Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Saab 900 grenrör
1, 2   >>
5325 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Saab 900 grenrör

Ända sedan jag var liten kille och pappa dundrade runt med sportavgassystem på vår Saab 900 turbo -80 har jag undrat hur de gjorde ljudet så speciellt på den modellen. På senare tid var det nån som sa att det var grenrörets konstruktion - så hur är det konstruerat?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Tämligen simpel konstruktion. Nu hittade jag ingen bild på ett T8-rör, så det får bli ett på min egen T16-motor. Principkonstruktionen är den samma:

Dvs, cylindrarnas gaser har minst sagt varierande väg att färdas innan de träffar turbon.
Men visst låter det gött! Tänk på att en 9000 och en gammal 900 har samma motorer men skiljer i utformning på grenrör och avgassystem. Följdaktligen skiljer ljudet sig radikalt mellan dessa. 9000 har något mer traditionell grenrörsdesign.

mvh/Ragnar

Vargön
Här sen Feb 2003

Jag har hört att det mysiga ljudet var pga längden på röret efter sista dämparen.....? Rätt eller fel kommer säkert visa sig i denna tråden
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Mats Karlsson skrev:
Jag har hört att det mysiga ljudet var pga längden på röret efter sista dämparen.....? Rätt eller fel kommer säkert visa sig i denna tråden

Mja, tveksam till denna teori då många trimmade 900or har en rad olika utformningar på avgassystem men ändå ett karaktäristiskt avgasljud. Men visst kan det bidra!

Min personliga favorit i 900-serien rent ljudmässigt är en 900S LTT 145hk med originalsystem. Av någon anledning låter den extra gött.

mvh/Ragnar

Vargön
Här sen Feb 2003

Citat:
Mja, tveksam till denna teori då många trimmade 900or har en rad olika utformningar på avgassystem men ändå ett karaktäristiskt avgasljud. Men visst kan det bidra!

Min personliga favorit i 900-serien rent ljudmässigt är en 900S LTT 145hk med originalsystem. Av någon anledning låter den extra gött.

mvh/Ragnar

Kan bara hålla med.... thumbs up
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för svaren. Även bilarna utan turbo låter väl så här bra, eller är det bara de med turbo?

Ja, t.o.m. Originalavgassystemet lät bra. Det är inte många bilar som kan stoltsera med det, att original låter bra från början.

Håller med om att 9000 låter klart mer "burkigt" och som en normal bil brukar göra, typ toyota eller nissan-ljudet.

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Det är bara turbobilarna som har denna typ av grenrör. Insprutarna och förgasarna har med traditionell utformning. Att alla gamla 900or låter lite säreget skulle jag tippa är en kombination av generell avgasutformning och ett ganska speciellt transmissionsljud.

Mmm... längtar tills jag kommer hem så jag kan starta upp 99an (turbo..) och lyssna lite på ljudet...

mvh/Ragnar

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:

Håller med om att 9000 låter klart mer "burkigt" och som en normal bil brukar göra, typ toyota eller nissan-ljudet.

Var och mappade min 9000 i måndags och lät en polare köra lite med den medan jag stod vid vägkanten och lyssnade... Till min förvåning låter den inte lika skönt längre nu när laddtrycket hoppat upp några pinnhål och det mulliga ljudet från 3"-systemet har bytts mot ett nästan knastrande/krasande/fräsande avgasljud Fast jag är ändå inte besviken när laddtrycksmätaren ligger på max och bilen slungas iväg

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Uhh...det är faktiskt lite bökigt att designa grenrör rätt. Jag har suttit senaste 7 timmar och modellerat grenrör till vår projektbil...som ni ser så måste man fortfarande möblera om lite för att få dit 4:ans cylinder (ska sänka 2:an och få den igenom hålet tror jag). Det är måna saker man måste ta hänsyn till:

- rördimension
- böjarnas radius
- rör ska gå ihop så sent som möjligt
- rör ska vara så korta som möjligt
- allt ska få plats i bilen
- det ska gå att svetsa ihop det utan att man måste skicka små människor in rören
- rören ska flyta ihop på ett bra sätt

Inte helt trivialt, speciellt om man har dubbla inlopp...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Så här blev resultatet:

Halland
Här sen Maj 2003

Beepbeep> Det där såg ju fint ut! Ser att ni gjort så att varannan puls ska gå till varannan sida i det splittade avgashuset, antar det är medvetet?

Sen ska det "bara" fixas till rör och svetsas ihop, hehe. Vad blir det för materialval?

mvh/Ragnar

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det verkar som om ni ska ha en twin-scroll turbo, därav viktigt att varannan puls kommer på varannan sida (typ)?

för övrigt ballt med cad-ade idéer, önskar att jag själv kunde göra så, det finns ju så många grejor man vill skapa, men svårt att uttrycka och sätta mått på det. Vore lättare med cad-program onekligen. Hursomhelst, det är ballt när man kan se det innan man producerar det...

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:
Vore lättare med cad-program onekligen.

*harkel* Kan säga att det tar "en stund" att lära sig CAD-system av den kalibern...den bra alltså. Mkt öva blir det. Men ok, skitkul när det lir bra och man får snitts på det. thumbs up

Själv är jag allt för mkt nybörjare än. Å då har jag helt fri tillgång till både värstingdatorer och PrOEng. som uppfattas som ett av de bästa, men även mest avancerade programmen.

Man BORDE sitta mer där...

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Det är en twin-scroll turbo, en Garrett GT40 (stor pjäs). Designen är bästa jag kunde prestera...tvivlar starkt att det går att göra kortarte/bättre med samma materialval och flänsavtånd. Ska gå igenom den och se om jag kan korta den lite till...eventuellt en cm kortare kan man göra den.

