Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 33, 34, 35   >>
93 besök senaste veckan (226683 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag gillar det patinerade jag med. Kombinera det med frisk och uppdaterad mekanik, el och lagad kaross så blir det bättre nyskick.

Lacka de delar som behövs med matt lack som poleras lite halvdåligt på en del ställen. Cellulosalack om möjligt. Sen någon "bättring" med pensel och kanske lite rinn här och där för syns skull. Plus avsiktliga slag och repor i lagom mängd.
Mossa bör framkallas. Eller går det att få det att växa lavar på denså är det ännu bättre? Hur gör man, smeta på lite filmjölk och låt stå ute några veckor?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Håller med Wankelsport.

All patina som går på denna glassätarbil ((=

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag har funderat. Det är acceptabelt att du struntar i patinan om du bygger en systerbil till denna


bild från Wikipedia

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



om man ändå håller på i fronten kan man även förbereda för 92 ans kylare..

om det trimmas kommer det behövas större kylare..


mvh
truls

_________________
Truls Herland
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4013


Trådstartare
Nog för att jag har några olika motorspår i tanke, men de håller sig alla till trecylindrigt och enmotorigt. Börjar jag bli gammal och konservativ?

Större kylare känns däremot mer realistiskt! Flyttar man batteriet borde det gå att få en rätt mkt större... Finns det någon speciell fördel med just 92:ans kylare? Min tanke var annars att gå på något "modernt" i aluminium.

I övrigt så rullar rostlagandet på. Torpedväggens yttre plåt drar ut lite på tiden då den behöver finjusteras ytterligare innan jag är nöjd med passformen. Under tiden har jag passat på att ta tag i innerskärmarna. Klassisk före/efter:



Därefter bara att upprepa på andra sidan:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Ragnar skrev:
Nog för att jag har några olika motorspår i tanke, men de håller sig alla till trecylindrigt och enmotorigt. Börjar jag bli gammal och konservativ?

Större kylare känns däremot mer realistiskt! Flyttar man batteriet borde det gå att få en rätt mkt större... Finns det någon speciell fördel med just 92:ans kylare? Min tanke var annars att gå på något "modernt" i aluminium.


Finns väl några nyare fina 3 pipiga skotermotorer mer rejält effekturtag

Ett modernt cellpaket i lagom storlek spöar nog skiten ur 60 åt gamla kylare...

_________________
Roland Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4013


Trådstartare
Scootermotor är ett av spåren jag klurar på, men motorer gjorda för variator har ofta j-vligt smalt register...

Apropå motor så åkte nuvarande ur:


Röstläget ser rätt ok ut:


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Ragnar skrev:
Scootermotor är ett av spåren jag klurar på, men motorer gjorda för variator har ofta j-vligt smalt register...

Apropå motor så åkte nuvarande ur:


Röstläget ser rätt ok ut:



Gissar utan att kolla effektkurvor att en modern snöskootermotor har bredare register än vad originalmotorn har i alla fall. Men varför inte ta variatorn också?

_________________
Roland Johansson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Båtmotor? Finns ju väldigt många att välja mellan, alla möjliga storlekar, cylinderkonfigurationer och effekter.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13383



3pipiga 2taktare från snöskotrar på 6-900 cm3 och 140-200hk...

Sök och du ska finna: http://www.skoterskrot.se

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8076



Triumph Rocket, 3 cyl, 2,3 liter, 150 hk /220 Nm
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



problemet med en scootermotor är att varvtalet inte harmonerar med växellådan...nästa problem är längden..

det blir trångt under en kortnoshuv. sedan är även ljudnivån så hög att det skulle nog inte harmonera med en
"glassbil" eller något för finåka...

även registret ligger så högt för en scootermotor, om man måste dra från 4-5000 rpm blir det inte kul i längden....

titta här.. motorn är tom för lång för en långnos..
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-saab-96-zrt-800-173151/

dom var även tvungen att specialtillverka en slutväxel..

om det finns något som passar med längden i en kortnos.. sen måste det strypas riält..

skulle hävda att det är lika mycket jobb att strypa en scootermotor med alla anpassningar,
som att trimma originalmotorn..

är man ingeniör och inte vill fila men reta originalgubbarna så tar man originalblocket och fräser bort cylinderloppen.. sen finns det ett par "halvmoderna" cylindrar som skulle passa att sätta i utan för mycket jobb..

_________________
Truls Herland
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4013


Trådstartare
Fortsatt rivning av motorrum. Med batterihyllans rester avlägsnade visade det sig att det börjat rost mellan torpedväggen och dubbelplåten som håller styrväxeln. Svårt att laga med denna plåt på plats, således smides planer för borr och kap. Efter lite eftertanke före så blev dock början en Binky-inspirerad negativ fixtur:


Med denna tillverkad var det sedan "bara" att försöka hitta alla punktsvetsar och avlägsna plåten:


Med tanke på att all plåt är helt obehandlad så är det tur att man inte konstruerade in så många sådana här slutna rum...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



Visserligen en fyrtaktare, men Truimph speed triple. Rocket3an som någon föreslog vore bra om man ska ha bakhjulsdrift, då den har kardan.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1827



Citat:
Nytt elsystem, motorn ur osv.


thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4013


Trådstartare
Kort uppdatering från rostlagaravdelningen.

Med styrväxelbalken borta gick det att konstatera att även denna del av torpeden var trött:


Ut med gammal, in med nytt:



Parallellt med detta så jobbar jag även med nedre hörnen av torpeden. Trötta även de...






Torpedväggen tar lite mer tid än vad jag hoppats, men känns skönt att bli av med rötan. thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Kulturgärning!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3370



MaZ skrev:
Kulturgärning!

Vackert!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2315



Sonett7 skrev:
MaZ skrev:
Kulturgärning!

Vackert!


Instämmer...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Blir nästan sugen på att hoppa in i rostlagarträsket igen ......

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4013


Trådstartare
Kul med hejarop! thumbs up

Idag var det styrväxelbalk som stod på agendan. Tog sin tid att fräscha till den, och lite småpilligt att få dit den bra.





Lite finslip på det så!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 33, 34, 35   >>
93 besök senaste veckan (226683 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande