Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente för konbana klart i Stockholm
1, 2   >>
2842 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Vi har nu fått klart att Stockholms Bilsportförbund har godtagit Lazzat MKs förslag för reglemente för konbana för år 2007. Reglementet gäller för samtliga klubbar inom Stockholms Bilsportförbund under innevarande år.
Vi kommer att få besök av representanter från förbundet där de kontrollerar att vi följer de regler vi själva satt upp.

Reglementet finns här:
http://www.stockholmsbf.org/Blankett/tav_reg_konbana.pdf

Besiktningsprotokollet finns här:
http://www.stockholmsbf.org/Blankett/bes_prot_konbana.pdf

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Starkt jobbat! En eloge till alla inblandade. thumbs up
Man hoppas att detta leder till att en enkel, riktigt rolig och lättillgänglig form av motorsport populäriseras.

Edit: stavn.

Rice and shine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

"Heltäckande klädsel av icke brännbart material" ?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
"Heltäckande klädsel av icke brännbart material" ?
Ja? Man ska inte ha bensinindränkt fleeceunderställ på sig utan hellre bomullströja. Dessutom ska man inte ha shorts och t-shirt.
Ungefär så är det tänkt...

Edit: Inser när jag läser mitt svar att det kan se "snorkigt" ut. Inte alls menat så!

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Tror han syftade på att icke brännbart blir lite svårt att få tag på, är den ringbrynja kanske ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

Vanliga rena hela jeans samt en långärmad bomullströja bomullsstrumpor skinnskor/raggarstövlar trädgårdshandskar(ofta bomull)och sist men inte minst en kruka........så får man ju köra i alla fall,inte seriösaste utrustningen men va f-n ;^)

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Går man på en strikt definition av icke brännbart så blir det ju lite märkligt. Bomull är ju brännbart. Men jag antar att det kommer tolkas som flamsäkert.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

meldert skrev:
Går man på en strikt definition av icke brännbart så blir det ju lite märkligt. Bomull är ju brännbart. Men jag antar att det kommer tolkas som flamsäkert.
Det finns anledning att vi varken skrev flamsäkert eller uttryckte det som "bomull" enbart.

Visst finns det saker som behöver justeras i texten till nästa år, men jag är glad att vi får chansen att köra på detta sätt i år.
Grunden i tänket har ju varit att hålla allt så enkelt och rakt det bara är möjligt. Vi vill att man ska ha kul med vanliga bilar utan att det blir farligt för en själv och omgivningen.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Nice! Bra jobbat, slalom är kul!

thumbs up

Tidigare var det snack om maxhastighet i fasta siffror men det har ni alltså tagit bort nu och det ska vara tävlingsledarens bedömning som gäller?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Lennart Hall skrev:
meldert skrev:
Det finns anledning att vi varken skrev flamsäkert eller uttryckte det som "bomull" enbart.

Visst finns det saker som behöver justeras i texten till nästa år, men jag är glad att vi får chansen att köra på detta sätt i år.
Grunden i tänket har ju varit att hålla allt så enkelt och rakt det bara är möjligt. Vi vill att man ska ha kul med vanliga bilar utan att det blir farligt för en själv och omgivningen.

Som jag sa, så är det väl inget problem, jag tror att alla förstår tolkningen som ska göras... Att kräva brandskyddsdräkt/ringbynja etc... faller ju på sin egen orimlighet...

Grattis till reglementet thumbs up bra jobbat!

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Läste igenom reglementet och det verkar lovande. Jag hoppas det blir en större gren, kolla på usa, där finns det ju massor med konbanetävlingar. Synd att det inte finns någon körplats närmare sthlm.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Det var bara uttrycket "icke brännbart" som lät konstigt i mina öron, svårt att få tag på asbestkallingar numera... Kul med ett reglemente iaf, hoppas det sprider sig åt sydväst också. thumbs up
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

Re:

Tord skrev:
Nice! Bra jobbat, slalom är kul!

thumbs up

Tidigare var det snack om maxhastighet i fasta siffror men det har ni alltså tagit bort nu och det ska vara tävlingsledarens bedömning som gäller?

Portavståndet är begränsat till 20 m i rak slalom och 25 m i undanmanöver.

Det är bra att reglementet uppdaterats men det återstår att se om det gör att få
till banor med flyt med så kort avstånd som 20m.

Ekerö
Här sen Apr 2004

Har läst igenom reglemenetet. Vet inte om det var jag som läste slarvigt, eller om det är så att det inte står något om max hastighet... Innebär det i så fall fri fart nu då, eller?

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

FEED ME skrev:
Har läst igenom reglemenetet. Vet inte om det var jag som läste slarvigt, eller om det är så att det inte står något om max hastighet... Innebär det i så fall fri fart nu då, eller?

Läs inläggen precis ovanför så diskuteras det där

Kungsängen
Här sen Jul 2004

Re:

FEED ME skrev:

Du får väl åka så fort du vill om jag fattat rätt. MEN hur fort kan du köra med 20 m mellan konerna?

Ekerö
Här sen Apr 2004

Re:

M3Jonas skrev:

Jo, visserligen så blir ju hastigheten en följd av hur tight konerna står, men så länge det inte står något om max hastighet så skulle man t.ex. kunna lägga in en "frifartsträcka" i mitten (likt BS Superstage) där man kan få trampa på lite mer...
Jag har svårt att säga så här teoretiskt vad det skulle innebära för hastigheter när konerna står med 20-25 meters avstånd...

Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

Re:

FEED ME skrev:
M3Jonas skrev:

Jo, visserligen så blir ju hastigheten en följd av hur tight konerna står, men så länge det inte står något om max hastighet så skulle man t.ex. kunna lägga in en "frifartsträcka" i mitten (likt BS Superstage) där man kan få trampa på lite mer...
Jag har svårt att säga så här teoretiskt vad det skulle innebära för hastigheter när konerna står med 20-25 meters avstånd...

Jag tolkar det som att längre "frifartsträcka" inte är tillåtet. Då bryter man ju mot regeln om max konavstånd.

Munsö
Här sen Dec 2004

Vi har normalt haft 14-16 meter i rakslalom, så 20 är iaf en förbättring.

BMW 325i -92
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Isåkare skrev:
Vi har normalt haft 14-16 meter i rakslalom, så 20 är iaf en förbättring.

så man kanske kommer hinna kasta i 3:an i hånglian nu då...

Men jag tycker att det är ruskigt bra jobbat och visar det sig att det blir för tight och låga hastigheter så går det förhoppningsvis att justera efter denna sommar.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
I diverse tyska tidningar finns ju uppgifter om hur fort bilar kan gå i slalom med 18 meter mellan konerna. Runt 70 km/h verkar inte ovanligt med sportiga bilar (Smart Roadster Coupe Brabus, exempelvis). 2 meter till mellan konerna gör stor skillnad.

1, 2   >>
2842 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande