| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
5V pot
|
1 besök senaste veckan (1028 totalt) |
|
5V pot
Ska sätta en 0-5V potentiometer på gasspjället så jag kan se vilken gas jag ger vid mappning (jag har zeitronix övervakning med logg). Den signal jag har idag ger 5V vid fullgas o det är ju kul... Vilken bilmodell har detta så jag kan plocka en sådan från skroten? Hälsningar _________________ Jonas Hermansson |
||
|
Många TPS är ju bara en linjär potentiometer som ger signal mellan jord och referensspänningen (tre tåtar, jord, referensspänning och utsignal).
Det som kan strula är att hitta en som har samma axelanslutning osv, elektriskt är det inget speciellt. |
||
|
Re:
De äldre är bara strömbrytare (stift 1-2 eller 2-3) som berättar för motorstyr om det är tomgång, fullgas eller mittimellan som gäller. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re:
Det ska inte vara några problem att samla på sig massor av varianter med kontinuerliga TPS på skroten, men letar du bland mer än 20 år gamla bilar så ökar frekvensen av kontaktbrytare. Gissningsvis är det väldigt vanligt med kontinuerlig TPS på system med OBD-II (dvs från ca 95 och senare). Men så nya så de har E-gas blir för krångligt (TPS kan vara inbyggt i stegmotorn och jox). Småmazdorna jag leker med har kontinuerlig TPS från 94-05, innan dess var det bara kontinuerlig på de med automatlåda, så det kan se ut lite hur som helst innan 95 (jag gissar att OBD-II kräver mer koll eller så sammanfaller det bara med utveckling). |
||
|
Re: 5V pot
0 och sedan 5V så det blev en fyrkantsvåg del grose. ok! 95:or ODB-II och uppåt. Plockar på mig lite och provar. Tack ska ni ha. _________________ Jonas Hermansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
5V pot
|
1 besök senaste veckan (1028 totalt) |