Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8844 totalt) |
Möte idag på Mantorp ang buller...
Idag hölls det möte på Mantorp park angående bullret från banan.... http://www.corren.se/nyheter/mjolby- Undrar hur det kommer att sluta.? _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
Jag tycker dom gör rätt i att klaga dvs om dom bodde där innan Mantorp Park
startade sin verksamhet 1969. Dom som flyttat dit efter att banan byggdes & sen klagar måste ha nått fel. Man flyttar väl inte nånstans utan att undersöka miljön i sitt närområde ![]() Som exempel tittade jag på ett hus som låg ca 500m från en speedway anläggning enligt mäklaren lät det lite men inte så mycket. Vi gjorde helt enkelt så att vi åkte till huset en tävling helg. Konstaterade att det lät för mycket för oss & köpte helt enkelt inte fastigheten. Skulle jag gjort som många av dom som klagar skulle jag köpt fastigheten för att sedan försökt få verksamheten nerlagd..... Men gemene man verkar ha mer än en skruv lös då dom antingen inte kollar upp sin omgivning eller hoppas på att kunna stoppa all verksamhet som dom upplever som störade & det är ju långt ifrån bara motorsporten som drabbas. Åtal för slöseri med samhällsresurser & höga bötesstraff borde vara lämpliga påföljder Så kanske dom lär sig att kontrollera först. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Det är väl inte så illa att de har ett möte öht iaf?
Att ventilerandet av åsikter kommer ut är bara bra. Intressant åsikt att Musiken på kvällstid upplevs mycket värre än ljud från banan på dagtid. Men vad Miljönämnden hittar på betyder allt. Falkenbergs situation är vi inte så intresserade av (10 tävlingsdagar per år). |
||
Är det 95 db som gäller inom Speedway också?
Jag bor inte alls långt ifrån en bana och kan inte tänka mig att det är några 95 db. Verkar vara betydligt högre. Dessutom kör de till ca 21,30-22 vardagskvällar om det varit många omstarter.. Nu klagar jag inte eftersom jag inte störs av det ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
Re:
Det är sällan det finns färdigtuggade verksamhetsregler, och ofta är verksamheten inte konstant över tid. Att skapa nya regelverk för varje miljöpåverkande verksamhet är inget man vill göra alltför ofta. En mix av hårda riktlinjer och en haltande tillståndsverksamhet, där godtycket ibland är positivt, ibland negativt. Bilprovningen är lite likadan i mina ögon. |
||
- Ni måste respektera att det finns väldigt många som störs av motorbanan. Det går inte att stå utomhus och prata hemma hos mig i Viby. Man måste skrika. Så är det varje helg under sommaren. Ni gör ett stort fel om ni inte tar detta på allvar, sa Johan Lindgren mot slutet av kvällen.
Jag har förståelse om det några helger på året kan höras "lite grann" från banan, men att folk ska behöva skrika till varandra känns väl inte riktigt rimligt? Jag gjorde för skojs skull en sökning på Google maps för att se avståndet från banan till Viby. ![]() Precis som Michael Bäck skriver så undersöker man väl området kring fastigheten man tittar på innan man slår till. Eller är jag helt ute och cyklar? _________________ Olle Erixon |
||
Re:
Har väldigt svårt att tro att ljudet från Mantorp låter mer än vad E4an gör i detta fallet. _________________ Carl-Johan Sjöberg |
||
Re:
Ibland har de mindre tävlingar på vår lilla lokala crossbana här. Jag kan intyga att musiken i pauserna stör mer än motorljudet (och den som valde ut låtarna borde skjutas...). _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Jag lägger till min vanliga käpphäst: Var är SBF??!!?!
SBF är det förbund som ska främja och stödja svensk motorsport. Varför uttalar sig inte SBF om Mantorps historia, om hur viktig verksamheten är för motorsverige, om de regeländringar som faktiskt gjorts, etc? Varför är inte SBF närvarande och stödjer Mantorp Park i denna diskussion? Som medlem anser jag att detta är en typisk verksamhet som SBF skall ägna sig åt: Stöd våra svenska banor då de är i konflikt och verksamheten hotas. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tråkigt att sådant gnäll pågår. Ibland handlar det inte om att folk är idiotiska utan snarare tvärt om tyvärr.
De köper billigt pga buller, klagar så bullret försvinner och säljer med vinst. Det finns vissa som hoppas på det och vissa som lyckats. ![]() Hoppas att folk med vett kan påverka det hela åt det positiva _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||
Jag sympatiserar inte överhuvudtaget med folk som flyttar in som "granne" till en motorbana och sedan kvider, det gör även mig upprörd. Och att han får stå och skrika i trädgården när det föregår en ordinär trackday på banan är ju rent skitsnack, jag menar vi som är på plats i depån behöver inte skrika osv.
MEN skärmdumpen som visas i tråden pratar om 2.9/3.1 km och skall man vara lite ärlig så tar väl inte ljudet annat än fågelvägen? Och då är det betydligt kortare i ett fall där "grannen" bor i fel sida av Viby ![]() Utan att vara insatt i SBF:s agerande i olika frågor kan jag verkligen tycka att det hade varit på sin rätt om dom stöttade dom utsatta banor som finns i sverige (typ dom flesta) Likt en fackligt ansluten kan få hjälp och stöd i en ansträngd situation på arbetet. Dom har både resurser och vetskap (tror jag) i frågan som troligtvis skulle kunna vara värdefull i olika tvister. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Om jag ståR på post i slutet på rakan så hör jag öht eller så gott som inte bilarna som kör i Parisern. OCh jag lovar att jag har stått där i alla väder och vindförhållanden. Jag hör faktiskt inte E4an heller speciellt mycket. Hur skall man då kunna höra Banans bilar på en trackday över huvudtaget?
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Kan tänka mig att det låter rejält även i Viby när dom gör dragrace men knappast under bankörning! och att dom måste skrika till varandra beror nog mer på att dom har hörselskador isf
![]() _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
Jag kommer att bygga en bil med fullt konsertPA, den kommer att stationeras på lämplig plats när motorarrangemang som jag gillar körs.
Nån som vet mellan vilka frekvenser ljudmätningarna på tex Mantorp sker? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Varför inte åka och ställa sig i Johan Lindgrens trädgård en läplig dag och kolla om det stämmer. !
Går ju pra att prata i depå möjligen förutom vid Dragracing. Han förväxlar säkert ljudet med någon som pressar på E4an ibalnd också, Alla sånnahär diskutioner o klaganden handlar ju om att någon tycker motorsport är onödigt för de själva är inte intresserade _________________ Henrik Petersson |
||
Re:
Varför det inte finns en intresseorganisation för banägare, är ett mysterium för mig. Finns mängder med crossbanor som kunde vara med också. Det handlar om att ha en god relation med omgivningen också. Det får man med ungdomsverksamhet, öppenhet osv. Samtliga banor borde ge alla högstadieelever på närliggande skolor årskort. Skulle förmodligen dra dit mer folk som käkar glass samt betalande föräldrar, förutom att bättra på relationen med omgivningen. _________________ Per Ferm |
||
Re:
Sen finns det banägare som har positiva sammarbeten, och inte vill väcka upp frågor om hur jobbigt det kan bli om den lokala kommunen kommer att hantera det lika hårt som andra. Samordning innebär ju sällan att den slappaste tillämpningen blir norm. Men snackas det inte lite om slappare bullerregler för en del bostäder framöver (går garanterat inte att applicera på befintliga bostadsinnehavare)? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8844 totalt) |