Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
5V pot
1 besök senaste veckan (1028 totalt)
Svartpilen
Stockholm
Här sen Jan 2008

Trådstartare
5V pot

Ska sätta en 0-5V potentiometer på gasspjället så jag kan se vilken gas jag ger vid mappning (jag har zeitronix övervakning med logg). Den signal jag har idag ger 5V vid fullgas o det är ju kul...

Vilken bilmodell har detta så jag kan plocka en sådan från skroten?

Hälsningar

Fixhult
Här sen Apr 2004

Många TPS är ju bara en linjär potentiometer som ger signal mellan jord och referensspänningen (tre tåtar, jord, referensspänning och utsignal).

Det som kan strula är att hitta en som har samma axelanslutning osv, elektriskt är det inget speciellt.

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re: 5V pot

har du 0 och sen 5v, eller är det gradvis upp till 5v?

Volvo 850 har steglös tex

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Många TPS är ju bara en linjär potentiometer som ger signal mellan jord och referensspänningen (tre tåtar, jord, referensspänning och utsignal).

Det som kan strula är att hitta en som har samma axelanslutning osv, elektriskt är det inget speciellt.

De äldre är bara strömbrytare (stift 1-2 eller 2-3) som berättar för motorstyr om det är tomgång, fullgas eller mittimellan som gäller.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

jol skrev:
De äldre är bara strömbrytare (stift 1-2 eller 2-3) som berättar för motorstyr om det är tomgång, fullgas eller mittimellan som gäller.
Beror väldigt mycket på modell av styrsystem och vart du lägger gränsen för "äldre".
Det ska inte vara några problem att samla på sig massor av varianter med kontinuerliga TPS på skroten, men letar du bland mer än 20 år gamla bilar så ökar frekvensen av kontaktbrytare.
Gissningsvis är det väldigt vanligt med kontinuerlig TPS på system med OBD-II (dvs från ca 95 och senare).
Men så nya så de har E-gas blir för krångligt (TPS kan vara inbyggt i stegmotorn och jox).

Småmazdorna jag leker med har kontinuerlig TPS från 94-05, innan dess var det bara kontinuerlig på de med automatlåda, så det kan se ut lite hur som helst innan 95 (jag gissar att OBD-II kräver mer koll eller så sammanfaller det bara med utveckling).

Svartpilen
Stockholm
Här sen Jan 2008

Trådstartare

jol skrev:
har du 0 och sen 5v, eller är det gradvis upp till 5v?

Volvo 850 har steglös tex

0 och sedan 5V så det blev en fyrkantsvåg del grose.

ok! 95:or ODB-II och uppåt. Plockar på mig lite och provar.

Tack ska ni ha.

Luleå
Här sen Apr 2005

Plocka med multimetern och mät resistans över stiften så ser du om det är rätt redan innan du lossar

Skruva banåkabil
5V pot
1 besök senaste veckan (1028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande