| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Jättehjälp!! Elvattenpumpen öppnar och stänger spridarna!!
|
2722 besök totalt |
|
Har upptäckt att vattenpumpen stör spridarna på bilen... Pumpen är en Meziere och sprutet är ett electromotive. Det började med att pumpen kopplades på sprutet i GPoutgången (general output nånting... dvs vattenpump tex ).
När vattenpumpen sattes igång med motorn avstängd, kunde man konstatera ett "tickande" ljud och det härleddes till att spridarna öppnade och stängde lite som de ville. Spridarna styrs ju av trigghjulet (i stål) och givaren (med skärmad kabel som är jordad i sprutet) som sitter monterad ca en decimeter från vattenpumpen (i en aluplatta modell styv!). Div felsökning har gjorts genom att tex plocka loss givaren och föra den närmare vattenpumpen (vilket resulterade i ännu snabbare spridaraktivitet). Vidare kunde man konstatera att ju närmare triggskivan man höll sensorn, desto mer tick. I dagsläget sitter den ca 3-4 mm från hjulet, motorn går ändå men det hade kännts bättre att följa rekommendationerna ang. avståndet - 1mm. Har även testat att hålla givaren på andra positioner runt triggskivan, men med samma resultat. Dvs oavsett om man flyttar fästet till annan punkt på triggskivan så finns störningarna kvar. Vad ska man göra?
om det är samma problem när motorn är igång vet jag faktiskt inte men oavsett vad, ska inte problemet existera nu heller.
Kan rejsaeliten kanske ge mig lite tips? Har även testat att linda in både givare och pump i folie men utan framgång... |
||||||||
Det glömde jag säga - i dagsläget är inte pumpen kopplad på GPon utan sitter istället på samma port som bränslepumparna. Hur mycket ström jag tar ut vet jag inte exakt, men vattenpumpen är kopplad via ett relä - jag driver alltså inte pumpen med hjälp av sprutet. |
||||||||
|
Koppla bort pumpen från sprutet helt och hållet och kör den på en egen manuell switch ?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
mmm testa att köra pumpen på egen ström en gång så vet du om du belastar utgången för mycket.. det är så pass snabbt gjort. Man kan ju alltid hoppas att det är så enkelt så slipps det jobb med avtstörning o annnat elände.
_________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Genererar vattenpumpen nåt magnetfält som påverkar givaren?
Kan du vinkla vp 90 grader åt nåt håll (vet att det kan vara svårt) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Till att börja med:
Testkör pumpen direkt från batteriet för att utröna om det är strömförbrukning eller magnetfält från pumpen som stör spridare. Med lite tur är det bara elförsörjningen som spökar och triggar spridare. Då bör du koppla matningen till pumpen med egen strömkabel direkt till batteriet och bara trigga reläet med strömmen till bensinpumpen (alternativt köra pumpen med egen switch i kupén, egentligen dålig idé då man kan glömma sätta på pumpen) om det är pumpens elektriska fält som stör Hall-givaren bör du flytta pumpen ifrån givaren och givarens kablage. Hur mycket ström drar pumpen? Den borde dra rätt mycket...dom brukar vara stora. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Det är inte nåt knas med relät då (inte för jag förstår varför det då skulle bli annorlunda när sensorn flyttas närmare och längre från pumpen)? Krypströmmar och störningar kan ta de mest konstiga vägar.
om Pumpen stör magnetiskt så blir det väl att fundera på annan plats för den (en av fördelarna med elpump antar jag). Men det finns säkert andra sensorer som inte är lika känsliga, men att prova sig fram är ju ingé skoj. Du verkar ju ta det lungt och metodiskt iaf
|
||||||||
|
Knappast magnetfältet som stör. Snarare ledningsbundet... Testa att montera en rejäl "avkopplingskondensator" mellan pumpens +terminal och jord. Jorda alla prylarna i samma punkt. Annars får man filtrera "ingångarna" till sprutet. Iofs osannolikt att dedicerad bilelektronik ska vara så känslig.
Nå't fishy är det...
|
||||||||
|
Re: Jättehjälp!! Elvattenpumpen öppnar och stänger spridarna
Jag körde bara några 10 delars spel på min HPV3:a. Hur har du jordat allt då? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
ni är alldeles för avancerade grabbar...
Miataninja o undertecknad löste det på bästa scoutmanér! Silvertejp och plåt och vips så var störningarna borta!
|
||||||||
Bara att gratulera! McGyver-lösningar fetäger! (Jag jobbar lite med avstörning och EMC-grejer och kan intyga att det ibland är lite svartkonst... Man lär sig hela tiden...) Fast detta lät konstigt. Det ska inte vara så lätt att störa ut bilelektronik.... |
||||||||
Det ska inte vara möjligt att stjäla bilar med elektroniska startspärrar heller, men vi verifierade funktionen på det egenkonstruerade EMC-filtret (dvs plåtbiten) genom att upprepa försöket såväl med som utan plåtbit ett par gånger, utfallet blev störningar i 100% av fallen utan EMC-filter (bra ord!) och i 0% av fallen med EMC-filter (vi kanske borde patentera det!). [/url] _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Har ni hittat problemet eller har ni bara micklat med silvertejp utan att egentligen veta vad problemet är? om ni har gjort det sista rekomenderar jag att ni tar bort tejpen och drar om ledningar, risken är stor att problemet återkommer. Dra som sagt om kablaget till pumpen så den går på egen ledning och inte sänker sprutet, har man otur kommer problemet tillbaka när man anar minst. Annars kan man klä hjälmen i alufolie...det hjälper också. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
...jag anser att vi har hittat problemet. Vad säger du Jeppsson? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Jag instämmer. det kunde ganska snabbt konstateras att det var pumpen som störde givaren. Detta konstaterade jag redan tidigare då givaren plockades loss och fördes närmare pumpen - med snabbare spridarklick som resultat. Sladden för triggivaren går redan idag på andra sidan om motorn, där inga starka signaler finns. Trycker man sladden hårt mot pumpen (dvs håller den så nära som det bara nånsin går) kan man få liknande störningar, dock mycket mindre. Med tanke på att sladden ligger ett par decimeter ifrån nu, är risken i mina ögon obefintlig. |
||||||||
ok, så det var magnetiska störningar från pumpen som störde Hall-givaren alltså? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Yes! |
||||||||
Jeppsson provade att koppla pumpen direkt på ett batteri och den störde spridarna då också. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2722 besök totalt |