kan nästa säga dig direkt att chassi + belägg bör bytas innan, Att sedan få tag i ngn esp-dödare eller liknande är nox oxå ett plus. Sen de du skulle uppskatta mest är nog en riktig diff i klumpen bak... Skall bli kul att se vad som blir av detta! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Kul val som sagt. Har själv varit sugen på touringen. Automatlåda i kombination med tung bil kan nog påfresta bromsarna en del, men det är ju inga dåliga standardbromsar. Rejält med pulver i motorn!
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||||||
Det första lilla projektet blir att byta ett missljudande lager i kompressorn.
Mercedes-verkstäderna byter inte lager, utan hela kompressorn till det facila priset av 15-20000:- Lagret går däremot att få tag på i Sverige (samma som original) för 490:- +moms, och bytet av lager tar enligt uppgift 10 minuter. Gissa vilket alternativ jag väljer... _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Du gör nog rätt val med ny kompressor, är så jobbigt att få bort olja och skit under naglarna _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||||
Lagret i kompressorn är nu bytt. Och vilken skillnad det blev! Bilen är numera tyst som en mus. Nåja, kanske inte riktigt, men det blev stor skillnad! Nu hör man ju själva moroten.
_________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
kul bilval.
Var och provade en C32 kombi för några år sedan då jag letade ny familjebil. Kan hålla med om, och intyga att, det är en riktig komfortracer. Även otrimmad. Bara det att automatlådan växlar ned vid hård inbromsning, och att bilen känner av att man kör i en kurva och därför håller kvar samma växel tycker jag är ett tecken på AMG:s filosofi. Sen är den denna töntsköna USA reklam talande: http://www.youtube.com/watch?v=Yka7n _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Då har man smiskat amg:n lite på bana! Riktigt kul var det, och bilen klarde sig med bravur!
Jag hade trott att bromsarna skulle mattas rejält efter ett par varv, men efter 10-12 varv (jag körde bara c:a 15 minuter åt gången) bettade dom fortfarande ordentligt. Men det märks att det är en hel del kilon som först ska hejdas, och sedan fås att byta riktning, det tog ett par varv att vänja sig. En viss skillnad var det mot vår 1000kg "lätta" Porsche 924 jag rattade runt på Mantorp i lördags. :-D Däremot ut ur kurvorna går den som skjuten ur en kanon! Lite jobbigt att få ner kraften i backen var det, men när jag väl fått det så drar det iväg ordentligt. Även när man passerat 100km/h så bara fortsätter den att accelerera med samma kraft! Jag körde ifatt rätt många på långa rakan... 8) Tydligen låter den en hel del, men det hör man inget av inne i bilen. Men det var enligt uppgift ett "bra" ljud. :-D Att köra automat på bana var intressant, men bekvämt. Som sagt, den känner av sidokrafter så det inte blir konstiga växlingar i kurvor, samt att den hjälper till med motorbroms. Och det funkade riktigt bra! Jag har nu även bekräftat "myten" om att oken byter färg (permanent, tror jag) när dom blivit ordentligt varma. Nu har jag guldfärgade bromsok! (Jämför med bild i första inlägget) Det får nog bli vassare belägg ändå, när det är dags att byta. Har blivit rekommenderad EBC Redstuff av andra C32-ägare, så dom får det nog bli. En kalaskul eftermiddag med lagom mycket bilar, strålande solsken, 20 härliga grader och mycket trevligt folk! _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Jag tror inte dom finns till min bil. Jag har inte lyckats hitta dom iaf, men gör du det får du gärna meddela mig. _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
3000 FTW http://www.ferodoracing.com/catalogu |
||||||||
Men där finns ju inga belägg till C32:an... Eller har jag blivit helt blind? _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Carbotech XP10 borde funka bra.
http://www.ctbrakes.com/pads.asp?Mak _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
om du tar å finner ut vad Brembo oket heter lär du finna "rätt" belägg.
Eller som vi MB-ägare gör: Leta rätt på rätt stomme å slipa in belägget i oket _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Men vänta här nu. Innan det här barkar iväg totalt.. Till och början med ska jag ju ha bilen till vardags, och ta ut den på lite banevent emellanåt. Så några fullracebelägg ska jag inte ha (än...).
Fast det är lockande... _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Med tung bil och tung gasfot tycker jag att några "lite snällare" fullracebelägg låter som en bra kompromiss. Har en kompis som åkt med XP8 på sin bruks-S60R i två år nu. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Kanske är så, men är nog kanska troligt att det finns andra modeller som har samma ok som på din kärra. |
||||||||
Efter en del e-mailande ut i Europa så har jag lyckats få lite bakgrundsinfo om bilen.
Första ägaren (och enda, innan bilen tog till Sverige juni 2010) var en diamanthandlarfirma i Antwerpen. Jag fick även svar från tuningfirman MKB, som bekräftade att dom trimmade bilen på uppdrag av firman i Antwerpen. Detta är enligt uppgift gjort med bilen:
Skönt att ha äntligen ha fått lite klarhet i vad som är gjort. _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Då var intercoolerpumpen bytt till en Johnson-pump. Av den enkla anledningen att orginalpumpen la av i söndags, och 200hk försvann... Så nu ska det vara lite bättre flöde och lite bättre hållbarhet.
I helgen ska jag även försöka hinna få dit dom nya bromsskivorna och beläggen. Det blev EBC Yellowstuff till slut. Vi får se hur det funkar. Första testet blir förhoppningsvis på Sviestad på måndag. _________________ Thomas Petersen 944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02 For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer. |
||||||||
Spännande bil, men vad är en intercoolerpump? |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes C 32 AMG -02 | 1, 2 >> 14044 besök totalt |