Det är cyllar 1 & 4 och 2 & 3 som går ihop, pga. tändföljden...då puttar dom på varsin port i turbon i jämn takt, annars skulle det komma två-och-två och då skulle merge-rören trycksättas vid turbon och adjöss hästkrafter.

Förresten, vad är det som får det att tro att det är gjort i CAD-program? :-) Allt är gjort i ett freeware renderare (oerhört kraftfull) som heter POV-Ray och designen är gjord i shareware modelleraren som heter Moray. Kan exportera det till Solidworks-format iofs. men ser ingen anledning till detta än...ska dock göra det bara för att köra ett FEM-analys på skite för att se var den ska stadgas i och med att rören kommer att "rinna" ner av sig själva när dom blr glödheta och belastas av tunga turbon.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:
Det är en twin-scroll turbo, en Garrett GT40 (stor pjäs). Designen är bästa jag kunde prestera...tvivlar starkt att det går att göra kortarte/bättre med samma materialval och flänsavtånd. Ska gå igenom den och se om jag kan korta den lite till...eventuellt en cm kortare kan man göra den.

Det är cyllar 1 & 4 och 2 & 3 som går ihop, pga. tändföljden...då puttar dom på varsin port i turbon i jämn takt, annars skulle det komma två-och-två och då skulle merge-rören trycksättas vid turbon och adjöss hästkrafter.

Kort är väl inte alltid nödvändigtvis bra. Viktigt är väl att ha hög gashastighet? Därav att kollektor bör vara lite kon-formad så gaserna accelererar? Men jag är ute på djupt vatten, kan egentligen inget om detta.

beepbeep skrev:

Förresten, vad är det som får det att tro att det är gjort i CAD-program? :-) Allt är gjort i ett freeware renderare (oerhört kraftfull) som heter POV-Ray och designen är gjord i shareware modelleraren som heter Moray. Kan exportera det till Solidworks-format iofs. men ser ingen anledning till detta än...ska dock göra det bara för att köra ett FEM-analys på skite för att se var den ska stadgas i och med att rören kommer att "rinna" ner av sig själva när dom blr glödheta och belastas av tunga turbon.

Jag trodde det med tanke på att när jag läser det du skriver här så ser jag ut ungefär så här:

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Hur är det egentligen man räknar när man designar ex-grenar? Längden av rören brukar man ju säga ska vara den samma, men räknar man då med den fysiska längden eller som när man i skolan räknade på tryckfall i rörsystem där en böj i så och så många grader likställdes med ett så och så långt rakt rör? Borde väl vara fysiska längden för att tajma pulserna? Visserligen kan ju då få olika tryckfall i rören men den största delen av energin i gaserna borde väl ligga i temperaturen...

Eller är jag ute och flummar nu igen?

mvh/Ragnar

Uppsala
Här sen Feb 2003

När det gäller turborör så är skillnader mellan fysiska längden på rör ganska oviktig. Viktiga är att man låter turbon sakta in avgaser så mycket som möjligt och inte grenröret, att man behåller så mycket värme i avgaser som möjligt genom rören (alltså så korta rör som möjligt) samt att sätta kollektorn så sent som möjligt och på det sättet inte trycksätta röret mer än nödvändigt.

Summa av kardemumma: har du turbo bil? Gör grenrör så kort och rak som möjligt...kör ihop allt så sent som möjligt. Orginal SAAB grenrör är jävligt bra i alla dessa avseenden förutom att den flödar dåligt.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...precis när man tror att man bra på en sak så inser man att man inte vet ett skit.

Röret jag har ritat är helt enkelt för långt, turbon skulle inte få plats i motorrummet så det var bara att svepa en Red-Bull till, sätta på Turbonegro på stereon och sätta sig framför datorn igen. Den här gången känns det som att det blev mkt. bättre...nya designen innehåller hälften så många böjar och är nästan dubbelt så kort.

Himla tur att man kan modellera det i datorn, det skulle gå åt blod svet och tårar (samt pengar) för att prova sig fram till bästa och kortaste designen. Nu är det bara att räkna ihop böjar och rör, lägga på 20% och ringa Damstahl :-)

Så här gick evolutionen till:

Första designen: (lång som fan, massa skarvar ... usch vad dåligt)

Andra designen: (insåg att den måste bli kortare, egenltigen ganska OK om än inte estetiskt tilltalande)

Tredje designen: (ommöblerad andra, alla onödiga skarvar borta, så mycket böj mot böj som möjligt, så korta vägar som möjligt, 1-4 kollektor lite dålig men det får duga...går inte att göra bättre för den storlek, snyggt också)

allt är naturligtvis byggt från raka rör och likadana 90-graders böjar med samma radie som Damstahl säljer (vissa är itusågade eller klippta på mitten för att få 45-graders böjar)

Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Westfield skrev:
Vore lättare med cad-program onekligen.

*harkel* Kan säga att det tar "en stund" att lära sig CAD-system av den kalibern...den bra alltså.

AL glömde ordet "lååååång" mellan "en" och "stund".... ;-)

Halland
Här sen Maj 2003

Ja det är ju en "viss" skillnad i längd mellan 1an och 3an
Utvinklingen från blocket antar jag beror på turbons storlek, right?

mvh/Ragnar

Uppsala
Här sen Feb 2003

Ragnar:

I och med att vi kör med lastbilsturbo så är inloppsflänsen vinklad 45-grader i förhållande till oljekanalen på dom, så jag får bygga därefter.

1:ans och 3:ans rör är olika långa, men det är turboladdad bil så det spelar mindre roll...dom ska bara vara så korta och strömlinjeformade som möjligt

Den här bilden visar hur turbon kommer att monteras senare:

Saab 900 grenrör
1, 2   >>
5325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande