Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2545 besök totalt |
och du kör Porsche ser jag ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||
Viss skillnad i historiskt arv, målgrupp och funktion dock - eller hur? ![]() SAAB:s modeller har ju i princip sett likadana ut sedan 99:an kom för vad - 30 år sedan? Skulle inte säga något om det fanns spår av exempelvis "gurksnoppen" eller Sonetten i dagens SAAB, men det gör det ju inte direkt... ![]() Sedan spelar väl inte SAAB direkt i samma division som Porsche formgivningsmässigt, så liknelsen haltar väl en del - jämför istället SAAB:s formgivning och dess utveckling med exempelvis Audi, BMW, Mercedes, VW osv - de har (i merparten av fallen iaf) vågat utveckla och förändra sin design. Dock inte alltid på gott, givetvis (Bangles våldtäkter, exempelvis). _________________ ![]() |
||||||
Jag tycker mig inte se allt för många likheter i design mellan t.ex. 9000 och 9-5. Det är väl bara grillen som hängt med sen den gammla 99:an, om man nu ska hitta likheter. Sen har väl Saab följt de andra tillverkarna i.o.m 9-5 kombi 9-3SS, Saabaru
![]() Vad gäller Porsches design.... Jag säger så här istället- Jag kör Saab og900 för att det är den bil som mest liknar en Porsche ![]() ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||
Det finns stora likheter i formspråket hos 9000 och ex. 9-5. Titta på hela frontpartiet (som iofs moderniserats en hel del - med främst förstorade strålkastarpaket på senare årsmodeller - men ändå bygger på exakt samma grund designmässigt), ja egentligen ända fram till B-stolpen. Instrumentpanelen är ju i grund och botten också snudd på identisk på alla SAAB:ar sedan 80-talet ngn gång. Jämför gärna med utvecklingen formmässigt (både exteriört och interiört)hos: Audi 100 -> Audi A6 BMW:s 5-serie VW Passat Mercedes E-klass VW Golf Peugeots hela produktlinje Renaults och Citroens dito osv, osv. Att SAAB sedan slutligen insett marknadens önskan om en äkta kombi- resp. sedanmodell var nog inte en dag för tidigt. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Atariman> Måste säga att jag har mkt svårt att se något i (den utvändiga) designen) hos tidiga Saab 9000 som påminner om någon annan saabmodell, bortsett från grillen. I mina ögon har Saab 9-5 betydligt mer gemensamt med t.ex. Saab 99 och Saab 900 (framförallt gamla) än med 9000. Vilket jag var mkt glad för när 9-5 introducerades. (Titta t.ex. på linjen från C-stolpens översida som böjer ner och följer dörrarnas överkant, den typiska nervikta motorhuven etc).
Att sen saab haft instrumentbrädor som påminnt starkt om varandra från 85 och frammåt... tja, varför ändra på ett vinnande koncept? ![]() ![]() om man sen ställer en Saab 99 -79 bredvid en 9-3SS så måste jag säga att det hänt en hel del på designfronten. Eller vilka tydliga drag är det du känner igen mellan bilarna? Personligen tycker jag ju iof att 99an är snyggare, men jag är tämligen gravt skadad också.. ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Jag tycker nog att det är betydligt större skillnader mellan 9-5, 9-3SS, 9-3 kombi, 9-2 än mellan exempelvis 911 och boxter..
![]() Är det så att det är ok att göra bilar som ser likadana ut i årtionde efter årtionde om man är ett "fint" märke, men inte om man är ett nyskapande och innovativt märke som SAAB? ![]() "Sedan spelar väl inte SAAB direkt i samma division som Porsche formgivningsmässigt, så liknelsen haltar väl en del" ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Boxster, tack. ![]() ![]()
Självklart inte - men skillnaden är ju den att 911 allmänt ses som en stilikon, vilket knappast ens den mest hårdhudade SAAB-fantast kan säga om SAAB 99. "Nyskapandet" och "innovationslusten" ser man dessvärre inte mycket av hos SAAB de senaste 15 åren heller, om man inte tittar på mugghållare som snurrar runt - eller motorer med variabel kompression etc, som aldrig tycks komma i produktion. Att SAAB dessutom sedan utsätts för en helt annan typ av mångfald i konkurrensen om köparna i sin målgrupp än Porsche, bidrar givetvis till att de skulle behöva fräscha upp bla sitt designtänkande än mer för att kunna möta konkurrenterna. Det är nog ingen slump att så få SAAB:ar säljs...även om det stillastående formspråket nog bara kan sägas stå för en del av skulden till det. Titta istället på (som jag nämnt ett antal gånger nu) vad framgångsrika ![]() Sedan är det självklart att det bör finnas en märkesidentitet, men när bil efter bil ser snudd på identisk ut under en 20-30 årsperiod så tror jag den stora massan upplever det som om utvecklingen är närapå lika med noll. Eller snudd därpå iaf.
