| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor-konvertera en motor...
|
28 besök senaste veckan (35041 totalt) |
|
I jakten på mer mos, blev jag slagen av tanken att det inte borde vara så svårt att montera kompressor på motorn... Och tillsammans med etanolkonvertering borde man även kunna ladda lite utan att kompsänka. Eftersom mina tidigare erfarenheter av detta är ytterst begränsade, behöver jag lite synpunkter på om detta kan fungera Motorn är en Zetec 1,8 som har ett omex 600 sprut, hade tänkt använda en Eaton M45 (sitter på minicooper s) målet är ca 200hk motorn har idag 145 (mer info om kompressorn nedan) http://www.blocket.se/vi/10369553.htm?ca=15_s http://www.eatonperformance.com/superchargers/M45.html Tanken var att montera kompressorn mellan generatorn och oljefiltret (röda pricken)
och att dra ett tryckrör upp till orginalinsuget. Hur gör man med laddtrycksstyrning förutom att se till att remskivan på kompressorn är lagom stor? Hur stor skillnad är det att köra på E85 och vanlig 98? kan man ladda mer utan att det spikar, och hur mycket vågar man ladda utan att öppna motorn och sänka kompet? Mvh / Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
en nackdel vid E85 är att det är svårt att höre när det spikar...
med turbo kan man ladda rundt 0,5-0,8 utan att kompsänka när du har ecu till at justera allt, men insugstempen är ju svinhög med kompressor, så det går nog inte att ladda så mycket! _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||||||
|
Kolla på www.lowbugetrides.com eller på www.stcs.nu där finns det en hel del om E85!
Tror nog att du kan ladda på rätt bra utan att sänka kompet men du behöver nog byta spridare och kanske pumpen med. Risken att det blir dyrare än vanlig sugtrimmning! 200 kusar borde inte vara så svårt i en Zetec. Kolla även på www.locostsweden.nu där är det en hel del som kör med Zetec:en PS. Riktiga motorer suger!
_________________ Stefan Karlström |
||||||||
|
Re:
_________________ Stefan Karlström |
||||||||
|
Så 0,5 är gränsen då, oavsett om man kör på E85 eller inte?
Att byta spridare är ett måste (dom ligger på gränsen redan), pumpen klarar sig ganska långt. Visst kan man skära ut en stålskiva och använda dubbla topppackningar men då vill man ju ladda mer och då måste man byta kolvar och stakar, osv... Givetvis är en 250hk@9000rpm sugmotor att föredra... men kompressor borde bli billigare än att sugtrimma, för att få upp min motor i 200hk måste toppen portas och planas, för att kunna ha tillräckligt vassa kammar (280 grader+) måste toppen byggas om till mekaniska lyftare. Och eftersom varvtalet då ökar, måste man byta till ARP bultar... Resultatet blir även att registret blir ganska smalt och man får ligga på varvstoppet hela tiden för att hålla ångan uppe... om jag inte har missat något viktigt??? så borde en kompressorkonvertering inte bli dyrare än: Kompressor 5000:- Spridare 1000:- Laddtrycksstyrning 1000:- Diverse fästen, rör och plåt+svetstråd 1000:- Mappning 2000:- Tot 10000:- Eller är det något jag missar? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Re:
Anledningen till att använda kompressor istället för turbo var att jag skulle slippa intercooler, visst blir insugstempen betydligt högre (som Kim Frederiksen skrev förut) men det sparar en massa jobb+ att det inte får plats någon IC i vettig storlek utan man i så fall måste använda en chargecooler, och släpa runt på all den extra vikt som det ger, tänkte jag försöka slippa. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Re:
Hehe
Med tanke på att du har motorn bakom bakaxeln... får du nog nöja dig med att eventuellt vara snabbare rakt fram någon gång (inte i sommar)
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Nu är jag långt ifrån expert på kompressor (heller...) men det vanligaste är att man ser till att få rätt laddtryck genom att välja rätt utväxling (dvs rätt remskivor).
När det gäller e85 är min erfarenhet att det är betydligt mer spikningstolerant än bensin men man kan fortfarande rasa en motor pga för höga cylindertryck och annat. I Caprin vi byggde med 24v V6 körde vi e85 på standard kompression (10.5:1 eller så), och vi laddade stadigt 1.2 bar. Orörd bottendel förutom o-ringade toppar. Men det var en rätt extrem motor... Att säga exakt var gränsen går utan intercooler är svårt men rimligen är 0,5 bar inget problem och det bör räcka för din effekt utan problem. Hur har du tänkt göra med insug/spjäll? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
Du glömde "det blir alltid dyrare än man tror faktorn" så multiplicera 10000 med valfri faktor mellan 1,5 och 2.0 så ligger du nog rätt till.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
Re:
Trodde man räknade med Pi för ombyggnad av fordon
Apropå kompressor så hörde jag senast igår om en Locostsweden klubben som sätter en kompressor på sin Opelmotor. Har för mig att det var en MB kompressor, kan dock ha fel. Fick uppgifterna lite snabbt över msn sent på kvällen. _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||||
|
Re:
Det låter bra! Jag har ju mc-spjäll på motorn nu, men vet inte om det kommer att fungera så bra att bygga plenum till dom? Spjällfjädrarna är så svaga att spjällen förmodligen kommer att öppnas av trycket... Tänkte använda något likanade det här (lånad bild)
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Re:
Jo, projekt kommer lätt upp i 1,5 x urprungsbudget... men om man inte budgeterar lågt från början, kommer dom aldrig att genomföras för att man inser att det blir för dyrt
Skall titta på locostforumet, alltid spännande att se hur andra löser problem man själv står inför... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Eaton M45 har ju använts för att för att tvångsmata Miatamotorer i många år.
Nu är ju Miatamotorer rätt lågkompade (8,5:1-9,0:1 för de tidiga 1,8 och 9,5:1 och 10:1 för de senare) Här är en som verkar rätt nöjd: http://www.cardomain.com/ride/206181 Att montera den "Hot Side" är enklast rent rörmokarmässigt men kompressorn får ett ganska varmt liv ovanför grenröret (men du verkar ha gott om plats där). |
||||||||
|
Re:
Ehm? Logikfel? Varför, givet att en turbo har bättre effektivitet, och därigenom mindre tempökning, behöver den en intercooler medans en kompressor med sämre effektivitet och högre temp skulle klara sig utan? Jag skulle om jag var du och av något outgrundligt skäl inte vill sug-trimma din Zetec, klämma dit en liten turbo typ från en 180hk 1.8 VAG motor helt klart enklast att genomföra i praktiken. De andra grejorna, nytt insug, spridare osv lär du behöva ändå. Små turboaggregat är billiga _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Tack, jag har tittat där. Det insuget dom har där hade varit fint att ha men det är lite dyrt...
Skall titta där, tyvärr har jag ju lite högre komp... Hade tänkt sätta den på insugssidan (tror den får plats)
Du har rätt, men jag är lite orolig för värmen som en turbo utvecklar. Och jag vill inte i dagsläget bygga om med IC, eftersom den i så fall täcker kylaren vilket kommer leda till ökad vattentemp, m.m. Sedan måste ju ett grenrör byggas om jag skall använda turbo istället vilket leder till mer jobb... Sugtrimma motorn till samma effekt och vrid med ett brett register blir DYRT... men hade givetvis varit att föredra. Kännns inte som att zetecen är en motor man vill slänga så mycket pengar på, Blir kanske en Cosworth-Duratec någon gång i framtiden...
Jag har sett att vissa har byggt så, fungerar detta även om man har kompressorn en bit från insuget? Alltså: trottel-kompressor-0,5m tryckrör-plenum... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Ja du kommer ju såklart att få "turbolagg" :P eller vad man ska säga.. Du får ju lagg med långa insugsvägar.
Men i gengäld slipper man steka kompressorn, vilket är bra. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
Re:
Du får gärna utveckla lite mer om vad som menas med att steka kompressorn (för mig som är okunnig) _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
28 besök senaste veckan (35041 totalt) |