Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dela på drivknut? WTF!
7485 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dela på drivknut? WTF!

Jag har försökt få isär den här till och från under ett par kvällar nu. Innan jag sätter vinkelslipen i aset och dödar den pga bristande tålamod tänkte jag försöka ge rejsa en chans att rädda mig.

Hur delar man den? Har provat att vinkla drivaxeln max och försökt "pilla ut kulorna" men de vägrar flytta på sig (Nej, Steffe! ).

Så, hur gör man?
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Jag har själv faktiskt ingen aning men är inte yttre delen i flera delar?

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Tror du skall fokusera på att få bort drivaxeln innan du ger dig på att få ut kulorna.

MGB GT 1967
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Finns två varianter, antingen sitter en snäppring invändigt eller så sitter det en ring som skall expanderas med utåtgående låsringstång, den bör isf vara synlig i någon av dikena inne närmast axeln.

Första typen gäller att ha rätta knycket, vi använde en dubbelmutter och glidhammare på de yttre knutarna när jag jobbade på nissan.

Vad kommer denna axel från för bil?

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Få ut drivaxeln och sedan som det redan skrivits vinkla innerdelen av knuten mer och får ur kulorna.

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Finns två varianter, antingen sitter en snäppring invändigt eller så sitter det en ring som skall expanderas med utåtgående låsringstång, den bör isf vara synlig i någon av dikena inne närmast axeln.

Första typen gäller att ha rätta knycket, vi använde en dubbelmutter och glidhammare på de yttre knutarna när jag jobbade på nissan.

Vad kommer denna axel från för bil?

Lincoln Mark VIII

Där sitter en låsring som skall expanderas, men axeln är ju låst bakom själva knuten också. Dvs när låsringen (som man för övrigt ser på bilderna - sitter någon centimeter från knuten på drivaxeln) är borttagen kan man trycka in drivaxeln ca 2cm bakom knuten men inte dra ut den.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom bilden inte visar på det så måste jag fråga..
Har du inte tvättat rent knuten? om du gör det är väl chansen att se vad som låser det hela mycket större..

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tvätta först, fotografera sen ur lite fler vinklar så kan det nog tipsas om hur du ska få ut stålet ur ringen med kulorna thumbs up

Kolsyreis eller ett par kolsyresläckare kan ju vara bra att ha till hands senare.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Sure, jag kan tvätta lite noggrannare (iof renare nu än på bilden ovan). Hade bara en gammal bild men kunde inte se änden på drivaxeln trots att knuten var renare.

Återkommer efter helgen thumbs up
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Wärhner skrev:
Första typen gäller att ha rätta knycket,

exakt, på mina är det en "rund låsring" som fjädrar inåt i ett djupt spår om man klappar till på knuten lite lagom med en studsfri plastklubba. kan kräva lite övertalning/våld ibland.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Yttre knuten på BMW sitter med en segersäkring som man måste använda en tång för att lossa. Så man måste plocka ut kulorna för att kunna lossa den men när dom monterar knuten så valsar dom på en plåt som dammskyddet sitter på och det gör det omöjligt att vinkla knuten nog för att kunna dela den. Är det samma på den här med en separat plåt eller är det knuten i sig som gör att du inte kan vinkla den?

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

r-2 skrev:
Wärhner skrev:

exakt, på mina är det en "rund låsring" som fjädrar inåt i ett djupt spår om man klappar till på knuten lite lagom med en studsfri plastklubba. kan kräva lite övertalning/våld ibland.
https://rejsa.nu/im/_annat/6717_2011-02-16-dsc_0011.jpg

Hade en Celica en gång som bara skulle jäklas där knuten satt på samma sätt! En rejäl välriktad smäll med valfritt slagdon så föll knuten i golvet och drivaxeln var kvar i handen!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Cassius skrev:
r-2 skrev:
Wärhner skrev:

Hade en Celica en gång som bara skulle jäklas där knuten satt på samma sätt! En rejäl välriktad smäll med valfritt slagdon så föll knuten i golvet och drivaxeln var kvar i handen!

vag samma

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Babbe skrev:
Cassius skrev:
r-2 skrev:
Wärhner skrev:

vag samma

Innerknuten är ikke samma som ytter på VAG.
Ytterknuten har klämring mot ytter och fast ring inner.
Där kan man ju demontera hela medbringaren och komma åt från baksidan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Dela på drivknut? WTF!

Anders Jeppsson skrev:
Jag har försökt få isär den här till och från under ett par kvällar nu. Innan jag sätter vinkelslipen i aset och dödar den pga bristande tålamod tänkte jag försöka ge rejsa en chans att rädda mig.

Hur delar man den? Har provat att vinkla drivaxeln max och försökt "pilla ut kulorna" men de vägrar flytta på sig (Nej, Steffe! ).

Så, hur gör man?

Du ställer dumma frågor. Det verkar som du bara vill demontera drivknuten för skojs skull och sedan montera ihop av frågan. Glöm det!

Vill du seriöst demontera knuten försök att montera den utan att kulorna hamnar utanför, vips så har du löst ditt problem och står med drivaxeln och delar av knut i ena handen och kulor i andra.

Dela på drivknut? WTF!
7485 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande