| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Baffla Mitt tråg
|
3 besök senaste veckan (7665 totalt) |
|
Baffla Mitt tråg
Hej. Jag skulle uppskatta hjälp med att baffla mitt tråg. Insidan av tråget.
Undersidan
Pickupen. Bilden tagen bakifrån bilen som har motorn tvärmonterad.
Känner mig inte bekväm med tanken av rörliga delar i tråget utan vill svetsa dit plåtar för att förhindra oljan att röra sig bort från sugen. _________________ /Klas Pihl |
||||||||
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
Jag skulle vilja säga att man bygger som en plåt som bildar ett "tak" över den djupa delen av tråget.
Det ska ungefär samma höjd som en grunda delen, så tänk dig att du bygger ut som ett tak från där den grunda delen går över och blir djup. Sen borrar, eller lämnar spalt, runtomkring "taket" så att oljan kan rinna ner där. Gärna buckla det lite i mitten så oljan rinner mot mitten och sen ner i nåt litet hål. På det här sättet så kommer oljan att rinna ner under "taket" men hålen är för små för att släppa ut en stor mängd olja på kort tid. Därför kommer "taket" att hålla kvar oljan under temporära sidokrafter. Självklart görs ett hål lagom stort för sumpen att gå ner i. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
Räcker inte 4,5 liter..
Vad mer är det du inte gillar? Kan väl säga att det sitter på många Volvo motorer som körs i diverse tävlingar, har vad jag vet suttit på några bilar som tagit SM guld också
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
_________________ Björn Johansson Scandinavian customs |
||||||||
Så är i princip mitt tråg konstruerat till min längsmonterade C20XE maskin. Här är några bilder:
Dvs det är bara ett "tak" över där den djupare delen är, annars är det "tomt" inuti. Det ska fyllas med 5L och jag fyllde i 5l vatten för att testa, och nivån ligger alltså precis ovanför (kanske 3-4mm) "takets" höjd så troligtvis när allt är i full fräs, är nivån precis under taket, och därmed är det "fullt" i den djupare delen. Det har funkat kanon upp till mig veterligen 1.4g i sidled (vad som uppmätts iafl). I tillägg har motorn en s.k. "windage tray" som tar hand om turbulensen kring vevaxeln. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
Tack för alla svar.
Är det såhär du menar Michael? (grått plåt, svarta hål, rött svets)
Hur vet jag hur stora hål jag bör borra? Borde det ur skvalpsynpunkt inte vara bättre att ha helt täta skarvar mot trågets väggar och satsa på något större hål i mitten? Ha "taket" lätt sluttande mot sugen? I manualen kallas plåten under vevaxeln baffle plate. Fyller den någon funktion för att hindra att oljan skvalpar omkring eller mest för att "lugna" oljan på väg ner? Tillägg: Taket verkar ju vara en fantastiskt effektiv och enkel lösning. Varför ser man inte tak från fabrik på fler sportiga bilar? Finns det någon nackdel? Finns det risk att tråget slår sig när man svetsar hela "baljan"? _________________ /Klas Pihl |
||||||||
|
Jag skulle nog inte helsvetsa runt om utan sömsvetsa, 2-3 cm svets och sen 4-5 cm mellanrum.
Då får oljan även lättare att ta sig ner i den djupa delen igen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
svetsarna är av undemålig kvalitet. han som säljer dem säger att de spricker och lossnar p.g.a vibrationer. i en bilmotor!? konstruktionen i sig tycker jag undemålig. tycker själva volymen där pickupen sitter verkar för liten. jag tror inte att 4 ,5 liter rymdes med om man gick efter stickan.. trotts oljekylare så rusade oljetempen iväg med detta tråg.. vilket det inte gjorde med andra typen av tråg med två stora klaffar.. detta är min erfarenheter. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
|
"baffle platen" är väll till för att vevaxeln inte skall piska upp skum av oljan och för att olja på axeln väger samt ger obalans.. ( förmodligen knappt mätbart, men ändå.. alla bäckar små..
)
sök lite på forumet, var uppe nyss med lite bilder på olika tråg... kolla även om inte spoon, toda eller någon liknande "hondatrimmare" har bafflade tråg då kan du ju "kopiera" hur de gjort.. finns ju NSXserie i japan å de lär garanterat köra bafflat och de e ju garanterat räknat på vad som är bäst..
lite bilder från nätet.. http://www.aspecproducts.com/all_pro lite bilder på spoontråg m.m.. http://honda-tech.com/zerothread?id= _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Har du några bilder på det då? Håller själv på att bygga ett bafflat tråg
Alltid intressant med olika lösningar
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
Jag tar mig friheten att svara också. Jag tycker inte du bör borra hål längs kanten som du ritat in. Lämna bara 1-2mm spalt runtom kanterna, det räcker. Så är min gjord och det funkar klockrent måste jag tillägga. när jag såg den trodde jag aldrig det skulle räcka, men det gör det konstigt nog. Sughålet bör göras så litet som möjligt så du får ner sugen. Lämna inte onödiga hål nånstans, det räcker med spalter och att punkta ihop (med bra genombränning obs!) taket mot sidorna.
Den ska egentligen heta "windage tray" med syfte att lugna ner luftströmmarna runt veven så oljan inte skummar helt enkelt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
Vad är vitsen med att ha spalt i ytterkanterna och ett minimalt hål runt sugen? om det skvalpar är det ju runt kanterna det skvimpar upp. Är enda hålet i mitten vid sugen borde ju oljan utan problem kunna rinna ner till sugen men inte skvalpa ut.
Att svetsa runt hela kanske är overkill samt riskabelt men ska jag inte försöka göra glipan så liten som möjligt? Skiss #2: En lutning mot mitten/sugen på några få grader
(Jag är glad över alla bidrag och tips och jag tar dem till mig. Försöker förstå resonemangen bakom era idéer. ) _________________ /Klas Pihl |
||||||||
|
Skvalpplåtar
Hej Försöker lägga upp några bilder på min X-flow sump Spalterna i kanten har nog uppstått då någon tagit bort plåten och sen slarvat lite vid svetsningen Rymmer knappt 4 lite inkl litet filter. Även sugröret är moddat så att det suger mitt i sumpen. Det lilla hålet är avsett för oljestickan
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||
Ja, jag tänkte likadant som dig när jag fick den, att det är ju runt kanterna det ska vara tätt! MEN det faktum att det fungerar, gör ju att jag tror att det ska vara så. Oljan är ju heller inte lika flyktig som vatten, och det rör sig kanske inte så fort, så man har ett "tidsfönster" inom vilket man har en bra tillförsel av olja. Som sagt, i Parisen på Mantorp har jag ca 1.2-1.3g i fyra-fem sekunder konstant utan problem. Bengts tråg verkar vara gjort med precis samma princip som min. Extrahålet i min är ju för stickan om det inte var uppenbart. Att ha det slutta aningen mot hålet kan kanske vara bra, min är inte sån, och det verkar funka ändå. Komplicera inte till det onödigt! Jag har även sett tråg med en spalt längs mitten som är som en "grav" kan man säga, där olja som rör sig från ena sidan till andra "fastnar" och rinner mot sug-hålet. Botten i graven sluttar ju då mot sug-hålet. Jag kan rita upp det om du vill i en bild så är det lättare att fatta. Jag tycker din senaste skiss verkar vettig, men lämna några millimeters spalt runt om här och där. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
spm sålde det förut, men tror inte att han gör det längre..misstänker att dett var ett par haverier med sådana.. det har två mkt större klaffar som sitter på varje sida av tråget.. tror det rymde ca 6 liter.. OM jag kommer ihåg kan jag ta en bild.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Baffla Mitt tråg
|
3 besök senaste veckan (7665 totalt) |