Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lätta bilar roligare än tunga - oftast iaf
1, 2   >>
5516 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lätta bilar roligare än tunga - oftast iaf

Snackade med en glad Porsche 993-ägare (hej Särås ) och blev (positivt) chockad över vad lätt hans 993'a är, trots fyrhjulsdriftgrejs. Jag vill minnas att när jag var extreeeeeemt köpsugen på en 964 RS för många år sen att jag fick veta att de ligger på typ 1240 kg (i tjänstevikt?) eller nåt.

Hur mycket lättare är 993'orna på ett ungefär jmfrt med motsvarande 996-modeller? och jmfrt med 964? Rent allmänt har väl elvan lagt på kilon kontinuerligt under åren? En tom rensad elva från tidigt 70-tal.... mmmmmmmm gottis!!!!

Låg vikt är ball. Kika på Hondaklubbens resultat i Superstage häromdagen ( i eftersnacksforumet ). De går säkert så otroligt bra där pga fler anledningar. Men en av flera kanske är låg vikt? Tänk om VW släppt den där 180 hk 4WD Lupon.... den ville jag ha

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Nu ska vi på peka att jag är väldigt skeptiskt till vikten på min egen bil...
Samt att den inte är orginal vikt längre heller (stolar & lite annat)...
Men tror att realistiskt så väger den i krokarna runt 1300-1400kilo iaf(?)...

Vägde den på hjulstakorsets våg, och alla bilar jag vägt där senaste året har visat för lite med ca 50-120 kilo beroende på bil...
Lättast är ju faktiskt att få reda på en exakt vikt av nån som vägt in bilen, vem vet min pjäs kanske väger bly!?

Hur som helst så känns den relativt lätt, dock tyngre än Lupon men ändå som typ min f.d S2000...

Så ingen tror att jag verkligen är säker på vikten, men som sagt mot Magnus M3 & min RS4 är den iaf lätt... Så pass säker är jag iaf...

Angående tjänste vikt hade jag och Magnus en diskusion, hur vida är det tjänstevikt tom bil?
Har för mig att det är med typ 2 personer i bilen (a ca 80 kilo) och viss bensin och pakning?
Eller hur var det!

För övrigt Magnus, jag har inte en Porsche, det är en Bubbla 993 4S...
/Jimmy

Typ 1250 på vågen i hjulsta var det när jag stanade där en väldigt tidig morgon på väg till Stockholm sör övrigt...
Så inte tjänstevikt enligt reg papper...

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har för mig att 996:an blev lättare än 993:an. Men annars är det oftast så att nyare modeller blir tyngre och tyngre.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag är inte alls säker. Men för mig har tjänstevikt varit 67kg förare och 75% tank. Men jag kan inte säga vad jag fått det ifrån.

(bensin väger ungefär 0.76kg/liter)

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Surfat och letat vikter, hitar bud på allt från 1290kilo (!!!) till 1400kilo jämnt på bara bilen orginal med 4S karosen och 4wd...
Letar vidarare efter exakta vikter nu...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11960



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Jag är inte alls säker. Men för mig har tjänstevikt varit 67kg förare och 75% tank. Men jag kan inte säga vad jag fått det ifrån.

(bensin väger ungefär 0.76kg/liter)



Enligt EU-normen för tjänstevikt så är det 75 kilo för förare samt 90% av tanken som gäller

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

bmw130 skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Jag är inte alls säker. Men för mig har tjänstevikt varit 67kg förare och 75% tank. Men jag kan inte säga vad jag fått det ifrån.

(bensin väger ungefär 0.76kg/liter)



Enligt EU-normen för tjänstevikt så är det 75 kilo för förare samt 90% av tanken som gäller


Så kanske det va ja.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14089



ett tips på våg som är noggrannare alldeles i närheten av Hjulsta korset är inne i Lunda industriområde på HA returpapper, den vågen används för debitering så man kan nog lita mer på den...


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17977



Utan att gräva ner mig i varken Porsche-träsk eller vikt-dito vill jag nog påstå att lätta bilar så gott som alltid är roligare att köra än liknande bilar med hög vikt. En lätt konstruktion förmedlar vibrationer bättre än en tung. Har fortfarande min gamla växelspaksknopp i plast i minnet. Flera ljusår bättre att växla med än metallklumpen Honda hade monterat i fabriken.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13354

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Tord skrev:
ett tips på våg som är noggrannare alldeles i närheten av Hjulsta korset är inne i Lunda industriområde på HA returpapper, den vågen används för debitering så man kan nog lita mer på den...

Fast de är inte helförtjusta i att man väger där... Om man utnyttjar den vågen så bör man nog vara lite diskret . Vore ju trist om de började stänga av den "off-hours".

_________________

Rice and shine
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Wikipedias & Vägverkets uppfattning om tjänstevikt:

Tjänstevikt, vikten (massan) hos ett fordon exklusive passagerare och last. Jämför totalvikt. Motsvarigheten för fartyg är Tonnage (Dödvikt).


Enligt Vägverket: "Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren. För en motorcykel eller moped är det den sammanlagda vikten av fordonet i normalt fullt driftfärdigt skick utan sidovagn, med verktyg, bränsle, smörjolja och vatten."

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Jag har för mig att 996:an blev lättare än 993:an. Men annars är det oftast så att nyare modeller blir tyngre och tyngre.



Här är lite siffror jag hittade i en tråd på klubbforumet.

996 GT3 -00 ej CS 1500 kg
996 C2 -99 1510 kg
996 C4 -04 1510 kg
996 Turbo -02 1610 kg

993 RS -96 1360 kg
993 C2 -97 1480 kg
993 C4S -97 1540 kg
993 Turbo -96 1610 kg

Vilken standard för tjänstevikt dessa siffror följer vete tusan... Jag är ganska säker på att jag sett siffror på 1540kg på 996 c2/c4 vid något tillfälle.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1819



Riktiga bilar väger under 1000kg på startlinjen (med förare).
Hälften så tung bil betyder ju att man "får dubbelt så mycket av" motor, bromsar, däckbredd och bensin. Och dubbelt så platt när man frontar med en suv, tyvär.
1600kg och liknande för en "sportbil" är ju helt knasigt.


<- 860 kg i regestreringsbeviset med buren .

_________________
Markus Ålind
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

Adam928 skrev:



Här är lite siffror jag hittade i en tråd på klubbforumet.

996 GT3 -00 ej CS 1500 kg
996 C2 -99 1510 kg
996 C4 -04 1510 kg
996 Turbo -02 1610 kg

993 RS -96 1360 kg
993 C2 -97 1480 kg
993 C4S -97 1540 kg
993 Turbo -96 1610 kg

Vilken standard för tjänstevikt dessa siffror följer vete tusan... Jag är ganska säker på att jag sett siffror på 1540kg på 996 c2/c4 vid något tillfälle.


C2:an kan ju inte väga lika mycket som C4:an. C4:an hade ju förstärkt karross som GT3:an och fyrhjulsdrift. Borde va 80-100kg skillnad.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Qaz skrev:
Riktiga bilar väger under 1000kg på startlinjen (med förare).


Säg det till en Se7enförare så får du se

"Riktiga bilar väger under 600kg på startlinjen"


eller nåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1819



Re:

Magnus Thomé skrev:
Qaz skrev:
Riktiga bilar väger under 1000kg på startlinjen (med förare).


Säg det till en Se7enförare så får du se

"Riktiga bilar väger under 600kg på startlinjen"


eller nåt


Då har man ju svårt att säga imot. Vill ju också ha en schysst lätt seven/motsvarande :\.

En dag så .

_________________
Markus Ålind
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Magnus Thomé skrev:
Qaz skrev:
Riktiga bilar väger under 1000kg på startlinjen (med förare).


Säg det till en Se7enförare så får du se

"Riktiga bilar väger under 600kg på startlinjen"


eller nåt



_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Re:

Särås skrev:
Nu ska vi på peka att jag är väldigt skeptiskt till vikten på min egen bil...
Samt att den inte är orginal vikt längre heller (stolar & lite annat)...
Men tror att realistiskt så väger den i krokarna runt 1300-1400kilo iaf(?)...

Vägde den på hjulstakorsets våg, och alla bilar jag vägt där senaste året har visat för lite med ca 50-120 kilo beroende på bil...
Lättast är ju faktiskt att få reda på en exakt vikt av nån som vägt in bilen, vem vet min pjäs kanske väger bly!?

Hur som helst så känns den relativt lätt, dock tyngre än Lupon men ändå som typ min f.d S2000...

Så ingen tror att jag verkligen är säker på vikten, men som sagt mot Magnus M3 & min RS4 är den iaf lätt... Så pass säker är jag iaf...

Angående tjänste vikt hade jag och Magnus en diskusion, hur vida är det tjänstevikt tom bil?
Har för mig att det är med typ 2 personer i bilen (a ca 80 kilo) och viss bensin och pakning?
Eller hur var det!

För övrigt Magnus, jag har inte en Porsche, det är en Bubbla 993 4S...
/Jimmy

Typ 1250 på vågen i hjulsta var det när jag stanade där en väldigt tidig morgon på väg till Stockholm sör övrigt...
Så inte tjänstevikt enligt reg papper...


Hej,
Jag åker oxå 993 4s fast min är en Porsche och den har fyrkrafset kvar, den vägdes in hos Levin med halvtank till 1417kg efter en rätt skaplig lättning förra året. Största bantningen var orginalstolarna som väger bly, sen åkte resten av inredningen och lite annat krafs. Jag vill påstå att det är en rejäl pjäs man baxar runt på banorna med moderata 285hk, ytterligare lättning skulle inte skada men det börjar bli svårt nu.
/Magnus
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re:

Magnus Lohm skrev:
Jag vill påstå att det är en rejäl pjäs man baxar runt på banorna med moderata 285hk, ytterligare lättning skulle inte skada men det börjar bli svårt nu.
/Magnus


Fort gick den iallafall runt Gotland Ring för ett par år sedan

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Re:

obizzz skrev:
Magnus Lohm skrev:
Jag vill påstå att det är en rejäl pjäs man baxar runt på banorna med moderata 285hk, ytterligare lättning skulle inte skada men det börjar bli svårt nu.
/Magnus


Fort gick den iallafall runt Gotland Ring för ett par år sedan


Ja den banan var (är) ju helt underbart skön, längtar ofta tillbaks dit, men jag saknar inte dammet och vägen dit
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Min 993:a väger 1290 med 40-50 liter soppa


_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Allmänt banåkaforum
Lätta bilar roligare än tunga - oftast iaf
1, 2   >>
5516 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande