Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 33, 34, 35 >> 93 besök senaste veckan (226683 totalt) |
Jag gillar det patinerade jag med. Kombinera det med frisk och uppdaterad mekanik, el och lagad kaross så blir det bättre nyskick.
Lacka de delar som behövs med matt lack som poleras lite halvdåligt på en del ställen. Cellulosalack om möjligt. Sen någon "bättring" med pensel och kanske lite rinn här och där för syns skull. Plus avsiktliga slag och repor i lagom mängd. Mossa bör framkallas. Eller går det att få det att växa lavar på denså är det ännu bättre? Hur gör man, smeta på lite filmjölk och låt stå ute några veckor? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Nog för att jag har några olika motorspår i tanke, men de håller sig alla till trecylindrigt och enmotorigt. Börjar jag bli gammal och konservativ?
Större kylare känns däremot mer realistiskt! Flyttar man batteriet borde det gå att få en rätt mkt större... Finns det någon speciell fördel med just 92:ans kylare? Min tanke var annars att gå på något "modernt" i aluminium. I övrigt så rullar rostlagandet på. Torpedväggens yttre plåt drar ut lite på tiden då den behöver finjusteras ytterligare innan jag är nöjd med passformen. Under tiden har jag passat på att ta tag i innerskärmarna. Klassisk före/efter: Därefter bara att upprepa på andra sidan: _________________ Ragnar Burenius |
||
Finns väl några nyare fina 3 pipiga skotermotorer mer rejält effekturtag Ett modernt cellpaket i lagom storlek spöar nog skiten ur 60 åt gamla kylare... _________________ Roland Johansson |
||
Gissar utan att kolla effektkurvor att en modern snöskootermotor har bredare register än vad originalmotorn har i alla fall. Men varför inte ta variatorn också? _________________ Roland Johansson |
||
3pipiga 2taktare från snöskotrar på 6-900 cm3 och 140-200hk...
Sök och du ska finna: http://www.skoterskrot.se _________________ Tord Ringenha11 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
problemet med en scootermotor är att varvtalet inte harmonerar med växellådan...nästa problem är längden..
det blir trångt under en kortnoshuv. sedan är även ljudnivån så hög att det skulle nog inte harmonera med en "glassbil" eller något för finåka... även registret ligger så högt för en scootermotor, om man måste dra från 4-5000 rpm blir det inte kul i längden.... titta här.. motorn är tom för lång för en långnos.. http://teknikensvarld.se/provkorning dom var även tvungen att specialtillverka en slutväxel.. om det finns något som passar med längden i en kortnos.. sen måste det strypas riält.. skulle hävda att det är lika mycket jobb att strypa en scootermotor med alla anpassningar, som att trimma originalmotorn.. är man ingeniör och inte vill fila men reta originalgubbarna så tar man originalblocket och fräser bort cylinderloppen.. sen finns det ett par "halvmoderna" cylindrar som skulle passa att sätta i utan för mycket jobb.. _________________ Truls Herland |
||
Fortsatt rivning av motorrum. Med batterihyllans rester avlägsnade visade det sig att det börjat rost mellan torpedväggen och dubbelplåten som håller styrväxeln. Svårt att laga med denna plåt på plats, således smides planer för borr och kap. Efter lite eftertanke före så blev dock början en Binky-inspirerad negativ fixtur:
Med denna tillverkad var det sedan "bara" att försöka hitta alla punktsvetsar och avlägsna plåten: Med tanke på att all plåt är helt obehandlad så är det tur att man inte konstruerade in så många sådana här slutna rum... _________________ Ragnar Burenius |
||
Kort uppdatering från rostlagaravdelningen.
Med styrväxelbalken borta gick det att konstatera att även denna del av torpeden var trött: Ut med gammal, in med nytt: Parallellt med detta så jobbar jag även med nedre hörnen av torpeden. Trötta även de... Torpedväggen tar lite mer tid än vad jag hoppats, men känns skönt att bli av med rötan. _________________ Ragnar Burenius |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 33, 34, 35 >> 93 besök senaste veckan (226683 totalt) |