| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Camber, Slicks???
|
1 besök senaste veckan (2703 totalt) |
|
Camber, Slicks???
Jag har mejlat "alla" leverantörer av slicks för att försöka få fram slip och camberdata men utan resultat. Någon här som kan hjälpa mig med lämplig camber mot vägbana vid full roll? Dimensioner är ca 260/650x18 fram och 320/700x18 bak. Med den setup jag nu skissat för bakvagn har jag 1,5grader camber statiskt som vid 1,5grader roll ger ca 0,5grader camber mot vägbana- Det känns som jag kommer behöva mer??? Tack på förhand! /Joachim |
||||||
|
Re: Camber, Slicks???
OT: men om du råkar ha några nedslitna framdäck liggandes (dvs som är obrukbara) så får du gärna höra av dig.
|
||||||
|
Tack för svar! Är dessa ca 4grader den statiska cambern mätt i normal ride height? Vad har STCC bilar för camberkomp? Kan det vara så att de flesta STCC bilar kör McP fram och med liten camberkomp? Hur mycket kränger en STCC bil?
Min setup har relativt liten krängning, max 1,5grader. Efter lite moddning ligger nu statisk camber på 2,3garder och vid full roll på 1,61 mot vägbana och 3,11grader mot ursprunglig vertikallinje.
/Jocke |
||||||
|
Däckad
Är det diagonal eller radial däck ? En bra regel är Diagonal 0 till -1/2° camcer det vill säga att det går att ha diagonal om man har stel bakaxel son ex en del clubmans racers. Radial kräver mer camber -2-3° camber och dom blir värdelösta på bilar med stel bakaxel. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||
|
om din bil ska rolla 1,5 grader, så lär du behöva en massa camberkompensation
Nu tar jag bara en siffra som kom flygandes i mitt huvud (kan vara fel), men som säger att STCC-bilarna har en roll på <1grad (troligtvis vid 0,5-0,7). _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
|
||||||
|
oj, har de så liten rollvinkel...
kanske ska sänka rollvinkeln ner till 1grd. då blir camber mot vägbana 1,83 och mot ursprunglig vertikallinje 2,83 vid samma grund camber. Man kanske kan tänka sig ha en viss bump bak också framför allt i utgången på kurvan (pga gaspådrag)som då ger ytterliggare lite mer camber. 10mm bump ger vid 1grad krängning 2,3 mot vägbana... |
||||||
|
Re:
Det är fortfarande för lite Camber (imho) ifall du vill att däcken ska fungera och inte minst överleva nån längre stund. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
om däcket viker sig kan det väl bara ske åt "fel" håll, eller??? |
||||||
|
Det där med camber är väl också lite beroende av bilens vikt. Vi flugviktare behöver inte alls lika mkt camber, fast vi har betydligt högre profil (60). Tror jag räknade ut nånstans att min bil numera rollar max 1,05° vid 1,4g.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Faktiskt inte. Jag skulle behöva kunna rita för att förklara(men jag är analfabet på paint )
Även ett Radialdäck gör så, men inte speciellt mkt. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=IqOVL Lite bättre vy i denna http://www.youtube.com/watch?v=s3mrc |
||||||
|
Den filmen har jag letat efter
Dom kör vad jag hört 6-7 grader camber
Förklarar fortfarande inte
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Camber, Slicks???
|
1 besök senaste veckan (2703 totalt) |