Se ovan, re: "stilikon". ![]() _________________ ![]() |
||||||
Du har rätt Ragnar, de tidiga 9000 hade en något säregen design. I övrigt talar jag främst om linjerna fram till B-stolpen, därefter har det av uppenbara skäl skilt sig åt mellan modellerna - även om jag faktiskt ser tydliga spår av 99:an även i 9-3SS' bakdel. Instrumentpanelen känns en aning "old school" i dagsläget anser jag, därmed inte sagt att den har mer uppenbara brister i sin funktion än att passageraren i framsätet inte har samma uppsikt över ex. klimatkontrollen som i andra moderna bilar. ![]() _________________ ![]() |
||||||
oops slant bland tangenterna ![]() Smaken är ju som baken ![]() Visst skulle säkert saab sälja bättre om dom blev lite mer som alla andra bilar... för inte är det nån större skillnad mellan bilar längre. Efter som vi redan är långt ute på minfältet så gäller det att vara försiktig så det inte blir zatzynivå på det hela... Jag gillar porsche men gillar saab med... En diskussion med hårdnackade fanatiker som jag blir lätt lite het ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Notera att det inte var jag som började jämföra SAAB:s design med Porsche - jag har bara påpekat skillnaderna då jag som Porscheägare underförstått tydligen inte ansågs lämpad att uttala mig om formgivning. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Det var jag, det var jag som började ![]() ![]() Nej då! Jag försökte inte jämföra designen mellan Saab och Porsche. Jag ville bara se varför du gav Saab ![]() Detta har du nu svarat på och det tackar vi för ![]() Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||
Det är fruktasvärt många detaljer på nya Saabarna som bär med sig form från tidiga modeller, de som nämnts som i-brädan och "hockeyklubban". Kolla formgivningen på strålkastarna på 9-5 och jämför dom med 99 tex. Eller rutornas siluett osv. En mängd smådetaljer är väldigt lika också.
9000 är ju lite svarta fåret då det är en samproduktion med Fiatkoncerner och delar massor med delar med Fiat Croma, Alfa 164 och Lancia Thema. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag personligen tycker att det är bra när man kan känna igen en ny Saab bland äldre Saabar, men ändå kan jag inte hålla med om att de ser likadana ut. Jag tycker att det är synd att de inte har motorhuven neddragen mot framskärmarna som på 99, 900 och 9-5. (Eller äldre BMW
![]() ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
"Nya" (ja den är juh inte så värst ny längre) 9-3SS gillar jag faktiskt skarpt!
Att påstå att den ser ut som en 99'a eller ens en 900 är nog att vara lite ihärdig i sitt resonemang om ni frågar mig. En sak som jag dock starkt ogillar med Saab är positioneringen av nyckeln till tändingen, känns lite som att man lika gärna kunde köra upp nyckeln i rumpan på sig själv... |
||||||
Smaken är som ba... ![]() Nä, men anledningen sägs vara att skona föraren från knäskador vid ev. krock. Tändningslås = hård metallklump straxt framför/ovanför högerknäet? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Jo, jag tvekar inte en sekund på att nyckeln ligger helt fel av en anledning, men jag tycker fortfarande att det känns konstigt ![]() |
||||||
![]() _________________ Absolute beginner |
||||||
Tja, fullvuxna fyllon ska nog inte sitta någonstans utanpå bilen
![]() Att tändningslåset sitter mellan sätena är inte konstigare än att växelspaken sitter där ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2545 besök totalt |