| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dela på drivknut? WTF!
|
7485 besök totalt |
|
Dela på drivknut? WTF!
Jag har försökt få isär den här till och från under ett par kvällar nu. Innan jag sätter vinkelslipen i aset och dödar den pga bristande tålamod tänkte jag försöka ge rejsa en chans att rädda mig. Hur delar man den? Har provat att vinkla drivaxeln max och försökt "pilla ut kulorna" men de vägrar flytta på sig (Nej, Steffe! ).
Så, hur gör man?
|
||||||||
|
Finns två varianter, antingen sitter en snäppring invändigt eller så sitter det en ring som skall expanderas med utåtgående låsringstång, den bör isf vara synlig i någon av dikena inne närmast axeln.
Första typen gäller att ha rätta knycket, vi använde en dubbelmutter och glidhammare på de yttre knutarna när jag jobbade på nissan. Vad kommer denna axel från för bil? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
|
Re:
Lincoln Mark VIII
Där sitter en låsring som skall expanderas, men axeln är ju låst bakom själva knuten också. Dvs när låsringen (som man för övrigt ser på bilderna - sitter någon centimeter från knuten på drivaxeln) är borttagen kan man trycka in drivaxeln ca 2cm bakom knuten men inte dra ut den. |
||||||||
|
Tvätta först, fotografera sen ur lite fler vinklar så kan det nog tipsas om hur du ska få ut stålet ur ringen med kulorna
Kolsyreis eller ett par kolsyresläckare kan ju vara bra att ha till hands senare. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Sure, jag kan tvätta lite noggrannare (iof renare nu än på bilden ovan). Hade bara en gammal bild men kunde inte se änden på drivaxeln trots att knuten var renare.
Återkommer efter helgen |
||||||||
|
Re:
exakt, på mina är det en "rund låsring" som fjädrar inåt i ett djupt spår om man klappar till på knuten lite lagom med en studsfri plastklubba. kan kräva lite övertalning/våld ibland.
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||||
|
Yttre knuten på BMW sitter med en segersäkring som man måste använda en tång för att lossa. Så man måste plocka ut kulorna för att kunna lossa den men när dom monterar knuten så valsar dom på en plåt som dammskyddet sitter på och det gör det omöjligt att vinkla knuten nog för att kunna dela den. Är det samma på den här med en separat plåt eller är det knuten i sig som gör att du inte kan vinkla den?
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Re:
Hade en Celica en gång som bara skulle jäklas där knuten satt på samma sätt! En rejäl välriktad smäll med valfritt slagdon så föll knuten i golvet och drivaxeln var kvar i handen!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
vag samma _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
|
Re:
Innerknuten är ikke samma som ytter på VAG. Ytterknuten har klämring mot ytter och fast ring inner. Där kan man ju demontera hela medbringaren och komma åt från baksidan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re: Dela på drivknut? WTF!
Du ställer dumma frågor. Det verkar som du bara vill demontera drivknuten för skojs skull och sedan montera ihop av frågan. Glöm det! Vill du seriöst demontera knuten försök att montera den utan att kulorna hamnar utanför, vips så har du löst ditt problem och står med drivaxeln och delar av knut i ena handen och kulor i andra. _________________ Roland Johansson |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dela på drivknut? WTF!
|
7485 besök totalt |